- Berichten: 681
Monteren draagarmen Volvo 1800E
- Arnold de Groot
- Offline
- Platinum-lid
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Wat niet duidelijk in de manuals staat is of er nog een aanhaalmoment is voor de bouten (1800E uit 1970) en of je ook bij dit type de bouten vast moet zetten als hij weer op de wielen staat. .
Het loskrijgen van een bout koste nogal wat moeite, die in de draagbalk zit zonder contramoer. Uiteindelijk na veel geduld en vaak inspuiten met kruipolie toch losgekregen.
Dus wie kan wat zeggen over aanhaalmomenten en wanneer je de armen vast zet.
Ook van de panhardstang. Nog een vraag in de panhardstang staat aan een kant een H ingeslagen, weet iemand aan welke kant deze gemonteerd moet worden? Ik weet wel hoe deze zat maar je weet nooit of dat ook klopt met hoe het echt moet.
Mvg
Arnold
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1287
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
- Offline
- Platinum-lid
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
- Berichten: 681
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
- Offline
- Platinum-lid
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
- Berichten: 681
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Kijk ff in haynes of de Workshop Manual (Green manual) hoe dit moet
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
- Offline
- Platinum-lid
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
- Berichten: 681
Het grote rubber heeft platte kanten. Ik heb een Haynes maar een gecombineerde Amazon en 1800.
Ik heb de bouten en moeren vastgezet en bedacht me dat het zelfborgende moeren zijn, is daar een moment voor??
De twee bouten in de kokerbalk zonder moer heb ik met borgplaatjes geborgt.
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
- Offline
- Platinum-lid
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
- Berichten: 681
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Als de wagen op de wielen staan, moeten de platte zijden ongeveer horizontaal staan.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
- Offline
- Platinum-lid
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
- Berichten: 681
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Offline
- Platinum-lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 782
je moet inderdaad alles van de assen pas vastzetten als de rubbers een keer in-en uitgeveerd hebben en op de wielen in de ruststand staan. Jouw vraag over aanhaalmoment is een eenvoudige vraag die voor een technicus moeilijk te beantwoorden is. Een simpel ""vast is vast"" bestaat niet in de boutentechniek.
Heel in het kort: op de kop van de bout staat een aanduiding: bev. 8.8 of 10.9. Dit heeft te maken met de legering waaruit de bout is gemaakt en bepaalt, samen met de schroefdraad, fijn of grof, de treksterkte van de bout en daarmee het moment waarmee de bout moet worden vastgezet. Als voorbeeld:
een bout m12, 8.8, aanhaalmoment 87 NM
zelfde bout 10.9, aanhaalmoment 130 NM en zelfde bout 12.9 aanhaalmoment 150 NM. Dus zelfde bout, andere kwaliteit, dubbel aanhaalmoment. Op internet en in de technische literatuur zijn genoeg tabellen, ook voor UNC , te vinden.
Als je bouten van de assen op gevoel vast zet, raad ik je aan deze regelmatig te controleren of ze nog goed vast zitten. Beter is om bouten voor het vastzetten te borgen met een goede schroefdraad borging, zoals loctite 270.
Bovenstaande is heel erg in het kort iets over het vastzetten van essentiele bouten in je auto en je snapt dat een goede technische opleiding niet voor niets de eis is voor de autotechnicus.
Voor sommige bouten schrijft Volvo een aanhaalmoment voor, zo niet val je terug op de simpele kern van de aanhaalmomenten, zoals boven verwoord.
Het is echt van groot belang bij vernieuwing van de bouten, niet zomaar ergens een goedkope bout er in te zetten, maar echt dezelfde kwaliteit terug te plaatsen.
gr. Cor.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.