Stekker overdrive...

  • Bas Scholte in 't Hoff
  • Bas Scholte in 't Hoff's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
22-01-2018 21:21 - 22-01-2018 21:24 #174684 door Bas Scholte in 't Hoff
Stekker overdrive... is gemaakt door Bas Scholte in 't Hoff


En dan plaats je de motor weer terug... perfect... staat er een stekkertje onder spanning ... oeps stekker eraf... maar waar zat ie nou??? Welke van de 4... kan iemand me helpen :)

Hoor t graag
Groet Bas
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-01-2018 21:40 #174686 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Stekker overdrive...
Interessant, een deksel met 2 schakelaars erin.
Het hangt ervan af waar het draadje heen gaat en wat welke schakelaar doet.
Van origine zit er één zo'n schakelaar die doorverbonden wordt door de bak als je hem in z'n 4 zet.
De ene kant gaat dan naar de solenoide en de andere kant naar het overdrive relais.
Dit is om te voorkomen dat de overdrive ingeschakeld kan worden in een andere versnelling dan de 4.

Ik vermoed dat de andere een zelfbouw iets is (ik heb het althans nooit eerder gezien).
Daarbij denk ik dat die doorverbonden wordt als de bak in z'n achteruit staat om zo de achteruitrijlichten te doen branden.
Als die veronderstelling klopt moet je die NIET hebben voor je overdrive schakeling want dan doet de overdrive het juist alleen in z'n achteruit en is ie (mits op het dashboard ingeschakeld) zo stuk.

Maar als het draadje al gemonteerd zat tijdens het erin takelen van het blok vermoed ik dat hij naar de solenoide van de overdrive gaat.
In dat geval, de bak even in z'n 4 zetten en meten welke schakelaar weerstand 0 heeft over de pootjes.
Dan weer uit z'n vier en dan kijken of er geen verbinding is.
Is dat het geval, dan moet het draadje op een van die pootjes (maakt dan niet uit welke).

En dan ben ik ook wel benieuwd naar de correlatie van de andere schakelaar met de versnellingen.
Ik zoek namelijk nog een manier om elektrisch vast te kunnen stellen of er mechanisch überhaupt een versnelling ingeschakeld is (mijn hersens kunnen nu een oplossing met 5 van die schakelaars bedenken). Maar dat terzijde, daar open ik tzt wel een eigen topic voor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
22-01-2018 21:48 #174687 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Stekker overdrive...
Ook bij een P1800 zitter er 2 schakelaars af fabriek, de een is voor de overdrive en de ander voor de achteruitrijlichten. Even doormeten welke je moet hebben. Zie het verhaal van Lars.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-01-2018 22:56 #174688 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Stekker overdrive...
Je zou met de achteruitrijschakelaar ook een extra interlock kunnen maken dat je overdrive zeker niet inkomt als je achteruit rijdt.
Want dat hoeft maar eenmaal te gebeuren en je hebt een bak zonder overdrive.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bas Scholte in 't Hoff
  • Bas Scholte in 't Hoff's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
23-01-2018 08:28 #174690 door Bas Scholte in 't Hoff
Beantwoord door Bas Scholte in 't Hoff in topic Stekker overdrive...
Dank voor jullie uitgebreide reactie...! Ik heb tijdens het uitbouwen schijnbaar toch foto’s gemaakt, inmiddels ben ik één en ander op het spoor...
de overdrive zit trouwens op mn 1800s uit 1967 (sorry voor de verwarring) die ik weer aan t opbouwen ben. De overdrive is een aantal jaren geleden ‘nieuw’ ingebouwd in Doetinchem door een expert (ik ga er van uit dat dit correct gebeurd is). Al vond ik altijd wel dat bij een warme motor de overdrive er best ‘inknalde’ (“bonk”!).. monteur hoorde dat niet zo... dus het zal goed geweest zijn... bijgaand de foto (het gaat om de stekker helemaal rechts achter / bovenin zo je wilt, op de foto
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-01-2018 09:57 #174692 door 11019-dummy
Beantwoord door 11019-dummy in topic Stekker overdrive...

Lars Rengersen schreef : Interessant, een deksel met 2 schakelaars erin.

In de jaren 70 had ik een MG met 3 schakelaars op de OD, kon ik die inschakelen in de 2de, 3de en 4de versnelling!
Waarom? .....Geen idee, dat was al zo toen ik die kocht. Was wel "lekker sportief rijden" met een zgn "7-bak".
.

Bas schreef : Al vond ik altijd wel dat bij een warme motor de overdrive er best ‘inknalde’ (“bonk”!).. ....

Bij het in/uitschakelen van de OD moet je ook gewoon de koppeling bedienen zoals bij wisselen van de versnelling, als het goed is heb je dan geen "bonk"!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bas Scholte in 't Hoff
  • Bas Scholte in 't Hoff's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
23-01-2018 12:01 #174693 door Bas Scholte in 't Hoff
Beantwoord door Bas Scholte in 't Hoff in topic Stekker overdrive...
Ik gebruik altijd de koppeling (bewust, omdat ik al eens had gelezen dat dat simpelweg beter is....) ... maar toch heb ik altijd de "bonk" .... ik kan mijn overdrive ook 'vervroegd inschakelen' volgens mij vanaf versnelling 3.

Ik vond de "bonk" altijd al zorgwekkend, maar de monteur overtuigde me doordat hij echt niets bijzonders hoorde tijdens de testrit een jaar of 4 geleden... sindsdien doet ie 't zo....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-01-2018 19:07 #174694 door Robert Walstra
Beantwoord door Robert Walstra in topic Stekker overdrive...
Ik ben ooit op dezelfde plek aan het 'klussen' geweest in verband met een defecte overdrive van m'n 1800S.
Bleek uiteindelijk, na een behoorlijke speurtocht, een doorgebrande zekering te zijn, maar heb er destijds wel een foto van gemaakt. Kijk eens op volvo1800s.up2dateprojecten.nl/restaurat...gevolgschade-gefixt/. De 2de foto op de pagina geeft de aansluiting weer van de overdrive (links) en de achteruitrijlicht schakelaar (rechts).

Succes!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-01-2018 19:52 #174699 door Rudi de Groot
Beantwoord door Rudi de Groot in topic Stekker overdrive...
Bas,
Uitgaande van de eerste foto, zit bij mijn 1800 uit 1968 links de overdrive schakelaar en rechts de achteruit schakelaar.
De draad van de overdrive solenoide gaat naar de linker schakelaar en vandaar naar het relais van de overdrive.

groet Rudi

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-01-2018 20:12 #174701 door Rudi de Groot
Beantwoord door Rudi de Groot in topic Stekker overdrive...
Bas, Hier nog een foto van de aansluiting in mijn auto. helaas geen beter detail maar als je inzoomt op de tunnel is het te zien.
succes Rudi

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.