- Berichten: 84
Stekker overdrive...
- Bas Scholte in 't Hoff
- Offline
- Expert lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Het hangt ervan af waar het draadje heen gaat en wat welke schakelaar doet.
Van origine zit er één zo'n schakelaar die doorverbonden wordt door de bak als je hem in z'n 4 zet.
De ene kant gaat dan naar de solenoide en de andere kant naar het overdrive relais.
Dit is om te voorkomen dat de overdrive ingeschakeld kan worden in een andere versnelling dan de 4.
Ik vermoed dat de andere een zelfbouw iets is (ik heb het althans nooit eerder gezien).
Daarbij denk ik dat die doorverbonden wordt als de bak in z'n achteruit staat om zo de achteruitrijlichten te doen branden.
Als die veronderstelling klopt moet je die NIET hebben voor je overdrive schakeling want dan doet de overdrive het juist alleen in z'n achteruit en is ie (mits op het dashboard ingeschakeld) zo stuk.
Maar als het draadje al gemonteerd zat tijdens het erin takelen van het blok vermoed ik dat hij naar de solenoide van de overdrive gaat.
In dat geval, de bak even in z'n 4 zetten en meten welke schakelaar weerstand 0 heeft over de pootjes.
Dan weer uit z'n vier en dan kijken of er geen verbinding is.
Is dat het geval, dan moet het draadje op een van die pootjes (maakt dan niet uit welke).
En dan ben ik ook wel benieuwd naar de correlatie van de andere schakelaar met de versnellingen.
Ik zoek namelijk nog een manier om elektrisch vast te kunnen stellen of er mechanisch überhaupt een versnelling ingeschakeld is (mijn hersens kunnen nu een oplossing met 5 van die schakelaars bedenken). Maar dat terzijde, daar open ik tzt wel een eigen topic voor.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Offline
- Platinum-lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 782
gr. Cor.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3364
Want dat hoeft maar eenmaal te gebeuren en je hebt een bak zonder overdrive.
m.vr.gr.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bas Scholte in 't Hoff
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 84
de overdrive zit trouwens op mn 1800s uit 1967 (sorry voor de verwarring) die ik weer aan t opbouwen ben. De overdrive is een aantal jaren geleden ‘nieuw’ ingebouwd in Doetinchem door een expert (ik ga er van uit dat dit correct gebeurd is). Al vond ik altijd wel dat bij een warme motor de overdrive er best ‘inknalde’ (“bonk”!).. monteur hoorde dat niet zo... dus het zal goed geweest zijn... bijgaand de foto (het gaat om de stekker helemaal rechts achter / bovenin zo je wilt, op de foto
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 11019-dummy
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 346
In de jaren 70 had ik een MG met 3 schakelaars op de OD, kon ik die inschakelen in de 2de, 3de en 4de versnelling!Lars Rengersen schreef : Interessant, een deksel met 2 schakelaars erin.
Waarom? .....Geen idee, dat was al zo toen ik die kocht. Was wel "lekker sportief rijden" met een zgn "7-bak".
.
Bij het in/uitschakelen van de OD moet je ook gewoon de koppeling bedienen zoals bij wisselen van de versnelling, als het goed is heb je dan geen "bonk"!Bas schreef : Al vond ik altijd wel dat bij een warme motor de overdrive er best ‘inknalde’ (“bonk”!).. ....
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bas Scholte in 't Hoff
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 84
Ik vond de "bonk" altijd al zorgwekkend, maar de monteur overtuigde me doordat hij echt niets bijzonders hoorde tijdens de testrit een jaar of 4 geleden... sindsdien doet ie 't zo....
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Robert Walstra
- Offline
- Senior lid
Bleek uiteindelijk, na een behoorlijke speurtocht, een doorgebrande zekering te zijn, maar heb er destijds wel een foto van gemaakt. Kijk eens op volvo1800s.up2dateprojecten.nl/restaurat...gevolgschade-gefixt/. De 2de foto op de pagina geeft de aansluiting weer van de overdrive (links) en de achteruitrijlicht schakelaar (rechts).
Succes!!
Volvo 1800s (1966) | Eelde
Blog over de restauratie en instandhouding van een Volvo 1800S, bouwjaar 1966.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi de Groot
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 77
Uitgaande van de eerste foto, zit bij mijn 1800 uit 1968 links de overdrive schakelaar en rechts de achteruit schakelaar.
De draad van de overdrive solenoide gaat naar de linker schakelaar en vandaar naar het relais van de overdrive.
groet Rudi
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi de Groot
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 77
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.