- Berichten: 256
zelfde olie differentieel/versnellingsbak?
- P. Hanot
- Offline
- Elite-lid
is er verschil tussen de olie van het differentieel en die van een 4-bak voor een pv544?
is de gewone kroon-iil classic ZC90 transmission oil hiervoor de beste keuze of is er een beter alternatief?
met dank,
Peter
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Offline
- Platinum-lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 780
voor de 4-bak en de achteras dezelfde olie, een hypoid transmissie olie dikte 80 W 90. Zie ook je instructieboekje. Als je dat niet hebt, wordt lid van de vereniging dan kun je via de webshop een herdruk bestellen. (ook olie en heeeeel veeeeel andere onderdelen tegen concurrerende prijzen).
vr. gr., Cor. (vrijwilliger webshop)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Albert de Leest
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 192
Cor heeft gelijk dat er een transmissie olie 80-90 in de M40 en de achteras voorgeschreven wordt. Specificatie API-GL-1.
Hierbij een waarschuwing voor de moderne hypoid olie. Aan deze olie wordt zwavel toegevoegd om het lassen van de hipoid vertanding
bij zeer hoge draaisnelheden en de daardoor ontstane hoge temperaturen te voorkomen. Deze zwavel tast brons aan en aangezien er
bronzen synchromesh ringen in de versnellingsbak bevinden. De olie viscositeit kun je vergelijken met een 20-W50 motorolie of SAE 40.
Vriendelijke Groeten.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1152
gl5 zou ik niet doen.
ik heb even de specificaties bekeken van de kroon zc90 , dit zou niet mijn eerste keus zijn vanwege de smerende eigenschappen die overeenkomen met een lichte tot gemiddelde belasting.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1133
M40 versnellingsbak: GL4 specificatie
Differentieel: GL5 specificatie
M41 met overdrive: een normale motorolie (20w50 )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Is zeker niet zo dat je standaard in een bak 80W90 moet gooien, wel als er een OD achter zit.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Je vraag was; standaard bak M40 en achteras, ik zeg bak 15W40 Classic olie van goed merk en achteras Hypoid 80/W90 en dit wordt ook door Volvo zo geadviseerd
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- P. Hanot
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 256
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Voor de duidelijkheid 20W50 heeft de voorkeur voor de M40
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Offline
- Platinum-lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 780
Als techneut heb ik geleerd om je aan de fabrieksvoorschriften te houden en zo beantwoord ik ook vragen op dit Forum. Als iemand er andere olie wil indoen, prima, maar maar niet bij mijn collectie.
Daarom mijn advies: als je een oldtimer hebt, koop een instructieboekje of een Haynes en lees alles even rustig na. De VKV heeft de juiste olie en smeermiddelen voorradig.
gr. Cor.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.