Vragen over J-type overdrive

Lees meer
18-07-2017 20:32 #170574 door Paul Franse
Vragen over J-type overdrive is gemaakt door Paul Franse
Ik ben bezig met een revisie van mijn J-type overdrive onder mijn ama combi '67. Ik heb hier een aantal vragen over:
-Er blijkt een clipje van het freewheel beschadigd te zijn (zie foto). Kan dit kwaad? Zo ja, heeft iemand nog zoiets liggen of is het te bestellen?
-Er blijkt een 19 tands tandwiel voor de kilometerteller in te zitten, bedoelt voor de P-1800 (nr 380305). De kilometerteller geeft dan ook te veel aan. Ik ben op zoek naar een 20- of 21 tands tandwiel, resp. nr 380753 en 381603. De prijzen en de verkrijgbaarheid valt me wat tegen, heeft iemand wellicht nog zoiets liggen? Kan ik iemand blij maken met een 19 tands tandwiel?

Ik hoor het graag!

Met vriendelijke groet, Paul Franse

Life is what you make it!
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-07-2017 15:05 #170591 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Vragen over J-type overdrive
Ja, rollenset is te bestellen, zou dit vernieuwen.
De km tandwieltjes zijn gewild, gaan nog weleens kapot, mijn advies is om een nieuwe te monteren en door de zure appel bijten

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-07-2017 18:33 #170599 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic Vragen over J-type overdrive
Paul,

Ik heb wel eens gelezen dat er verschil is tussen een J-overdrive voor een 1800 enerzijds en een Amazon anderzijds. Daardoor zou je het zwarte tandwiel van een 1800 J-overdrive niet zomaar kunnen vervangen voor een uit een Amazon! Kan iets te maken hebben met de het nogal afwijkende aantal tanden tov de vertanding in de bak zelf!

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-07-2017 20:47 #170606 door Paul Franse
Beantwoord door Paul Franse in topic Vragen over J-type overdrive
Hallo Ed en Bart, bedankt voor jullie reacties.
@ Ed: als ik de afbeelding van de rollenset bekijk betreft het alleen de rollers, niet de clips. De rollers zijn nog in prima staat. Wat betreft het tandwieltje heb je wellicht gelijk, maar ik wacht het nog even af.
@Bart: Ik heb dit ook al eerder gehoord, maar dit betrof volgens mij het D-type overdrive. Kan iemand dit bevestigen?
Met vriendelijke groet,
Paul Franse.

Life is what you make it!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-07-2017 22:20 #170609 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Vragen over J-type overdrive
Hallo Paul,
dat met de tandwieltjes die zeker niet uitwisselbaar zijn betreft het D-Type amazon <-> P1800, maar ook in een J-type kunnen verschillende wormwielen zitten, en dus niet alle tandwieltjes passen. Ik heb eens een keer een langere lijst daarover samengesteld, maar die heb ik nu helaas niet paraat.
Het missende lipje lijkt mij geen probleem, maar ik heb ergens een losse J-OD reserve liggen die ik eventueel zou kunnen demonteren. Diverse tandwieltjes heb ik ook ergens, maar welke heb je eigenlijk nodig (je noemt er twee)? Vooral zou je wat geduld moeten hebben, op zijn vroegst eind volgende week zou ik kunnen zoeken/kijken.
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-07-2017 17:54 #170630 door Paul Franse
Beantwoord door Paul Franse in topic Vragen over J-type overdrive
Hallo Rudi,
bedankt voor je bericht. Dat er meerdere wormwielen waren voor de J-type overdive wist ik niet, ik dacht dat dit altijd de 380682 zou zijn. Ik zou het zonde vinden als je voor één clipje een complete overdrive uit elkaar zou moeten halen. Als meerdere personen mij kunnen bevestigen dat het geen kwaad kan zoals het nu is, dan monteer ik het gewoon weer.
Welk tandwiel ik nodig heb is niet geheel duidelijk. In de huidige samenstelling had ik een afwijking van ongeveer 10% naar boven. Toen er echter nieuwe banden op moesten heb ik gekozen voor banden met een iets grotere diameter, waardoor de afwijking iets afnam. Omdat het (in mijn geval) duur uit kan vallen als de snelheidsmeter te weinig aangeeft, zou denk ik een 20 tands het beste voldoen. Dat is dus de 380753. Wellicht dat jij mij aan de hand van jouw lijstje kunt vertellen of de tandwielen uitwisselbaar zijn? Overigens staat in de rand van mijn wormtandwiel meerdere malen een 6 (of een 9, afhankelijk van hoe je kijkt), wellicht zegt dit iets over het type wormtandwiel.

Met vriendelijke groet,

Paul Franse

Life is what you make it!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-07-2017 11:44 #170664 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Vragen over J-type overdrive
Beste Paul,
Km aandrijving: ten eerste verschil in de J en D typen. Bij de J typen zijn er overwegend 2 verschillende een wit en zwart tandwiel, ( verschil in aantal tanden en afhankelijk van de eindreductie. Zijn absoluut niet uitwisselbaar met de"D" typen. Hiervan zijn er 4 verschillende qua kleur /aantal tanden. Maar ook wel 4 verschillende wormwielen die ze aandrijven. Heb een overzicht hiervan ooit getoond op een technische avond. Ik zal proberen het plaatje bij te sluiten anders zie ik je reactie gaarne tegemoet
mvg fred kok
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-07-2017 12:03 #170665 door Paul Franse
Beantwoord door Paul Franse in topic Vragen over J-type overdrive
Hallo Fred,

bedankt voor je reactie en het uitgebreide overzicht. Heb je ook een dergelijk overzicht van het J-type overdrive? En kun jij me misschien ook vertellen of het kapotte clipje van het freewheel kwaad kan? Ik hoor graag van je.

Met vriendelijke groet,
Paul Franse

Life is what you make it!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-07-2017 12:13 #170666 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Vragen over J-type overdrive
beste Paul,
Ook het klipje dient in orde te zijn, de rollen worden hierdoor op locatie gehouden,
Anders problemen met de achteruit! Over J type aandrijving geen duidelijk beeld, In principe maar een soort wormwiel.
groet fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-07-2017 18:42 #170672 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Vragen over J-type overdrive
Mooi overzicht dank !

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.