Cardan en kruiskoppelingen

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
19-05-2017 19:12 #169099 door Arnold de Groot
Cardan en kruiskoppelingen is gemaakt door Arnold de Groot
Afgelopen week een paar lange ritten gemaakt, ik merk alleen dat er een lichte trilling ergens achter lijkt te zijn en een gerommel als je de koppeling intrapt (bij bepaalde toerentallen/snelheden) bij gas loslaten ook maar minder.
Ik zie in de map met oude rekeningen dat on 2016 de kruiskoppeling achter is vervangen.
Ik vraag mij af of dit verschijnsel komt van versleten kruiskopeling lagers en of onbalaans. Vervang je altijd beide kruisstukken en lagers? En moet je ook het tussenlager vervangen. Ik las ook dat balanceren aan te bevelen is.
Mvg
Arnold

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-05-2017 19:47 #169101 door Dick Spieard (GAST)
Beantwoord door Dick Spieard (GAST) in topic Cardan en kruiskoppelingen
2 Jaar terug de aandrijfas van de amazon gereviseerd.
De kruisstukjes heb ik zelf vervangen, en de as laten balanceren bij Technotrans in Veendam. Sindsdien heb ik weer normaal zicht in de achteruitkijkspiegel zonder de trillingen. Balanceren is zeker aan te bevelen.



Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
19-05-2017 20:38 #169104 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Cardan en kruiskoppelingen
Ik heb je post gelezen, alleen het achterste krusstuk met lagers vervangen komt bij mij over als verkeerde zuinigheid/ prutswerk.

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-05-2017 22:04 #169106 door Gideon Los
Beantwoord door Gideon Los in topic Cardan en kruiskoppelingen
wat kost dat nu tegenwoordig om je aandrijfas te balanceren?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-05-2017 03:03 #169108 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Cardan en kruiskoppelingen
Beste Arnold, het beste is even de cardanas eronderuit halen en op speling controleren.
Ik heb het bij mij gehad dat ik dacht er gerommel van achter kwam wat ook waar te nemen was maar uiteindelijk bleek een versleten kruiskoppeling bij de versnellingsbak de boosdoener te zijn.
Je trekt gauw een verkeerde conclusie als het op kruiskoppeleingen aankomt.
Buiten geen speling mag er absoluut geen frictie op zitten, dus ze moet met niets gaan.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-05-2017 10:35 #169111 door Dick Spieard (GAST)
Beantwoord door Dick Spieard (GAST) in topic Cardan en kruiskoppelingen

Gideon Los schreef : wat kost dat nu tegenwoordig om je aandrijfas te balanceren?


Ik was indertijd 100 euro kwijt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
20-05-2017 11:42 #169113 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Cardan en kruiskoppelingen
Praktische vraag, als je de kruisstukken besteld zitten de naakdlagers er dan bij? Ik zie ze namelijk niet los in de shop en ik neem aan dat je ze als set vervangt.
Ik zag in de oude rekening dat ook de lagers van de overdrive vervangen zijn door de garage in 2006. Niets over balanceren, ik ga eens kijken hier in de omgevung van Delft waar ik kan laten balanceren. Andere praktische vraag, wordt de cardan samen met de kruiskoppeling en flenzen als een geheel gebalanceerd?

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-05-2017 11:50 #169114 door Dick Spieard (GAST)
Beantwoord door Dick Spieard (GAST) in topic Cardan en kruiskoppelingen

Arnold de Groot schreef : Praktische vraag, als je de kruisstukken besteld zitten de naakdlagers er dan bij? Ik zie ze namelijk niet los in de shop en ik neem aan dat je ze als set vervangt.
Ik zag in de oude rekening dat ook de lagers van de overdrive vervangen zijn door de garage in 2006. Niets over balanceren, ik ga eens kijken hier in de omgevung van Delft waar ik kan laten balanceren. Andere praktische vraag, wordt de cardan samen met de kruiskoppeling en flenzen als een geheel gebalanceerd?


De kruisstukken zijn compleet.
En de aandrijfas wordt in zijn geheel gebalanceerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
20-05-2017 13:05 #169115 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Cardan en kruiskoppelingen
Ok, bedankt voor de informatie.
Arnold

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
21-05-2017 17:51 - 21-05-2017 19:15 #169136 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Cardan en kruiskoppelingen

Vandaag mijn as uitgebouwd, de bouten van de frens zaten erg vast. Niet door corrosie maar ze waren gewoon muurvast gedraaid. En men heeft de vorige keer volgens mij de oude weer terug gezet, beschadigde koppen en moeren.
Maar nu de vraag, alle kruiskoppelingen lijken spelingsvrij en zijn gangbaar, as schuift soepel. Flens aan versnelingsbak is spelingsvrij, maar aan de differentieel kant kan ik de flens een aantal graden draaien, ik denk max 5 graden. Mag er ' speling' in zitten? De wielen dus bewegen niet mee, na ongeveer 5 graden gaan ze mee bewegen.
Wie heeft tips?

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.