Drukfilter verwijderen J-type overdrive

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
21-02-2014 15:47 #137778 door Arnold de Groot
Drukfilter verwijderen J-type overdrive is gemaakt door Arnold de Groot
Hallo,
Ik wil binnenkort de olie van mijn versnellingsbak en J-type overdrive vervangen. Ik wil ook het drukfilter schoonmaken.
Ik heb een paar vragen, moet je het drukfilter schoonmaken bij een olie verversbeurt? Het lijkt mij niet onverstandig.
En zo ja, het filter zit met een schroefplug vast in het huis. Hiervoor bestaat een speciaal tool, dop met twee pinnen die in de plug passen. Er zijn een aantal alternatieven, zelfgemaakt gereedschap en je kunt pengat sleutels kopen. Verder heb je ronde punttangen die ook kunnen passen. Wat werkt en wat niet?
Ik heb ergens gelezen dat de schroefplug nogal vast kan zitten. Klopt dat? Dan moet je ook hogere eisen stellen aan het gereedschap. Vervang je ook altijd de pakkingring van het drukfilter (kan ik niet bij de VKO vinden). Volgens het handboek zou je na het schoonmaken van filter 380729 van de J-type overdrive ook pakking ring 380730 moeten vervangen.

Ik zie net een berichtje van Rob Versteeg, de VKO heeft de pakkingring 380730 nooit op voorraad gehad.
Mvg
Arnold


Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-02-2014 22:27 #137788 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Drukfilter verwijderen J-type overdrive
Deze lijkt erop maar ik weet niet zeker of de juiste maat is.
www.skandix.de/en/spare-parts/ac ... e/1019212/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
22-02-2014 13:22 #137796 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Drukfilter verwijderen J-type overdrive
Hans, zou kunnen. Bedankt voor de tip. Maar weet iemand ook of je het filter schoon moet maken bij het vervangen van de olie? Alleen het groffilter onderin lijkt mij onvoldoende.
Arnold

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-02-2014 20:24 #137813 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Drukfilter verwijderen J-type overdrive
Beide filters zitten meestal vol troep.
er zitten er 2 en dichte filters reduceren de werkdruk van de overdrive.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-02-2014 00:30 #137819 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Drukfilter verwijderen J-type overdrive
Arnold, ik heb zelf al eens een sleutel van een (overleden) haakse slijptol passend gemaakt door een van de pootjes gedeeltelijk in te zagen, op maat buigen, en daarna met een laspuntje vast gezet. Werkt ook en kost je haast niets.

Succes, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
23-02-2014 09:55 #137825 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Drukfilter verwijderen J-type overdrive
Rob, Rene, ook bedankt voor de reactie. Ik had al naar alternatieven gezocht en wat bedacht, maar ergens stond dat de plug/dop van het druk filter soms vast zit. Dan heb je beter gereedschap nodig. Ik ga het gewoon proberen. De klus is op zich niet moeilijk maar ik wil een dag een brug huren en dit samen met (lijst!) andere klussen doen. En dan wil je graag door kunnen werken. Het voorjaar komt er aan dus klussen en rijden.
Arnold

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-02-2014 11:21 #137830 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Drukfilter verwijderen J-type overdrive
Ik heb ook een toooltje gemaakt, stevig plaatstaal met twee pinnetjes en dan met een grote baco heb je het zo los, hou er wel rekening mee dat de olie er eerst uit moet anders word het het zo'n gespetter, je kunt de filters gewoon in benzine schoon maken en je hebt alleen een nieuwe dekselpakking nodig.
Na wisselen olie - welke ga je gebruiken ? - de wagen voor opkrikken en een nacht laten staan dan loopt de olie vanzelf de OD in

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
23-02-2014 11:37 #137833 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Drukfilter verwijderen J-type overdrive
Hallo Ed,
Volgens de documentatie staan de pinnen 16mm uit elkaar? En zijn zijn ze rond 4,5mm. Ik zat te denken aan een flinke boutkop met pinnen van een spanstift of zo. Kun je een dop gebruiken en eventueel een momentsleutel. Ik ga de millers motorolie gebruiken. Ik heb de lange discussies gelezen op het forum welke olie maar volgens mij is het een prima keuze, zit er nu ook in en ik heb geen problemen met de bak of OD.
Een ding vraag ik mij af, het opkrikken voor en een nacht laten staan! Ik wil een brug huren, Rotterdam, en dus na het klussen naar huis rijden. Is dat mogelijk? Ik kan thuis de wagen alsnog opkrikken en laten staan maar zou een korte rit mogelijk zijn?
Ik kan wel even bij de garage natuurlijk de auto voor omhoog zetten maar geen hele nacht. Is er een alternatief?
Mvg
Arnold

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-02-2014 11:13 #137876 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Drukfilter verwijderen J-type overdrive

"Arnold de Groot" schreef:
Hallo Ed,
Volgens de documentatie staan de pinnen 16mm uit elkaar? En zijn zijn ze rond 4,5mm. Ik zat te denken aan een flinke boutkop met pinnen van een spanstift of zo. Kun je een dop gebruiken en eventueel een momentsleutel. Ik ga de millers motorolie gebruiken. Ik heb de lange discussies gelezen op het forum welke olie maar volgens mij is het een prima keuze, zit er nu ook in en ik heb geen problemen met de bak of OD.
Een ding vraag ik mij af, het opkrikken voor en een nacht laten staan! Ik wil een brug huren, Rotterdam, en dus na het klussen naar huis rijden. Is dat mogelijk? Ik kan thuis de wagen alsnog opkrikken en laten staan maar zou een korte rit mogelijk zijn?
Ik kan wel even bij de garage natuurlijk de auto voor omhoog zetten maar geen hele nacht. Is er een alternatief?
Mvg
Arnold


Tijdens oliewissel gewoon hoog opkrikken aan de voorkant, gelukkig is olie vloeibaar genoeg dat het zeker binnen 15min naar achteren is gelopen. ;)

Vervolgens rij ik altijd een rondje zonder OD, en na 5/10km durf ik hem wel in te schakelen. Nog nooit fout gegaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
08-04-2014 08:27 #139507 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Drukfilter verwijderen J-type overdrive
Afgelopen zaterdag op de P1800 sleuteldag de olie van mijn versnellingsbak en OD vervangen ( M410 en J-type). Ik had een hulptool gemaakt om het fijnfilter los te halen. Het paste ook nog. Ik heb een M16 bout en twee spanstiften rond 4 mm gebruikt. Na vullen probleemloos weggereden, gisteren nog wel voor de zekerheid OD bijgevuld na het rijden. Maar er ging weinig meer in.


Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.