- Berichten: 213
Olie in schakelstanghuis versnellingsbak J-type
- Peter Rumen
- Offline
- Elite-lid
Toen zag ik wat olie zitten rondom de voet van de versnellingspook (zie foto 1) en het lekte er ook een beetje overheen. Vervolgens heb ik de pook eruit gehaald en de hele schakelstanghuis (weet de juiste benaming niet!)stond vol met olie (zie foto 2). Ik kan mij enigzinds voorstellen dat er olie in hoort te zitten voor de smering van de schakelpook, schakelas en de geleidebussen maar hoeveel?
De versnellingsbak en overdrive schakelen zeer goed. Heb hier geen problemen mee. Schakelpook (foto 3).
Nu heb ik 2 vragen;
1. is het normaal dat er olie via de pook weg lekt?
2. als er olie in moet zitten, wat is dan het normale oliepeil van het schakelstanghuis?
Mijn Volvo rolt, die van jou ook?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2034
bij mij zit er daar geen olie in en er hoort volgens mij ook geen olie in (kan daar amper vanuit de bak in komen), de schakelkogel is normaal met vet gesmeerd.
Misschien heeft eens iemand de versnellingsbakolie via de schakelpookopening gevuld (wordt soms gedaan bij amazons, daar gaat dat omdat de opening daar direct naar beneden open is naar de bak, deze methode is daar nodig als de bak aan een overdrive geen overdrivebak met hoger geplaatste vulplug is).
Maak het eens leeg en let eens op of er opnieuw olie in komt, hoe is de stand van de olie in de versnellingsbak?
succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Peter Rumen
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 213
Het oliepeil heb ik 10 juni 2013 nog gecontroleerd bij 118.835 ml en toen was het oliepeil nog goed. Staat nu op 119.938 ml.
Heb jij een goed idee om de olie eruit te halen zonder het interieur te besmeuren met olie. Ik heb geen vacuumpompje maar zelf had ik gedacht om het via een slangetje aan te zuigen en zo leeg te laten lopen in een opvangbakje wat naast de auto staat. Zal daarna het oliepeil eens controleren als ik er bij kan. De auto kan nu even niet uit de garage omdat de startmotor en de dynamo in de revisie zijn.
Mijn Volvo rolt, die van jou ook?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Spoon
- Afwezig
- Platinum-lid
Om het echt schoon te maken moet je de bak eruit halen.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Peter Rumen
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 213
Mijn Volvo rolt, die van jou ook?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2034
groeten, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- LJ Dekker
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 106
Er hoort dus 100% zeker geen olie in die tunnel te zitten? Ik zal morgen dan ook maar eens het normale peil checken.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2034
In de buis van het oude type zitten twee schotten met in elk een bus waarin de schakelstang beweegt. Het eerste schot (bij de bak) heeft aan de onderkant een opening om olie die door het omhoog spatten (bij het draaien van de tandwielen) een weg in de buis zou kunnen vinden terug te kunnen laten lopen. Het tweede schot (bij de schakelpook) heeft geen dergelijke opening, de olie zou daar dan tussen de bus en de schakelstang door moeten gaan om bij de schakelpook te komen, wat alleen zou kunnen bij een oliestand in de buis die op hoogte van de tweede bus zou komen en dan moet het ook nog eens tussen bus en stang doorlekken. Theoretisch zou men met heel lang bergop rijden (waardoor de spatolie niet terug kan lopen, buis loopt dan af naar schakelpook) zoveel olie in de buis kunnen verzamelen dat de stand daarin hoog wordt, maar dan moet de tweede bus ook nog versleten zijn om een dergelijke hoeveelheid olie bij de schakelpook te laten komen.
Als Volvo bij de schakelpook olie had willen hebben hadden ze het tweede schot met een opening gemaakt en zou men in het werkplaatshandboek gezet hebben dat men na de/montage hier olie in moest vullen, beide is niet zo (wat er dus ook tegen spreekt dat er hier olie hoort, mede als de olie hier over gaat lopen zoals bij Peter).
Trouwens een vreemd type flens tussen bak en overdrive op de laatste foto.
groeten, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- LJ Dekker
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 106
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 508
Alleen is de OD gescheiden van de bak qua olie toch?
Nee !
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.