Olie in schakelstanghuis versnellingsbak J-type

Lees meer
27-12-2013 21:34 - 21-01-2019 19:16 #135535 door Peter Rumen
Vandaag de tunnelbekleding van de P1800S los gehaald om een achteruitvergrendeling te plaatsen bij de versnellingspook. Deze zat er niet op en is waarschijnlijk ooit vergeten terug te plaatsen. De originle bak zit er niet meer op (ander nummer dan bij aflevering fabriek).
Toen zag ik wat olie zitten rondom de voet van de versnellingspook (zie foto 1) en het lekte er ook een beetje overheen. Vervolgens heb ik de pook eruit gehaald en de hele schakelstanghuis (weet de juiste benaming niet!)stond vol met olie (zie foto 2). Ik kan mij enigzinds voorstellen dat er olie in hoort te zitten voor de smering van de schakelpook, schakelas en de geleidebussen maar hoeveel?
De versnellingsbak en overdrive schakelen zeer goed. Heb hier geen problemen mee. Schakelpook (foto 3).
Nu heb ik 2 vragen;
1. is het normaal dat er olie via de pook weg lekt?
2. als er olie in moet zitten, wat is dan het normale oliepeil van het schakelstanghuis?



Mijn Volvo rolt, die van jou ook?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-12-2013 21:43 #135536 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Olie in schakelstanghuis versnellingsbak J-type
Hallo Peter,
bij mij zit er daar geen olie in en er hoort volgens mij ook geen olie in (kan daar amper vanuit de bak in komen), de schakelkogel is normaal met vet gesmeerd.
Misschien heeft eens iemand de versnellingsbakolie via de schakelpookopening gevuld (wordt soms gedaan bij amazons, daar gaat dat omdat de opening daar direct naar beneden open is naar de bak, deze methode is daar nodig als de bak aan een overdrive geen overdrivebak met hoger geplaatste vulplug is).
Maak het eens leeg en let eens op of er opnieuw olie in komt, hoe is de stand van de olie in de versnellingsbak?
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-12-2013 22:49 #135543 door Peter Rumen
Beantwoord door Peter Rumen in topic Olie in schakelstanghuis versnellingsbak J-type
Hallo Rudi,
Het oliepeil heb ik 10 juni 2013 nog gecontroleerd bij 118.835 ml en toen was het oliepeil nog goed. Staat nu op 119.938 ml.
Heb jij een goed idee om de olie eruit te halen zonder het interieur te besmeuren met olie. Ik heb geen vacuumpompje maar zelf had ik gedacht om het via een slangetje aan te zuigen en zo leeg te laten lopen in een opvangbakje wat naast de auto staat. Zal daarna het oliepeil eens controleren als ik er bij kan. De auto kan nu even niet uit de garage omdat de startmotor en de dynamo in de revisie zijn.

Mijn Volvo rolt, die van jou ook?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-12-2013 23:29 #135544 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Olie in schakelstanghuis versnellingsbak J-type
Die olie kan toch geen kwaad? Al is het wel veel. Eruit hevelen is een smerige klus. Zuigen met de grootste injectiespuit die je bij de apotheek kunt krijgen, met een slangetje eraan?
Om het echt schoon te maken moet je de bak eruit halen.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-12-2013 19:40 - 21-01-2019 19:15 #135618 door Peter Rumen
Beantwoord door Peter Rumen in topic Olie in schakelstanghuis versnellingsbak J-type
Voor het leegpompen van het schakelstanghuis had mijn vrouw het lumineuze idee om de spuit van een flacon te gebruiken. Als het dunne vloeistof kan oppompen moet het ook zeker met olie kunnen. Zo gezegd en gedaan, al moet ik erbij vertellen dat de olie door het dunne slangetje wat moeilijker aan te zuigen was. Maar het is gelukt en daar gaat het om......simpel maar doeltreffend :lol: Volgens Rudi zou de tunnel droog moeten staan en volgens Rob kan het geen kwaad. Ik kies voor de gulden middenweg en laat gewoon een bodempje olie achter en zo wordt de schakelbediening ook gesmeerd wat volgens mij niet echt kwaad kan. Als het niveau niet de hoog staat lekt het tenminste ook niet via de pook naar buiten. Als de auto straks weer uit de garage kan moet ik alleen nog het oliepeil in de versnellingsbak nog meten.


Mijn Volvo rolt, die van jou ook?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-12-2013 21:24 #135622 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Olie in schakelstanghuis versnellingsbak J-type
Als je het nieuwere type deksel/schakelstanghuis zou hebben (het afgebeelde is het oudere type) zou je zien dat daar helemaal geen olie in kan staan omdat het van onderen alleen een plastic beschermkap heeft. Kwaad zal de olie daar niet kunnen, maar het hoort er niet. Ik ben benieuwd wat het oliepeil in de bak is, als dat in orde is heeft echt iemand niet geweten hoe je bij een P1800 de bak met olie hoort te vullen.
groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-12-2013 22:02 #135624 door LJ Dekker
Beantwoord door LJ Dekker in topic Olie in schakelstanghuis versnellingsbak J-type
Ik heb net de bak onder de auto vandaan gehaald en bij mij zit er ook olie in (ook nog gekeken voor blok + bak uit de auto ging). De auto was rond de bak, aan de achterzijde, ook erg nat en het lijkt er op dat het er rond die tunnel uit is gekomen (of bij de pook of bij die dop aan de achterzijde van de tunnel).

Er hoort dus 100% zeker geen olie in die tunnel te zitten? Ik zal morgen dan ook maar eens het normale peil checken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-12-2013 22:53 #135630 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Olie in schakelstanghuis versnellingsbak J-type
Ik ben in alle zulke deksels/schakelstanghuizen nog nooit olie bij de schakelstang tegengekomen.
In de buis van het oude type zitten twee schotten met in elk een bus waarin de schakelstang beweegt. Het eerste schot (bij de bak) heeft aan de onderkant een opening om olie die door het omhoog spatten (bij het draaien van de tandwielen) een weg in de buis zou kunnen vinden terug te kunnen laten lopen. Het tweede schot (bij de schakelpook) heeft geen dergelijke opening, de olie zou daar dan tussen de bus en de schakelstang door moeten gaan om bij de schakelpook te komen, wat alleen zou kunnen bij een oliestand in de buis die op hoogte van de tweede bus zou komen en dan moet het ook nog eens tussen bus en stang doorlekken. Theoretisch zou men met heel lang bergop rijden (waardoor de spatolie niet terug kan lopen, buis loopt dan af naar schakelpook) zoveel olie in de buis kunnen verzamelen dat de stand daarin hoog wordt, maar dan moet de tweede bus ook nog versleten zijn om een dergelijke hoeveelheid olie bij de schakelpook te laten komen.
Als Volvo bij de schakelpook olie had willen hebben hadden ze het tweede schot met een opening gemaakt en zou men in het werkplaatshandboek gezet hebben dat men na de/montage hier olie in moest vullen, beide is niet zo (wat er dus ook tegen spreekt dat er hier olie hoort, mede als de olie hier over gaat lopen zoals bij Peter).
Trouwens een vreemd type flens tussen bak en overdrive op de laatste foto.
groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-12-2013 13:28 #135651 door LJ Dekker
Beantwoord door LJ Dekker in topic Olie in schakelstanghuis versnellingsbak J-type
Sorry dat ik hier zo inbreek hoor, maar dit is toch wel vreemd. Bij mij is de overdrive gereviseerd bij de vorige eigenaar een x aantal duizend km geleden (vandaar ook de ietwat vreemde flens?). Misschien dat ze toen dachten dat ze de bak konden bijvullen via de schakelstang. Alleen is de OD gescheiden van de bak qua olie toch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-12-2013 13:47 #135653 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Olie in schakelstanghuis versnellingsbak J-type

Alleen is de OD gescheiden van de bak qua olie toch?


Nee !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.