Winter preparatie

Volvo Duett 60 jaar snowEr is al veel over gezegd en geschreven, maar het blijft actueel: preparatie voor de winter. We hebben de archieven doorgespit en kunnen de volgende tips aandragen. Uiteraard is niet alles van toepassing op klassiekers die ook in de winter rijden.

Roest

Vooral metalen delen die niet door chroom of lak beschermd zijn, worden door roestvorming belaagd. Niet alleen carrosseriedelen, maar ook in de motor, uitlaat en benzinetank kan dit optreden. Dat laatste is de makkelijkste, de tank gevuld wegzetten. Liefst met een speciale ‘Aspen’ benzine, die niet veroudert. Bij auto’s die ethanol in de benzine hebben, is Bactofin benzinestabilisator van Wagner Öl (uit Duitsland) aan te bevelen.

Roest in de uitlaat is haast niet te voorkomen, maar korte stukjes rijden is funest. Dan is er geen tijd om zure condens in de dempers te verdampen. Drenk een kleine lap stof in een beetje motorolie en stop dat meteen na de laatste keer rijden in de opening van de uitlaat. Dit zorgt ervoor dat de uitlaat vrij van vocht of condens blijft. 
In de motor is het wat lastiger. De olie zakt naar onderin het carter, in de rest van de motor levert olie weinig bescherming. Verder vervuilt olie door zwavelzuur dat vrijkomt bij de verbranding van benzine. Daarom  is het verstandig, de olie te verversen voordat de auto langere tijd stilstaat. Oude olie liefst warm aftappen, dan vloeit alles beter leeg. Na de laatste keer rijden dus aftappen. Denk er ook aan het oliefilter te vervangen! En controleren of er geen prut onderin het carter ligt. Na het vullen met de nieuwe olie moet de motor even ronddraaien om de olie door het blok te verspreiden. Even op de startmotor laten draaien. Of nog even een stukje rijden, waarbij de motor goed op temperatuur moet komen. Hierdoor voorkom je corrosie door condens met zwavelzuur op de koude cilinderwanden.
In theorie kan de zwaveldamp ook corrosie aan klepstelen veroorzaken, maar dit lijkt in praktijk niet veel voor te komen.
Het ‘zwavel’ effect treedt overigens niet of nauwelijks op bij het rijden op LPG.

Regelmatig even starten en weer uitzetten is absoluut af te raden. Als een motor niet op bedrijfstemperatuur komt, treedt uitsluitend schade of slijtage op. Even de motor ronddraaien is prima.

Carrosserie

Het grootste onderdeel van elke auto, de carrosserie, verdient uiteraard ook aandacht. Was de auto met veel water en een goede shampoo grondig schoon. Zorg er voor dat de carrosserie na het wassen helemaal droog is. Ook in de naden en kieren van motor- en kofferdeksel en de binnenzijde van de portieren en de portieropeningen. Poets de lak en het chroom met een goede was. Heeft de klassieker een schuifdak? Maak dan ook de naden van het dak goed schoon en zorg ervoor dat de afvoeren voor regenwater niet verstopt zijn. Let ook op de afvoeropeningen voor condens of water aan de onderzijde van de portieren en de dorpels. Zorg ervoor dat die openingen niet verstopt zitten!
Maak ook de wielkasten schoon, vooral de randen. Hier verzamelt zich zand en modder.

Werk eventuele roestvorming of lakschade meteen bij, dit wordt nooit vanzelf beter.

Alle inwendige delen en kokerbalken worden liefst voorzien van een dun, kruipend laagje vet. Waar vet of olie zit, komt geen water.

Stal je auto nooit onder een stuk plastic! Dat gedraagt zich als een niet ventilerend regenpak. Condens ontstaat overal. De truc is, die condens te laten verdampen. Dus raampjes en kachelkleppen een stukje open, zorg voor ventilatie. Kranten onder de vloerbedekking kunnen vocht opnemen, regelmatig vervangen en na de winter verwijderen!
Rubbers kunnen met siliconen of vaseline behandeld worden tegen vastvriezen. De deurscharnieren kunnen wat smering ook waarderen.

Banden

Als de auto lang stilstaat zullen de banden indeuken. Met bokken onder de assen gebeurt dat niet. Een stukje hout op een assteun voorkomt schade.

Remmen

Zet de auto niet op de handrem, maar in de eerste versnelling. Problemen met remmen zijn eenvoudig te voorkomen door ze gedurende de winter in beweging te houden. Bedien daarvoor iedere twee weken de remmen door het rempedaal een aantal malen in te duwen. Trap ook even op het koppelingspedaal. Draai ieder wiel dan vervolgens met de hand rond. Op deze wijze gaan remschoenen en wielremcilinders niet vast zitten en kun je in het voorjaar zonder remproblemen weer de weg op. Zorg er wel voor dat je remvloeistof niet te oud is. Remvloeistof heeft de eigenschap om vocht uit de lucht aan te trekken, met ‘zompige’ remmen als mogelijk gevolg. Remvloeistof moet elke twee jaar vervangen worden. Bij twijfel altijd vervangen!

Beurt

Behalve het verversen van de motorolie is ook het controleren en/of vervangen van de koelvloeistof niet onverstandig. Even doorspoelen, zodat eventueel vuil zoveel mogelijk wegspoelt. Denk ook om de vloeistof van de ruitensproeier! Kijk dan ook naar de rubbers van de ruitenwissers. Als je dan meteen ook even kleppen stelt, nieuwe contactpuntjes en bougies plaatst en de ontsteking opnieuw afstelt, dan kan je in het voorjaar meteen rijden. Kijk ook of de bougiekabels, rotorkap en de rotor nog in orde zijn. Hiervoor bestaan ook vochtwerende sprays. Een klein scheurtje in de kap kan de meest fantastische storingen veroorzaken.

Accu

De accu is bij alle auto’s ’s winters een kwetsbaar onderdeel. Bij lage temperaturen levert elke accu minder goed de benodigde stroom. Dat is lastig, want juist ’s winters is wat meer stroom nodig om goed te starten. Olie is wat dikker, dus de startmotor heeft meer moeite met het ronddraaien van de krukas. Een groter deel van de benzine condenseert in de ijskoude inlaatkanalen, zodat het aangezogen mengsel minder makkelijk ontbrandt. Tenslotte is ook de benodigde vonk zwakker als minder spanning geleverd wordt. Het bijladen van de accu is ’s winters dus nóg belangrijker, zeker als meer accessoires (lampen, achterruitverwarming) ingeschakeld worden. De accu moet 12,5V leveren, de laadspanning moet bij 2500 toeren tegen de 14V zijn. Is de spanning van de V-snaar in orde? De accupolen moeten schoon zijn. Om corrosie te voorkomen, kunnen deze ook met zuurvrije vaseline ingesmeerd worden.

Een nieuwe, goed opgeladen accu kan wel tegen een stootje, Maar wanneer de accu in geheel of gedeeltelijk ontladen toestand verkeert, is een groot deel van het zwavelzuur uit de accuvloeistof opgenomen door de accuplaten. De resterende vloeistof bestaat dan bijna uitsluitend uit water, wat kan bevriezen.
Dat is niet het enige gevaar. Het kan even duren, maar elke accu zal vanzelf ontladen. Dat gebeurt makkelijker als het kouder is. Warm bewaren en regelmatig bijladen is dus raadzaam. Ook het vloeistofnivo in de accu is van belang. Zonodig met gedestilleerd water bijvullen. Moderne accu’s hebben een centrale ontluchting, maar die kan makkelijk verstopt zitten. Daarom is het verstandig, bij het laden de vuldoppen van de accucellen los te draaien. Tijdens het laden ontstaan waterstof en zuurstof, die samen een explosief mengsel kunnen vormen. Daarom moet je nooit één kabel van de accu losnemen terwijl de lader nog aanstaat. Er kan een vonk komen… Beter eerst de lader uitschakelen.
Een geladen accu liefst maandelijks even activeren. Even een lampje aansluiten zodat de accu stroom moet leveren. Daarna weer even aan de lader. Dit kan ook automatisch met een druppellader. Liefst niet een te zware lader, langzaam laden is beter dan snel laden.

Verzekering

Een auto die niet geschorst is, moet verzekerd zijn. De youngtimers ook in de wintermaanden. Maar los van de plicht is het zeker verstandig voor een goede verzekering te zorgen. Tijdens het schrijven van dit artikel is weer een autobedrijf met oldtimers in vlammen op gegaan…

Rob Spoon

Met dank aan: Moto 73, Jan Ooms, Henri van Kleef, AM Klassiek