Zeventig jaar de PV444!

Vandaag exact 70 jaar geleden op 1 september 1944 introduceerde Volvo in de Royal Tennis Hall in Stockholm een prototype welke vandaag de dag bekend staat als de Volvo PV444. Het model sloeg zo aan dat Volvo de eerste dag er al 2.300 verkocht.  Dit prototype werd in de jaren veertig ontworpen, tijdens de Tweede Wereldoorlog toen men kleinere en zuinigere auto’s zocht.

De kopers moesten echter nog wel een aantal jaar wachten voordat ze de PV444 daadwerkelijk konden rijden, het prototype wat men besteld had, is nooit in productie gegaan. Het duurde uiteindelijk nog tot 3 februari 1947 voordat de eerste PV444 van de band in de fabriek rolde, dit mede door veranderingen aan het ontwerp en het wachten tot het juiste moment voor de lancering.

In deze jaren tussen het prototype en het uiteindelijke ontwerp heeft Volvo nog een aantal nieuwe technieken ontwikkeld en deze toe te passen op de PV444. Zo werd de B4B kopklep motor ontwikkeld en was het de eerste Volvo met een monocoque.

Volvo hoopte 8.000 PV444’s te verkopen, echter had niemand verwacht dat Volvo er uiteindelijk in 1958, 200.000 wist te verkopen. Dit was een heuse prestatie, aangezien Volvo daarvoor nog nooit meer van 2.000 auto’s van hetzelfde type wist te verkopen. Dit succes was mede mogelijk gemaakt doordat de PV444 de eerste auto was van Volvo welke “de grote plas” overging en uiteindelijk de één na populairste importauto was in Californië.  

Volvo PV 444 PV444 front wooden prototype model

Een houten prototype van de PV444. Meer foto's en extra geschiedenis is te vinden op Volvotips.com.