Norrskenet 2021

Polarlicht


Wat doe je als je vaak in Zweden geweest bent, er een huis gehad hebt, maar nog nooit het Noorderlicht echt goed hebt gezien? En als je, daar bovenop in het Coronajaar 2020 niet echt op pad bent geweest? Dan organiseer je in de winter van 2021 een rit naar Jokkmokk in Zweden, net boven de poolcircel. Als je dan toch bezig bent met het nadenken over zo’n tocht, kun je er net zo goed een clubrit van maken, zodat andere mensen ook kunnen genieten van het winterse Zweden. Zo gezegd, zo gedaan, dus wordt tussen 19 februari en 9 maart 2021 de V.K.V.-clubrit georganiseerd, de “Norrskenet 2021” (“Noorderlicht 2021”).

Karakter van de rit.

Het wordt een pittige rit. Dat komt omdat er bewust voor is gekozen snelwegen en brede verkeersaders te mijden. Alleen op de heen- en terugweg nemen we de snelweg. Op de andere dagen rijden we op secundaire wegen, waar in de winter in de regel niet wordt gestrooid. De gemiddelde afstand van een dagetappe is 350 km. Dat lijkt niet veel, maar de snelheden liggen laag. Dat geeft trouwens ook alle gelegenheid om onderweg optimaal te genieten van de omgeving. Niets is zo verrijkend om even uit te stappen, om je heen te kijken en in alle stilte te genieten van de werkelijk schitterende Zweedse winterse taferelen. Stevige dagetappes, maar ook 8 dagen waar er geen etappe gepland staat en de auto gewoon bij het hotel kan blijven staan. Op die dagen is er dus alle gelegenheid het of heel rustig aan te doen, of er op uit te trekken en te genieten van één van de vele winterse activiteiten. We zullen locaties bezoeken waar je moet zijn voor tochten met sneeuwscooters of sledehonden, of waar geskied kan worden, dan wel het geluk wordt beproefd bij het ijsvissen. Kortom, voldoende vertier en te genieten van de natuur en cultuur in de omgeving. Het meest noordelijke punt is Jokkmokk, net boven de poolcircel, die we onderweg ook zullen passeren. Jokkmokk is de hoofdstad van de “Samen”, het oorspronkelijke volk uit Scandinavië. Voor degenen die willen zien hoe het Noorderlicht er in Lapland uitziet zijn er verschillende prachtige Youtube-filmpjes. Eén er van is https://www.youtube.com/watch?v=LDjZE4RHC9o

Een clubrit van de VKV. Dat betekent automatisch dat alle auto’s die worden toegelaten tot de V.K.V. als klassieke Volvo mee kunnen doen. Het betekent ook dat andere auto’s, c.q. modernere Volvo’s, uitgesloten zijn.

Techniek.

Willen onze klassiekers de ruim 5.000 km in de winter goed doorkomen, dan zullen ze in zeer goede staat moeten zijn. Een auto waar onvoldoende onderhoud aan is gepleegd, of met aanwijsbaar zwakke punten, geeft het op onderweg. Een minder goede accu waar je in de zomer je auto nog wel mee gestart krijgt, haakt zeker af in de winter. Een slecht werkende thermostaat die wat open blijft staan is in de zomer geen probleem, maar leidt er toe dat in de winter je motor niet op temperatuur komt, met alle gevolgen van dien. Hoewel er altijd wat kan gebeuren onderweg, hoe goed ook voorbereid, proberen we ook preventief de nodige maatregelen te treffen. Een (strenge) keuring vooraf, en specifieke aandacht bij de kick-off meeting voor de bijzondere preparatie van de auto voor een dergelijke winterse tocht. Er gaat geen technisch team mee. Dat betekent dat in beginsel ieder zelf verantwoordelijk is. En natuurlijk helpen we elkaar waar het kan, maar dat doet niets af aan de eigen verantwoordelijkheid. Los van de verplichte keuring zijn er drie specifieke eisen die gesteld worden aan de auto, spijkerbanden, sneeuwkettingen en een sleepkabel zijn verplicht.

Corona

In deze tijd kun je er natuurlijk niet omheen. Wat kan Corona voor deze reis betekenen. Laat het helder zijn, we gaan alleen op pad als er geen enkele vorm reisbeperking geldt voor Zweden, of voor de regio’s rondom de heen- en terugreis. In beginsel zijn er twee beslismomenten, 1 januari 2021 en 1 februari 2021. Op beide momenten kan besloten worden de hele operatie af te gelasten. Dit gebeurt in overleg met het bestuur van de V.K.V..
Als op 1 januari of 1 februari 2021 besloten wordt de reis af te gelasten, bv omdat er sprake is van een tweede golf van Corona, dan krijgen de deelnemers 100 % van de betaalde bedragen terug. Na 1 februari is die garantie er niet meer voor de volle 100%. Dan zijn er kosten gemaakt en zal er b.v. onderhandeld moeten worden met de hotels. Vanzelfsprekend gaan we er van uit dat iedereen naar eer en geweten, gezond is als we starten. Er zal specifieke informatie verstrekt worden over de situatie in Zweden zoals die dan geldt.

Financiën

De Norrskenet 2021 is een hotelrit. Dat betekent dat er overnacht wordt in 3 of 4 sterren hotels met logies en ontbijt. Lunch en diner moeten zelf betaald worden. De prijs voor een equipe van 2 personen is € 2.950. De rit is een VKV-rit en valt onder de regeling Ritten & Reizen van de VKV. Dat betekent onder meer dat er volstrekte transparantie moet zijn over de kosten van de rit en dat die na afloop ook aan de deelnemers wordt overhandigd in de vorm van een afrekening op papier. Dat gebeurt ook nu.
De ervaring leert dat de organisatoren van deze rit dergelijke VKV-ritten al zes keer eerder hebben georganiseerd, altijd binnen de begroting zijn gebleven en enkele malen overblijvende middelen verdeeld hebben onder de deelnemers.

Wat wordt er geleverd voor de € 2.950 per equipe van twee personen:
– logies en ontbijt in 3/4 sterren hotels;
– kick-off meeting met tal van handige tips;
– uitgebreid routeboek
– rally-schildje
– uitgebreide technische keuring van de auto
– een fotoboek van de tocht.
Wat de deelnemers zelf moeten betalen zijn pont - en tolbrug kosten; kosten voor lunch en diner; alsook voor de culturele en/of sportieve activiteiten waaraan deelgenomen wordt gedurende de tocht.

Deelneming, communicatie en inschrijving.

De Norrskenet 2021 is een bijzondere rit. Niet alleen omdat het een avontuurlijke tocht zal worden, met schitterende landschappen en hopelijk onvergetelijke Noorderlicht ervaringen. Maar ook omdat we ver naar het Noorden zullen gaan, voorbij de poolcircel, ook in streken waar wat minder toerisme is en dus ook minder hotelcapaciteit beschikbaar is. Dat stelt, zeker in het winterseizoen waar accommodaties nogal eens sluiten, begrenzingen aan het maximum aantal equipes. Er kunnen maximaal 15 equipes deelnemen aan deze tocht. De tocht gaat door als er minstens 7 equipes zich hebben ingeschreven.

De communicatie met de deelnemers gaat via de VKV-site, via Nieuwsbrieven en via een Whatsappgroep. Op de VKV-site zal een aparte link geplaatst worden naar de Nieuwsbrieven die worden uitgebracht. Eén van de eerste Nieuwsbrieven zal het Inschrijfformulier zijn. De inschrijving start op 1 oktober en sluit op 1 november. Op 1 oktober 2020 zal het inschrijfformulier op de site staan, op 1 november 2020 wordt besloten of de tocht in beginsel doorgaat (los van Corona-maatregelen). Voor nadere informatie kan vanaf nu gemaild worden met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Jaap Blijleven