Tentoonstelling 'Blij dat ik Rij, 125 jaar autoreclame'

125jaar_autoreclameVan 17 februari 2012 tot en met 15 april 2012 vindt in het Louwman Museum in Den Haag de tentoonstelling "Blij dat ik Rij, 125 jaar autoreclame" plaats. De tentoonstelling belicht op een originele en verrassende manier de maatschappelijke en culturele betekenis van de auto, aan de hand van spraakmakende reclamecampagnes uit binnen- en buitenland. Blij dat ik Rij, 125 jaar autoreclame is een primeur. Het is de eerste overzichtstentoonstelling over autoreclame die in Nederland georganiseerd wordt.

Autoreclame vertelt veel over onszelf en over onze samenleving. Dat verhaal wordt in de tentoonstelling op een toegankelijke, leuke en kleurrijke wijze verteld. Via advertenties, affiches, commercials en ander reclamemateriaal. De tentoonstelling neemt de bezoeker mee op een reis door de tijd langs verschillende thema's, zoals Stijl en Status, Big is Beautiful, Klein maar Fijn en De vrouw en de Auto.

 

De tentoonstelling zal voor veel bezoekers een feest der herkenning en een bron van verrassing zijn. Wie kent niet de grappige tv-reclame 'Met de Fiat Panda lach je iedereen uit' of de overenthousiaste autoverkoper van Citroën? Naast bekende autoreclames uit eigen land zullen er ook vele campagnes uit het buitenland te zien zijn, zoals de reclame voor Pierce-Arrow, Cadillac en de legendarische Amerikaanse campagne voor de Volkswagen Kever.

De tentoonstelling is te zien in het Louwman Museum in Den Haag. Het museum heeft eind 2011 de Heritage Award ontvangen van de wereldoverkoepelende Fédération Internationale de l'Automobile (FIA). Deze prijs wordt toegekend aan een organisatie die bestendig en op hoog internationaal niveau een grote bijdrage levert aan het behoud van de autohistorie.

De tentoonstelling is samengesteld door Wilbert Schreurs, de enige reclamehistoricus van Nederland, Hans Horwitz, verzamelaar en oud-reclameman en ontwerper Pim van Schaik. Zij waren eerder betrokken bij de samenstelling van  de publiekstentoonstelling 100 jaar ReclameKlassiekers, die in ruim twee maanden ca. 70.000 bezoekers trok.

Korting op toegangsprijs voor leden van bij de FEHAC aangesloten clubs

Op vertoon van de FEHAC kortingsbon krijgen leden van een bij de FEHAC aangesloten club € 2,50 korting op de normale toegangsprijs van € 13,50. Zij betalen dus slechts € 11,- per persoon.

Knip de bon uit:

FEHAC_125_jaar_autoreclame_kortingsbon