Wanneer moeten oldtimerbanden worden vervangen

Wanneer moet de banden van een oldtimer worden vervangen? Wanneer ze zijn versleten is het meest logische antwoord. En daar is natuurlijk niets mis mee. Maar toch is het in de meeste gevallen aan te raden de banden onder een oldtimer al te vervangen voor ze versleten zijn. De reden hiervoor is eenvoudig.

Uit onderzoek is gebleken dat de gemiddelde oldtimer minder dan 2.000 kilometer per jaar aflegt. In tien jaar hebben de banden er dan 20.000 kilometer op zitten. Waarschijnlijk is het profiel dan nog steeds meer dan voldoende. Toch is de band aan vervanging toe. De rubbercompounds die gebruikt worden voor banden bevatten weliswaar antioxidatie-chemicaliën die het verjaringsproces vertragen, maar kunnen niet voorkomen dat banden verouderen en daardoor verzwakken en verhardering wat leid tot een minder grip en stabiliteit en een langere remweg. Het meest extreme scenario is een klapband. In sommige landen is daarom zelfs bij wet vastgelegd, dat banden die zes jaar of ouder zijn niet meer verkocht/gekocht mogen worden. Het advies is dan ook banden tussen de zes en maximaal tien jaar te vervangen door nieuwe. Zorg er tussentijds voor dat regelmatig de conditie van de banden wordt gecontroleerd. Let daarbij op scheuren in de bandwang, vervorming van het profiel of een verandering in de algemene vorm van de band.

Maar hoe stel je nu de leeftijd van een band vast die al onder oldtimer zat toen de auto werd aangeschaft? Om de productiedatum van een band vast te stellen staat er een zogenaamde DOT-code op de band vermeld. Soms is het even zoeken naar deze code, in sommige gevallen is deze bewust aan de binnenkant / achterkant van de band geplaatst om beschadiging en daarom onleesbaarheid te verkomen.

Tot en met 1999 bestaat de DOT-code meestal uit 3 cijfers. Deze cijfers hebben betrekking op de week en het jaar van fabricage; de twee voorlaatste posities geven het weeknummer aan en de laatste positie het laatste cijfer van het jaartal.

Bijvoorbeeld:
400 = Week 40 van het jaar 1990 of 1980
179 = Week 17 van het jaar 1989 of 1979 enzovoorts.

Vanaf 2000 wordt de DOT-code in vier cijfers weergegeven, de eerste twee cijfers voor de week en de laatste twee cijfers voor het jaar van fabricage.

Bijvoorbeeld:
2400 = Week 24 van het jaar 2000
0104 = Week 01 van het jaar 2004 enzovoorts.

Of een band nu oud of nieuw is: de juiste bandenspanning is de allerbelangrijkste factor om een band in goede conditie te houden en maximaal te laten presteren. Een klapband wordt niet zelden veroorzaakt door een te lage bandenspanning.