gefeliciteerd P1800!

Fijne verjaardag Volvo P1800!

Bedankt voor je schitterende aanwezigheid en vermogen om grote groepen mensen aan te spreken. Jij profiteert niet van je merknaam, jij maakt naam. Laten zien dat het ook anders kan. Bewijzen dat de combinatie kwaliteit-performance heel erg oud kan worden en heel erg sterk kan zijn. Nog steeds trek je jaloerse blikken en hoef jij je met je sexy vormen niet te schamen tussen veel modernere exoten. Gefeliciteerd met je 50e verjaardag Volvo (P)1800!

Het begon allemaal in de fifties. Volvo had behoefte aan een sportwagen. Geen extreme supercar, wel een ‘leuk om te rijden’ lekker ding. De eerste stap in deze richting was de Volvo P1900. Geen succes, in bochten waaiden de deuren open en het (cabrio) dak bleef ook niet echt zitten. Reden voor meneer de directeur om na zijn eerste rit het project te schrappen. Op dat moment telde de productie 68 stuks.

In 1957 kreeg het sport-verhaal een vervolg met de P958-X2 concept. Deze ging in 1961 in vrijwel ongewijzigde vorm als Volvo P1800 in productie.

Groter met de eerste poging had het contrast niet kunnen zijn. De auto lag goed op de weg, was sterk en nog steeds is er geen rijdende auto met meer kilometers op de teller dan dit exemplaar (4.500.000km).

Bij de introductie was de P1800 er alleen als tweedeurs ‘coupe’ met 1.8 liter viercilinder. Met 2 carburateurs goed voor ongeveer 100pk. Ruim voldoende om lekker mee te rijden. In 1963 reden voor een update. Volvo verplaatste de productie van Groot Brittanië (Jensen) naar Zweden, de naam veranderde in “1800S”. De motor kreeg een paar pk bij. Het totaal vermogen lag nu op ongeveer 115pk, de topsnelheid bedroeg 175km/u.

De 1.8 hield het uit tot 1969, toen Volvo besloot een veel lekkerder 2.0 viercilinder te monteren (B20B). Eerst in de 1800S met 118pk, later in de 1800E met 130pk B20E blok en brandstofinjectie. Nog steeds geliefd en nu serieus snel. De 1800E had een top van 190km/u en accelereerde in 9,5 seconden van 0 naar 100km/u. Om dit allemaal een beetje ‘veilig’ te houden werden er rondom schijfremmen gemonteerd.

Om de succesvolle reeks af te sluiten introduceerde Volvo in 1971 het meest exotische exemplaar. Een station-variant, nog steeds met twee deuren, de Volvo 1800ES.

Uiteindelijk zijn er 39.407 coupés geproduceerd en 8.077 ‘stations’.

 

bron: Autoblog.nl