Afstelochtend regio Zuid bij Volvo Rutten op 18-09-2010

Afstelochtend regio Zuid bij Volvo Rutten te Weert geslaagd!

DSC_1401Op zaterdag 18 september jl. organiseerde de regio – onder andere onder leiding van Han Misdom en Harry Doeven - bij Volvo Rutten (vestiging Weert aan de Kelvinstraat) - een afstelochtend voor onze leden.

15 leden hadden zich van tevoren aangemeld en in de loop van die ochtend zijn ongeveer 30 belangstellende leden “langs” geweest.

DSC_1396De deelnemers hadden hun Volvo tevoren aangemeld met als onderwerpen:

kleppen stellen, waterpomp vervangen, doormeten startmotor, kortsluiting startmotor, remolie vervangen, remmen nakijken, carburateur(s) afstellen (o.a 2 x 164 6 cilinder), ontsteking afstellen en verder overige kleine controles.

DSC_1394In eerste instantie had ik onze PV 544 opgegeven om de waterpomp te vervangen. Een nieuwe had ik al een tijdje liggen. Het vervangen van een waterpomp is geen lastige klus, maar ik dacht eens kijken hoe een ervaren monteur zoiets aanpakt.

Een beetje speling op de as van de waterpomp is overigens geen probleem. De laatste dagen had ik echter met de 544 (1965 – LPG B18A) last van “naar links trekken” tijdens het remmen. Daarom vroeg ik bij aankomst die zaterdagochtend aan de organisatie (Harry) of de monteur de remmen kon nakijken en eventueel de remolie kon vervangen. Dat was mogelijk (uiteraard tegen vergoeding van de kosten oa. remolie e.d.).
Long story short: de remmen werden rondom gecontroleerd (met dank voor het ophalen DSC_1395van de trommeltrekker door Elly Misdom) door de monteur Jo Smeets die bij het doorspoelen van de remleidingen er achter kwam dat de flexibele rubber slang naar het linkervoorwiel dicht zat. Tijdens de werkzaamheden van Jo heb ik mijn ogen en oren ver open gezet en de enorme vakmanschap van deze monteur mogen ervaren. Complimenten hoe nauwkeurig deze monteur de handelingen uitvoerde. De les in motorvoertuigtechniek over remmen die ik in dat uur mocht ontvangen is ruim 5 jaar lidmaatschapsgeld van onze club waard. De komende dagen de flexibele remleiding bestellen (onderdeelnr. 87695 € 9,97 x 2) en meteen de nippels vernieuwen adviseerde Jo. Hij adviseerde tevens om de slang aan naar het linkervoorwiel ook te vervangen, inclusief nieuwe nippel (678155 voor € 1,35 !)

DSC_1397Onder leiding van chef garage Wim Roost werden die zaterdag ochtend meerdere Volvo onderzocht; P 1800, Amazone en Katteruggen. Ook twee 164 – tiggers (6 cilinders) werden bekeken. De gouden 164 van André stond te arm afgesteld.

Hub Starmans (Maarheeze) was er met zijn blauwe P1800. “Ik heb altijd al de kleppen zelf willen stellen. Nu was het moment om het zelf te gaan doen met hulp van Han en overige leden.” Han werkte volgens de regel van 9 ….. 1+8=9 "

Omdat de P1800 een “LPG/gas auto” was, werd 0,5 in/uit afgesteld. Na afloop was Hub tevreden.

DSC_1398Han van de Akker (Son en Breugel) Amazon ’68 kreeg de motor niet goed aan het lopen. Bij controle door Han bleek dat de centrifugaal vervroeging niet goed stond of defect was. Zijn supermaatje Toon van de Gevel zou wel weten hoe de reparatie uitgevoerd moest worden!

DSC_1399Door de bijdrage van ervaren monteurs Jo en Wim én de ter beschikking gestelde werkplaats van Volvo Rutten is de afstelochtend een succes geworden. Uiteraard verdienen de organisatoren een compliment, zonder deze Volvo-fielen zou onze klassieker vereniging niet kunnen functioneren; waarvoor dank namens alle aanwezigen. Oh, ja de Limburgse vlaai met koffie bij aanvang en de warme saucijzen broodjes tussendoor maakten de ochtend tot een perfecte afstelochtend. DSC_1405DSC_1404DSC_1407DSC_1403DSC_1402