LED in de Amazon

(LED: light emitting diodes)
Het monteren van LED verlichting in de Volvo Amazon heeft als enige concrete voordeel dat de lampjes zelf duurzamer zijn en dat remlichten sneller gaan branden dan gloeilampen. In mijn ervaring is zichtbaarheid niet verbeterd, maar de uitstraling van LED verlichting is leuk en richtingaanwijzers (RAW) knipperen zonder gloeien.
De achter-/remlichten die ik monteerde hebben niet een heel bevredigend effect als remlicht en zou ik niet aanraden zonder het gebruik van een derde remlicht. Het verschil tussen gewoon licht en remlicht is te klein.

Aanschaf van materiaal
Niet alleen de lampjes zullen moeten worden aangeschaft, maar ook het knipperrelais. Omdat de weerstand van LED lampen velen malen lager is dan van gloeilampen, zal bij behoud van het standaard knipperrelais de snelheid van knipperen veel te snel zijn. Een elektronisch knipperrelais is de oplossing. Het is ook mogelijk om de juiste weerstand in de bedrading toe te passen. Deze oplossing is veel goedkoper, maar kost meer tijd en terugwisselen naar gloeilampen betekent dan ook het verwijderen van alle weerstanden.

Bulbs
Alles bij elkaar is het overgaan naar LED verlichting een redelijk prijzige actie. (totaal ongeveer 85 euro)
Op superlumination.com zijn lampjes voor 9,90 dollar te koop (ex verzendkosten uit Amerika), wat volgens mij de goedkoopste bron is voor zeer goede lampjes.
Superlumination verkoopt MATRIX LED bulbs die 18 LEDs bevatten die naar voren schijnen en 6 LEDs die opzij schijnen. De zichtbaarheid is hiermee veel beter dan de meeste LED bulbs die aangeboden worden, waarbij alle (meestal 12 of 18) lampjes naar voren schijnen. Superlumination levert erg snel en houdt je goed op de hoogte van de status van de bestelling.
Waarschuwing: als gekozen wordt voor LEDs als stadslicht voor, kies dan niet voor de kleur wit, aangezien deze een nogal blauw voorkomen hebben. Volgens de APK keuringseisen moet de kleur van koplampen en stadslichten (en extra lichten) gelijk zijn, waardoor LEDs in de stadslichten voor, eigenlijk geen optie is, tenzij geel verkrijgbaar is.
Voor achteruitrijdlicht is LED niet aan te raden. De LED lampen geven niet zo’n verspreid licht als gloeilampen waardoor LED in deze toepassing niet bijzonder geschikt is.

Elektronisch Relais
Het elektronisch relais is te koop op whitelights.nlen te vinden onder “accessoires” voor 22,50 euro. Whitelights verkoopt ook de lampjes zelf, maar hier kost bijvoorbeeld een RAW lampje 17,50 euro. Wellicht zijn de achter-/remlichten die hier te koop zijn beter dan de lampen van superlumination qua remlichtsterkte, maar hiermee heb ik (nog) geen ervaring.
Het elektronisch relais heeft drie contacten in plaats van de twee die standaard in de Amazon zit. Er zal dus een extra massa moeten worden aangesloten. Dit bedrijf levert redelijk snel en is goed per e-mail te benaderen voor vragen.

Gebruikte LEDbulbs
Mijn Amazon is voorzien van geheel witte RAW glaasjes voor. Om die reden bestelde ik oranje LEDbulbs. Het mooie is dat de lampjes wit zijn als de RAW niet zijn bediend en oranje (Amber) als de RAW worden ingeschakeld. Als de RAW glaasjes oranje zijn, dan is het veel beter om witte LEDbulbs te bestellen (superwhite). Voor de achter-/remlichten en de RAW achter gebruikte ik superwhite LEDbulbs zodat het licht dat uiteindelijk wordt doorgelaten op zijn sterkst is.




De passing van de lampjes is prima en ze zijn zeer snel te monteren.
De volgende typen zijn (o.a.) te bestellen bij Superlumination en geschikt voor de Amazon:

2x RAW (voor) oranje kleur: type 1156 (BA15S) Matrix 24led Amber
2x RAW (achter) wit: type 1156 (BA15S) Matrix 24led superwhite
2x achter-/remlicht wit: type 1157 (BA15D) Matrix 24led superwhite

Aansluiten
De achter-/remlichten zullen direct goed werken wanneer de lampjes gemonteerd zijn, de RAW hebben echter meer aandacht nodig:
Het aansluiten van het elektronisch relais is zeer eenvoudig. De twee bestaande draden op het standaard knipperrelais gaan ook op het elektronisch relais en de derde (massa-) aansluiting kan met een oogje aan het stalen dashboard worden geschroefd.
Nadat het elektronisch relais en de lampjes zijn geplaatst zal het systeem niet goed werken. Het resultaat is dat naar links knipperen wel werkt en naar rechts niet, of andersom. Of alle vier de RAW knipperen tegelijk terwijl maar één kant wordt bediend. Het probleem wordt hier veroorzaakt door het RAW waarschuwingslampje op het dashboard.
De uitgaande draad van het knipperrelais maakt via het controlelampje op het dashboard, en de verlichting van de onbediende RAW, massa. Voorbeeld: als de rechter RAW wordt bediend legt de stroom de weg af via het controlelampje, door de bedrading van de linker RAW naar massa. Bij gloeilampen werkt dit uitstekend, maar LED lampjes zijn (zoals de naam al zegt) diodes die maar één stroomrichting doorlaten. Om deze reden zal de bedrading van het controlelampje moeten worden aangepast. De meest eenvoudige oplossing is om twee controlelampjes aan te sluiten, één per kant. De foto laat een detail zien van het Amazon bedradingschema met de nodige aanpassingen (klik erop voor vergroting). Met deze aanpassingen is de verbinden tussen de linker en rechter RAW bedrading verbroken (knip door bij het rode kruis) en zal het systeem prima moeten werken. Laat het contact tijden de werkzaamheden UIT om geen kortsluiting te maken.

TIP
Voor optimale zichtbaarheid van de RAW aan de voorkant is het (ook met gloeilampen) aan te raden de reflector van de RAW naar achter te buigen. Hierdoor zijn de lampen vanaf de zijkant veel beter zichtbaar voor ander verkeer.

Voor vragen ben ik altijd bereikbaar via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Ik hoor graag andere ervaringen over LEDs in de Amazon en of mensen zijn die het met deze tekst is gelukt de LED richtingaanwijzers te laten werken!

Met dank aan Leon de Wit