140/164 register

Volvo 164

Eind jaren 60 was er behoefte aan representatieve limousines met bijbehorend motorvermogen. De motor die gebruikt zou worden was een nieuwe 6-cilinder lijnmotor met een inhoud van 2979 cc. Deze was voorzien van 2 carburateurs en leverde een vermogen van 145 pk. Intern aangeduid als B30. Volvo verlengde zowel de neuslengte als de wielbasis van de succesvolle 144, zodat de B30 erin paste. Voeg daarbij een aparte, klassiek ogende grille en er is sprake van een nieuw model. Als optie zou een overdrive of automaat leverbaar zijn. In 1968 kwam de 164 op de markt. Er volgde een aantal grote en kleine wijzigingen en in 1975 stopte men met de productie. In de zeven productiejaren zijn er ruim 155.000 exemplaren van de band gerold.

Een zeldzame verschijning is de Volvo 164 dus niet, maar erg vaak zul je haar ook niet tegenkomen. In Nederland zijn er naar schatting 500-750 exemplaren aanwezig. Een paar honderd eigenaren van de Volvo 164 zijn lid van de Volvo Klassieker Vereniging die sinds 2006 ook het Volvo 164 Register (anno 1982) herbergt. Het doel is om de Volvo 164 zo lang mogelijk op de weg te houden.

Ben je geïnteresseerd in deze klassieke Volvo? Neem dan contact op met de VKV vereniging of het Volvo 164 Register, dat onderdeel uitmaakt van de Volvo Klassieker vereniging. Correspondentieadres van het Volvo 164 Register is Wilhelminastraat 24, 4891 XK Rijsbergen. Tel. 0765973993. Fax.0765972110. Mailen kan natuurlijk ook, zie Bestuur in het linker menu.

Via deze site kun je alvast een eerste indruk opdoen wat de VKV-vereniging zoal doet. Het gedeelte van de website dat speciaal is gewijd aan de Volvo 164 zal in de komende maanden verder uitgebreid worden.