Speling op de ophang bouten voortrein.

Lees meer
15-01-2017 16:49 #166128 door Bart Lasscher
Speling op de ophang bouten voortrein. is gemaakt door Bart Lasscher
Goedemiddag allen,
Wie kan mij vertellen hoeveel speling er op de verstelbare ophang bouten mag zitten van de voortrein van een PV 544.
Het zijn de bouten in de onderdelen catalogus groep 6 blz 5 met de no 49 52 en 49 54 de verstelbare bouten voor caster en camber ?
Waar moet ik op letten voor het monteren om de juiste caster en camber voor instelling te krijgen bij het monteren (wordt later op een bank uitgelijnd).
Met vriendelijke groet Bart Lasscher.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-01-2017 19:57 - 15-01-2017 20:01 #166130 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Speling op de ophang bouten voortrein.
Hallo Bart,

De hoeveelheid speling die toe is gestaan is vast gelegd in de APK keuringseisen hier . Er wordt hier gesproken over "niet te veel speling"

3. De fuseepennen, -lageringen, -bussen en -kogels alsmede de overige draaipunten van een volledig onafhankelijke wielophanging mogen niet te veel speling vertonen. Hierbij is het bepaalde in Aanvullende permanente eisen, artikelen 46, 47 en 48, van toepassing.

Dat is natuurlijk een ruim begrip en zal voor elke keurmeester of auto eigenaar weer anders zijn. Ik denk gewoon dat je er reëel naar moet kijken maar een milimetertje speling zou volgens mij geen probleem moeten zijn. Als je twijfelt laat dan iemand met je mee kijken, een second opinion kan nooit geen kwaad. Daarnaast scheelt het ook vaak nog als je de punten goed doorsmeerd, zeker een aanrader vlak voor de APK keuring. Het afstellen gebeurt inderdaad op de uitlijnbank. Als je de mogelijkheid nog hebt om wat punten te meten tussen het vaste deel van de bovenste draagarm en het deel op de draad dat verplaatst wordt met de afstelling dan kun je dat altijd weer als referentie gebruiken om alles ongeveer goed te zetten.
Ik heb eind vorig jaar mijn as in elkaar gezet,het viel me op dat de draadgangen in de twee delen niet altijd goed uitkwamen waardoor je de mogelijkheid hebt dat je de boel beschadigd. Ik heb dit op kunnen lossen door twee oren een millimetertje naar elkaar toe te buigen zodat de grote bout net even op een andere plaats greep.

Heel veel succes

Groeten, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-01-2017 20:16 #166131 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Speling op de ophang bouten voortrein.
volgens een APK keurmeester is de maximale speling 1mm. wel eens een discussie gehoord als er dan 1,2mm gemeten wordt. zonder speling zit de boel immers vast? is het dan afkeur? wat er van waar is weet ik niet. maar met meer als 1mm speling is het geen feest om te rijden. wind en of spoorvorming maken het dan wel tot een uitdaging denk ik!

Succes met monteren

Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-01-2017 20:47 #166132 door Bart Lasscher
Beantwoord door Bart Lasscher in topic Speling op de ophang bouten voortrein.
Beiden hartelijk bedankt voor het advies.
Zal er rekening mee houden.
Groet Bart Lasscher.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.