Andere soort olie in schokdempers?
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Ik ben me al een tijdje aan"t afvragen of het zou werken met andere,dikkere olie in de dempers?
Dit zou er dan dus voor zorgen voor stuggere exemplaren. Maar er is natuurlijk weer een maar:D
Zou het kunnen dat er dan iets verkeerd gaat? Gasbellen, te warm. Of zelfs zowat helemaal geen demping meer.
Een hele discussie lijkt me dat zo, die denk ik ook nog interessant is.
Graag jullie reactie, of je denkt dat het werkt, welke soort olie.
En of iemand het al geprobeert heeft of er ervaring mee heeft!:worship:
gtzzzz, Rick
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Ik denk dat het gewoon kan. Enige wat ik niet weet, is gasbel-vorming. Als dat al plaats vind, kan het zijn dat deze belletjes gaan imploderen, en daarmee de wand aan gort helpen. Ofwel: een hogere slijtage. Maar ik verwacht niet dat dat zo'n vaart zal lopen. Ik geloof er eiglk niet in.
Of je gaat op zoek naar koni's natuurlijk...ook nog een optie.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Ik neem aan dat je het beste dat soort (specifieke schokdemper)olie kunt gebruiken.
andere olie zoals motorolie of ATF zou ik niet gebruiken in schokdempers, omdat je dan inderdaad schuimvorming kunt krijgen,
en niet te vergeten de viscositeitsverandering bij opwarming.
het is normaal dat schokbrekers softer worden naarmate ze heter worden. Alleen, de "delta T" waarde is waarschijnlijk een stuk lager dan bij pakweg ATF a/a.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Offline
- Nieuw lid
tellus 16 of tellus 32 zijn de olie?n die we bij terberg gebruiken voor hydraulisch stuursysteem/hefframe/hydraulische opties en die zijn bestand tegen zeer hoge druk en temperatuur, zonder schrikbarende veranderingen in de olie (viscociteit/flow/luchtbellen)
je gaat echter met dikkere olie in je schokdemper krachten verplaatsen naar plekken waar het niet voor dergelijke krachten bedoeld is omdat de normale olie de zaak beter dempt.. als de dikkere olie niet goed kan dempen klappen de keerringen van de zuiger eruit.
en dat is heel leuk, een veerblad achterwielophanging zonder demping... zo ongeveer 30 x gevaarlijker als versleten schokbrekers.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Offline
- Nieuw lid
Onschuldige 300-rijder: Nou meneer, ik denk dat er ernstige cavitatie van de ATF in mijn schokdempers is opgetreden en dat als gevolg daarvan de shims of de zuigerwanden zijn bezweken. Een andere mogelijkheid voor de onbedoelde en oncontroleerbarede sinusbeweging van mijn achteras is dat door de lage viscositeit van de toegepaste olie de zuigerkeerringen uit hun vatting zijn getreden. Andere oorzaken kan ik echt niet bedenken meneer."
Oom agent: " Ehh... Ja, zo iets dacht ik inderdaad ook al te zien... Rij maar snel naar huis voordat je een ongeluk veroorzaakt..." :crazy2:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.