× alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

Ruitenwisservloeistof reservoir vervangen

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
16-07-2018 10:39 #634920 door V300 register
Ruitenwisservloeistof reservoir vervangen is gemaakt door V300 register
Goedemorgen,

Mijn zoon heeft sinds kort een 360 GLT uit '86. Prachtige wagen, ziet er netjes uit, maar hier en daar zijn wel wat "knutselknoeiers" gevonden. Een daarvan is een reservoir voor de ruitenwissersproeier. Ik wil deze graag checken om te zien waar het lekt. Kun je deze makkelijk demonteren en vervangen?

Ik hoor het graag en ik denk dat ik nog wel vaker zal komen met wat praktische vragen!

Groet,

Gert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-07-2018 17:58 #976242 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Ruitenwisservloeistof reservoir vervangen
Ratel met ik geloof doppie 13 erop, lange bout losdraaien, stekker van het pompje, slang er af en klaar is Klara.


Met wat manoeuvreren krijg je hem denk ik wel onder het expansievat door.


Even mijn topic stiekem promotende; hier staan geloof ik ook ergens foto's van de keer dat ik de boel los heb gehaald.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
17-07-2018 12:09 #976246 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ruitenwisservloeistof reservoir vervangen
Dank je wel voor je reactie! Het is inmiddels gelukt. Wat ik nu overigens heb ontdekt, is dat hij lekt bij de ruitenwissers op de koplampen. Zelfs als de auto uit staat, blijft hij druppelen. Ik heb voor nu de toevoer even geblokkeerd, maar het lijkt erop dat de pomp niet afsluit. Nog ideeen? Is zo'n pompje nog makkelijk te vinden en te vervangen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-07-2018 17:02 #976250 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Ruitenwisservloeistof reservoir vervangen
Als het pompje niet afsluit ligt dat denk ik aan het rubbertje in de rsv tank.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-07-2018 17:49 #976252 door André Minet
Beantwoord door André Minet in topic Ruitenwisservloeistof reservoir vervangen
Dat is wel te hopen ja
Bij mijn Volvo was de pomp kapot
Is nog wel aan te komen want geen superzeldzame accessoire die Wissers

Mvg

André

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
17-07-2018 19:50 #976254 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ruitenwisservloeistof reservoir vervangen
Voor je een hoop dingen gaat vervangen, hoe heb je geconstateerd dat er ruitensproeiervloeistof weglekt? Is dat alleen het druppelen, of is het niveau in het reservoir effectief lager geworden?
Wat je namelijk nog wel eens ziet is dat de koplampsproeiers na blijven druppelen van het vocht wat in de leidingen zit. Zeker als je slechts 1 pompje hebt om de ruit en koplampen te sproeien kan dat best veel zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-07-2018 17:00 #976260 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ruitenwisservloeistof reservoir vervangen
Ik heb kunnen vaststellen dat er substantieel vloeistof uit de wissers bleef lopen. Het lijkt erop dat de wisser zelf ook lek is. Als ik het slangetje van de wisser afhaal, druppelt het behoorlijk door. Ik vermoed dat door de druk van de vloeistof in de tank naar het slangetje toe de vloeistof eruit loopt. Ik heb op het reservoir twee uitgangen, een voor de voorruit en een voor de koplampen.

Voor mijn beeldvorming: ik heb twee zwarte, busvormige objecten welke ieder een eigen slangetje heeft, waarop aan de bovenkant ieder een tweetal draden heeft. Mag ik deze dan als pompjes bestempelen? Want dan is het vervangen van een pompje niet heel ingewikkeld, lijkt me. Dat er vanuit een wisser vloeistof blijft komen, is dan minder relevant, als door het nieuwe pompje geen vloeistof blijft komen, maar netjes afsluit na gebruik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-07-2018 17:17 #976262 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ruitenwisservloeistof reservoir vervangen

gertbruinink;251141 schreef :
Voor mijn beeldvorming: ik heb twee zwarte, busvormige objecten welke ieder een eigen slangetje heeft, waarop aan de bovenkant ieder een tweetal draden heeft. Mag ik deze dan als pompjes bestempelen?


Inderdaad. En als je een gescheiden systeem hebt is de kans ook groot dat het het pompje is.

Vervangen is ook heel simpel: stekkertje met draden er af, reservoir leegmaken, oude pompje schuin naar boven trekken en het nieuwe pompje er weer in schuiven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-07-2018 23:17 #976263 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ruitenwisservloeistof reservoir vervangen
gewoon tankje niet vullen hoger dan het pompje, in de pomp zit geen klep en omdat de koplampruitewisserers lager ziien dan de tank zal deze leeglopen totdat niveau onder de pomp zit

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-07-2018 23:24 #976264 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ruitenwisservloeistof reservoir vervangen
bedenk net dat er een klein klepje in de leiding zou moeten zitten die pas bij een kleine overdruk open gaat zodat de vloeistof er er alleen uit kan lopen bij vodoende overdruk ,dus als de pomp loopt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets