× alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

LPG-systeem stottert

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-11-2013 12:46 #632964 door V300 register
LPG-systeem stottert is gemaakt door V300 register
Hallo iedereen!

Gisteren dan de 360GL opgehaald, welke voorzien is van heel wat laswerk en een nieuwe APK :D Reden voor een feestje dus. Helaas duurde het feestje niet heel erg lang. Het gaat om een 360 met een B200K motor met 240k op de teller.

Vanaf Brabant naar hartje Nijmegen gereden op LPG, geen enkel probleem gehad. Behalve de constatering dat mijn 2 liter op LPG slomer is dan mijn 1.4 CVT. In Nijmegen begint de auto enorm te bokken tussen de 2500 en 3000 toeren. In zijn twee opgetrokken naar een parkeerplaats en even gekeken onder de kap, gas gegeven, zelfde. Geswitched naar benzine, en die wilde helemaal niet goed starten. Goed, dat kan zijn, de benzine die erin zit is al oud en ik heb geen idee hoeveel erin zit. Nog een stukje verder gereden, want ik kon weer goed rijden. Helaas, een stoplicht verder, zelfde probleem. Gestopt en ANWB gebeld. Die kwam en ging wat dingen uit elkaar schroeven. Bleek dat er tussen die plastic kap op de carburateur en het luchtfilterhuis (waar dat flexibele stuk op zit) de luchtingang dichtgeplakt zit met duct tape. Nou... Raar. Dat eraf gehaald, en op benzine een rondje gereden. Wat een kracht zit er in zo'n B200 :)

Verder gereden op benzine naar mijn werk waar ik nog even moest invallen, en daarna iemand afgezet op het station en terug naar huis. Helaas, precies in dezelfde bocht als waar de variomaatriem van de 340 knapte, ging mijn motor bokken en even later uit. Precies dezelfde parkeerplaats opgereden als waar ik mijn variomaatriem bewonderde onder de auto, Ja, baaaaaaalen. ANWB gebeld, en weer gewacht. Benzine was dus op, maar op LPG wilt ie alleen stationair lopen. Bij het gas geven gaat de motor van 1000 toeren naar ongeveer 500 toeren en loopt te bokken.

Heeft iemand enig idee wat ik kan doen? Het stuk boven de carburateur waar de kabel in zit van het LPG-systeem heeft geen zichtbare verstoppingen, het LPG-systeem klikt bij contact en geeft een beetje gas, alle stekkers zijn nagetrokken.

Groet,

Jannick

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-11-2013 18:16 #939402 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic LPG-systeem stottert
Kijk even hoe hij lucht aanzuigt. Ik zag dat bij jou de zomer-aanzuiging nog normaal zat aangesloten en dat de winterslang nog op het uitlaatspruitstuk zat. Vaak zie je bij lpg een keuze: of de winterslang los, of (zoals bij mijn B200K) de zomerslang omhoog gebogen. Check even waar ie de lucht vandaan haalt. Die ducttape kan een functie hebben gehad. Ik kan eventueel morgen even bij je kijken. Ik moet 's middags in Arnhem zijn en heb mn gereedschap nog in de kofferbak liggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
02-11-2013 20:50 #939408 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic LPG-systeem stottert
Mijn eerste vraag is het een carb of injectie?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-11-2013 21:30 #939411 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic LPG-systeem stottert
Google translate has probably lost some of the information for you but it does sound like you have some fuel mixture issues.

The foil hot air pipe is best removed when running on LPG as the air does not need heating and it causes issues as the flap opens and closes. If the air valve is still fitted to the air box you should either remove it or jam it closed. Don't just cover the hole as the box will still try and draw air from there when cold if the flap is still fitted.

The lack of power suggests that the fuel mixture is lean however surging is normally overly rich mixture.

Do you know what type of vapouriser you have fitted? Ideally the LPG outlet pipe should out from the bottom of the vapouriser. If the outlet is not at the bottom you can get a build up of heavy ends (oils) stuck in the lower part. The heavy ends should be drained off on a regular basis. The vapouriser diaphrams could need replacing due to stretching with age.

Is all the ignition system in good order (sparks). I've found only Volvo leads work well with LPG and you need good cap and rotor arm and spark plugs need changing more often. Also make sure the crank sensor is clean and working correctly.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-11-2013 01:34 #939415 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic LPG-systeem stottert
Er zit voor/onder het luchtfilterhuis een soort doos met een slang die van het uitlaatstuk komt, en een andere flexibele slang die naar een soort gat in de voorkant gaat. Daarbovenop dus het luchtfilterhuis, en de flexibele slang naar de bovenkant van de carburateur. Daarin zit een aansluiting vanaf de LPG-verdamper (met een blok ijzer erin op de carburateur) en een luchtaansluiting vanaf beneden het motorblok. De verbinding tussen luchtfilterhuis en het ijzeren gedeelte zat dus dicht.

Het is een carb. Een platte, maar geen idee welk merk/model.

@Classicswede
I have no idea what kind of vapouriser I have. I have a video of it running here:


It runs fine on benzine now, but I ran out of that... When the ANWB/road services and they removed the duct tape from the air intake (between the housing on top of the carb and the airfilter), I didn't try to run on LPG.

I can try to put a new layer of duct tape on the air intake, but theoretically I will have the same problem as the first time (a rambling/unstable engine about 2500-3000 rpm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
03-11-2013 09:43 #939416 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic LPG-systeem stottert
Is het gasmengstuk boven op de carb geplaatst?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-11-2013 09:46 #939417 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic LPG-systeem stottert
Yup. Een ijzeren plaat met wat gaten erin.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
03-11-2013 12:50 #939420 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic LPG-systeem stottert
Ok, de zelfde rot opstelling als ik ook heb op mijn 1400. Het duck-tape dat je van de luchtinlaat heb verwijderd moet er weer op, waarom? de carb moet harder trekken om aan lucht te komen daardoor trekt de carb ook beter aan het gasmengstuk. als je recent een nieuwe luchtfilter heb geplaatst haal die er weer uit en zet de oude er weer in heeft ook met bovenstaand te maken. Laat ons weten wat er nu gebeurt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-11-2013 00:20 #939438 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic LPG-systeem stottert
It sounds like your mixer looks something like the one in this link

www.autogasshop.co.uk/lpg-gasair-mixer-webber-579-p.asp

I have never found that type of mixer to work very well and the mixture constantly needs adjusting with them. The best solution I have found is to fit a ring type mixer to the round plastic cap where the rubber hose fits on. That is where the tape was fitted I assume.
This is the type of mixer
www.classicswede.co.uk/240_and_740_LPG_m...733344_11064564.aspx

Your vapouriser looks like it could be a landi one but hard to tell for sure. The back does look like the GMS one that is based on the old Landi unit.

Just for diagnostics you could pull the rubber hose away and try running it on LPG then. That will lean off the mixture just a little, if it runs better that way you know that there is either a blockage in the air intake (dirty air filter?). If it is worse try covering half of the opening with something like a metal plate to restrict the air flow and then switch to LPG. You can adjust how much you are covering to give an idea as to how far off things are. It is best to go through all checks and options before adjusting the mixture screws

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-11-2013 00:46 #939439 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic LPG-systeem stottert
I'll try to (partly) block the air-intake just like "before" when it's less rainy here in the Netherlands :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets