× alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

Kilometertellerkabel

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-10-2012 15:05 #632341 door V300 register
Kilometertellerkabel is gemaakt door V300 register
Nou, ik zat er al op te wachten. Wanneer gaat hij het begeven, de kilometertellerkabel op de naaf. Bij Erik begin dit jaar na het vervangen van de veerpoot paste de kabel al niet meer helemaal lekker door de naaf en vast dmv het borgpennetje. Gisteren was het zover.

Meteen al de eerste vraag:
- Wat kan daar de oorzaak van zijn? De huls zit immers op vaste plekken in het motorruim vast.

Nu weet ik verder niet meer helemaal precies hoe het zat. Aangezien het vaker voorkomt, wil ik dit probleem graag hier delen, met foto's.

- Kunnen jullie adhv deze foto's zien of er iets is afgebroken?

Achterzijde en voorzijde. Je ziet dat de kabel loshangt, als ik 'm strak trek dan zit het wel erg strak allemaal en heeft de binnenkabel alsnog weinig 'over', hoe gaat dat bij het sturen? En aan de voorzijde moet de kabel geborgd worden toch? Dat betekent dat ik 't pennetje kwijt ben geraakt?



Dat ding wat in de naaf zit, zit dus los, is dat afgebroken, of hoort dat zo? Daarnaast zie je 't puntje van de kabel, ziet het uiteinde/begin van de kabel er zo uit, of mist daar ook een stukje?



Op deze foto zie je hoe dat buisje uit de naaf aan de naafdop vast?zit/zat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-10-2012 15:48 #917018 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kilometertellerkabel
Oh, dit topic had ik eerder moeten vinden:
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=4239&page=5

Zijn er nog van die nieuwe 'meenemertjes?'

Is het zo dat je de meenemer borgt en dat de kabel in de meenemer zou moeten blijven hangen? Dat lijkt me erg losjes allemaal, of klikt de kabel erin?

edit1: achterop de klokkenwinkel lijkt alles nog in orde, de kabelhuls heeft speling zat, ik moet 'm alleen waar hij in de motorruimte vastzit wat verder zien te krijgen, ik vermoed dat dan de binnenkabel ook wat meer speling heeft.

edit2: deze km-kabel is ook geschikt voor de 360 neem ik aan? Drukknop op teller ziet er wel anders uit... www.dafhobby.nl/daf_produkt.php?idnr=434

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-10-2012 17:16 #917021 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kilometertellerkabel
Zo ver ik kan zien is er niets afgebroken, het enige wat mist is het 'borgclipje' zoals ie in het andere topic genoemd wordt, op jouw versie die links op de onderstaande foto staat moet het borgclipje (O met een hapje er uit, een C dus eigenlijk) tussen het vierkante uiteinde en de verdikking geschoven worden zodat de kabel altijd buiten de vetdop blijft en dus contact blijft houden met het vierkante gat waardoor ie altijd zal blijven draaien. (Inderdaad, een hele iele montage)



Ik zal nog even een foto van de borgclip maken maar ben nu van huis.

'Dat ding' wat er los op zit, de vetdop/naafkap hoort inderdaad los te kunnen en ik weet niet precies hoe strak de binnenkabel zit maar het verschil tussen ingestuurd en uitgestuurd is minimaal omdat de tellerkabel in het midden van de naaf zit, op het draaipunt zo'n beetje. Dat is bij de remklauw bijvoorbeeld niet zo, die zit in de 'buitenbocht'.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-10-2012 18:02 #917028 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kilometertellerkabel
Dat zilveren ding op de foto hierboven ken ik niet. Maar ik heb wel een keer gehad dat de binnenkabel niet ver genoeg kwam. Even bij de tellerklok losmaken, en dan naar binnen duwen. Dan komt hij wel ver genoeg, en kun je 'm borgen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-10-2012 18:22 #917030 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kilometertellerkabel
Ok?, ??n ding nog: de kabel/huls aan de achterkant hangt min of meer losjes, moet dat niet veel vaster zitten, zodat de binnenkabel altijd goed in dat vierkante gedeelte van de 'meenemer' blijft hangen? Ik zou 'm er nu met enig gemak uit kunnen trekken, hoewel de huls wel stevig is en dichtbij in 't motorruim vastzit, waardoor dat gemak wat minder gemakkelijker wordt (ik ben dus niet bang dat het zomaar eruit vliegt)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-10-2012 18:47 #917032 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Kilometertellerkabel
zit altijd wat losjes

maar wat is het probleem eigenlijk? Je mist het borgclipje waardoor de binnenkabel niet geborgd wordt en je meter dus niets aangeeft?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-10-2012 20:09 #917043 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kilometertellerkabel
Ik rij al heel lang zonder borgclipje rond, en hij doet het nog prima :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-10-2012 20:10 #917044 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kilometertellerkabel

volvofiel;207108 schreef : Je mist het borgclipje waardoor de binnenkabel niet geborgd wordt en je meter dus niets aangeeft?

Jep!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-10-2012 20:26 #917046 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kilometertellerkabel

punkazz;207091 schreef :

Op deze foto zit ik dus ondertussen met man en macht aan de achterkant de kabel naar binnen te duwen, oftewel, ik moet eens de kabel vanaf de tellerbak naar binnen duwen. Wordt nog een heel gepriegel want er hangen nogal wat draden achter (veel meer dan bij m'n 343-tjes bijv)

Bij zo'n Smiths-teller is het een kwestie van lostrekken (ivm 'klik'systeem www.dafhobby.nl/daf_produkt.php?idnr=434)? Of moet er nog gedraaid worden, of een palletje ingedrukt worden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-10-2012 21:50 #917049 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kilometertellerkabel
Of haal de buitenkabel uit de veerpoot en trek met een tangetje de binnenkabel naar voren.

flyhart;207119 schreef : Ik rij al heel lang zonder borgclipje rond, en hij doet het nog prima :D


Ik rijd ook al lang zonder borgclipje rond en kan al tijden niet zien hoe hard ik ga :f
1800rpm in 4= 50
2200rpm in 5= 80
Etc.
Deze foto's zijn er fijn trouwens, ik ga zelf eerdaags de hele kabel vervangen om van dat gezeik af te zijn.
Ik ken dat zilveren ding ook niet, wat Jos ook al zei.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets