× alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

Speciaal gereedschap en goede vervangingen daar voor.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-08-2010 22:12 #630473 door V300 register
Naar aanleiding van mn vraag over gereedschap voor connectors kwam de vraag of daar niet 'n apart topic voor gestart kon worden,,,dus bij deze

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-08-2010 22:25 #843688 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Speciaal gereedschap en goede vervangingen daar voor.
Zekeringenkast:


op die foto (incl verbrande connector) zijn 3 verschillende typen connectors te onderscheiden;

allereerst de ronde.
deze connector komt op alle 6 de stekkers van de zekeringenkast voor, maar ook bij de radiostekker en de stekker van het remvloeistofresevoir, de connector is er in meerdere uitvoeringen; namelijk draaddikte 0,75?,1,5?; 2,5?.

verwijder gereedschap is Volvo-tool: 9996351

het mooie aan deze tool is dat hij is voorzien van een verend mechanisme; waarbij het indrukken van de tool ervoor zorgt dat de connector er direct uit gedrukt wordt.

alternatief gereedschap voor deze tool is een stukje pijp van ?5mm buitendiameter en ?4,5mm binnendiameter.


op de foto met de bruine stekker zien we op de middelste rij nog 2 verschillende types; de onderste komt ook in de rest van de kabelbundels het meeste voor, die ernaast enkel in de stekkers van de zekeringenkast.



verwijder gereedschap: Tyco Electronics
enkel: 1-1579007-4
dubbel: 1-1579007-6

alternatief voor de enkele is een zeer klein/plat schroevendraaiertje (2x0,7 oid) gebruiken en de connectors kun je verwijderen door de tool/schroevendraaier in het kleine rechthoekige vakje te steken.

de andere connector uitvoering vraagt om een tegelijktijdige ingreep; de removal tool heeft hiervoor zoals je ziet 2 speciaal gevormde pennen. met 2 kleine schroevendraaiertjes bereik je hetzelfde effect; doch is dat niet echt een prettig werkje.

de laatste 2 worden tot op heden nog overal gebruikt en zitten o.a. in het assortiment van Tyco, AMP en Stahlwille; niet schrikken van de prijzen trouwens!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-08-2010 01:26 #843715 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Speciaal gereedschap en goede vervangingen daar voor.
en je hebt van die ronde ook nog de kogelkopjes natuurlijk. zelfde proced? alleen heb je daarvoor volgens mij net een maatje kleinere pijp nodig??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-08-2010 16:49 #843768 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Speciaal gereedschap en goede vervangingen daar voor.
ja maar op de radio-contra/verloop stekker na zitten die nergens in een 300:+

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-08-2010 17:09 #843771 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Speciaal gereedschap en goede vervangingen daar voor.
ja maar = ja, dus je hebt een andere maat pijpje nodig?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-08-2010 21:38 #843792 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Speciaal gereedschap en goede vervangingen daar voor.
geloof het niet, volgens mij is enkel het pen-gedeelte waarmee hij in de andere connector schuift smaller; maar dat moet ik van de week even nakijken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-08-2010 22:17 #843800 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Speciaal gereedschap en goede vervangingen daar voor.
Voor het verwijderen van kleppen gebruik ik thuis een lang stuk hoekijzer met 2 gaten er in geboord. 1 gat in het midden van het ijzer schroef je in een gat voor de kopbouten en aan het uiteinde leg je het gat over de klep om de veer in te duwen.

Kost 5 minuten werk om te maken en werkt met iedere cilinderkop zo'n beetje.

Schets:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-08-2010 22:59 #843811 door Laurens Post
Beantwoord door Laurens Post in topic Speciaal gereedschap en goede vervangingen daar voor.
De poelie tegenhouder van de B200 gebruik ik ook om aan de vliegwielzijde van een B14 de krukas tegen te houden zodat ik de centrale bout van de poelie los kan krijgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-08-2010 23:19 #843815 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Speciaal gereedschap en goede vervangingen daar voor.
alle gaten in het koppelingshuis daar zijn naar mijn mening iig te zwak om de krukas tegen te houden als de poelie eraf moet.

ik vind het persoonlijk nog veel makkelijker als je een ringsleutel lichtjes onder spanning op de bout zet en dan vol met een kunststof hamer op het uiteinde van de sleutel gaat rossen; is een 12.9 bout dus die krijg je echt niet zomaar in 2en:) 9vd10x zit het spul gelijk netjes los zonder dat de krukas wat meedraait.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-08-2010 13:29 #843840 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Speciaal gereedschap en goede vervangingen daar voor.
yep, krukas bout gaat idd goed op de massatraagheid van de motor, maar in de praktijk kun je ook gewoon een fikse schroevendraaier in een gat van de BDP krans zetten. koppelingshuis is sterk zat iig

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets