Starten in "P" bewust onklaar maken

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-04-2019 06:10 #635120 door V300 register
Starten in "P" bewust onklaar maken is gemaakt door V300 register
Beste iedereen,

Ik heb een idee. Ik zou de versnellingshendel van mijn automaat willen modificeren, of beter gezegd een contact loshalen, om zo te zorgen dat er enkel nog in N gestart kan worden en niet meer in P.
De rede hiervoor is dat je in de parkeerstand je koppeling op staat te roken als je niet goed oplet. Zeker bij mensen die niet bekend zijn met de droge plaat koppeling van een 340 is dat het geval, "want automaten kruipen altijd".

Nu is de vraag of dit zo eenvoudig is als een contact loshalen bij de pook? Heeft dit nog nadelen? En mag dit gewoon voor de apk?

Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-04-2019 09:12 #981611 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Starten in "P" bewust onklaar maken
Misschien is het een optie om de P stand helemaal mechanisch te blokkeren?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-04-2019 09:30 #981612 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Starten in "P" bewust onklaar maken

Robert340;254154 schreef : Misschien is het een optie om de P stand helemaal mechanisch te blokkeren?


De DAF-manier, dat is ook nog een idee inderdaad. Het heeft alleen niet zo mijn voorkeur. Gezien de auto grofweg de helft van het jaar in de stalling staat denk ik dat het risico dan vrij groot wordt dat de handrem vast gaat zitten.

Het is vooral bedoelt voor als de garage of zo de auto koud wil starten. Men trekt de choke volledig uit, in P want bij een 'normale' automaat geen probleem, misschien met wat gas er bij of ze laten hem warm daaien of zo, en op een gegeven moment gaat het toerental dusdanig omhoog dat de koppeling aangrijpt, of ze vergeten hem in drive te zetten o.i.d. Dat is natuurlijk zonde van de frictieplaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-04-2019 22:31 #981631 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Starten in "P" bewust onklaar maken
Dat betekent dus ook dat als de monteur van je garage een proefrit maakt en bijv. stopt en de auto in de P zet, de auto zichzelf uitschakelt. Misschien handig om er een label bij te plakken met een instructie. P = Uit! N = Starten & Stationair.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-04-2019 06:17 #981633 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Starten in "P" bewust onklaar maken

Robert340;254175 schreef : Dat betekent dus ook dat als de monteur van je garage een proefrit maakt en bijv. stopt en de auto in de P zet, de auto zichzelf uitschakelt.


Volgens mij niet. Het is ook niet mogelijk om in D of in R te starten, maar als de motor eenmaal loopt blijft hij wel lopen in D of R. In P en N zorgt een relais er voor dat je wel kunt starten.
Het mooiste zou ik het wel vinden als de motor uitschakelt in P, maar ik denk dat dat helaas lastig te maken is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • alex kokkeler (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
12-04-2019 10:02 #981638 door alex kokkeler (GAST)
Beantwoord door alex kokkeler (GAST) in topic Starten in "P" bewust onklaar maken

General Custom;254177 schreef : Volgens mij niet. Het is ook niet mogelijk om in D of in R te starten, maar als de motor eenmaal loopt blijft hij wel lopen in D of R. In P en N zorgt een relais er voor dat je wel kunt starten.
Het mooiste zou ik het wel vinden als de motor uitschakelt in P, maar ik denk dat dat helaas lastig te maken is.



In principe een killswitch, dus?
Een schakelaar op de pook maken die een NC relais aanstuurt op de draad die de vonk levert?
Als je de pook dan in de P zet, schakel de (micro)schakelaar het relais in dat opent en de verbinding verbreekt in de draad die de vonkt levert en de motor vervalt vervolgens uit. Zoiets.



Even heel cryptisch en beknopt omschreven. :confused:

Denk dat het veel werk geeft en weinig oplevert, daarnaast; weer een ding dat je in je diagnose schema voor storingen kunt gaan zetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-04-2019 10:13 #981641 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Starten in "P" bewust onklaar maken
Ik snap precies wat je bedoelt Alex, maar net wat je zegt. Het is veel werk en levert weinig op. In dat opzicht zou het idee van Robert beter werken. Een mechanische beugel, maar deze dan weghalen als de auto de stalling in gaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-04-2019 11:31 #981645 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Starten in "P" bewust onklaar maken
valt wel mee in stand P is de hulpkoppeling ingeschakeld zodat de koppeling pas inkomt bij2000 toeren en dat is best hoog.Probeer maar es weg te rijden met de kop op de handle in gedrukt kun je horen bij welk toerental de koppeling dan in komt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-04-2019 11:41 #981646 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Starten in "P" bewust onklaar maken
Dat is mooi Wim, ik dacht dat deze enkel bij het bedienen van de knop wordt ingeschakeld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-04-2019 22:55 #981652 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Starten in "P" bewust onklaar maken
ik heb het ooit opgelost door gewoon een klein zwartgelakt plankje voor in/op de pooksleuf te schroeven (en de P aanduiding weg te plakken met zwart isotape). weg = weg, bij de apekool werd ie namelijk ook gemold door leken monteurs, ondanks alle briefjes die ik op het dash plakte.
de P stand is sowieso een onding, gaat slijten op den duur bij de twee arreteerkogeltjes en dan krijg je het ding niet meer in de vooruit (zie mijn website, ik heb het er mechanisch helemaal uitgesloopt).
In de stalling leg je gewoon twee bakstenen voor en achter een wiel.
waarom moeilijk doen als het simpel wil he?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets