× Voor alle technische zaken mbt de 400 serie

440 op 3 cilinders

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-06-2017 09:18 #634522 door V300 register
440 op 3 cilinders is gemaakt door V300 register
Heren 440 kenners, wie kan mij wat advies geven? Ik heb vrienden geholpen met hun 440, eerste type met carburateur. Er is lange tijd geen onderhoud aan gedaan en nu loopt de motor op 3 cilinders. Na wat checks: alle kabels geven een vonk, maar 1 bougie niet. Dat kunnen we dus wel oplossen. Maar het volgende viel mij op: ik zie vonkjes in de gemonteerde verdelerkap. Is dit normaal dat je dat kan zien (het was een beetje schemerig). Ik wil die (uiteraard) ook vervangen, maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
26-06-2017 17:59 #971507 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic 440 op 3 cilinders
Wil je safe spelen dan alles vervangen, bougies, bougiekabels, verdelerkap en rotor vooral omdat je schrijft dat er slecht onderhoud is geweest en nog een tip ook de V-snaar goed controleren en bij twijfel vervangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-06-2017 18:03 #971508 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 440 op 3 cilinders
Zeker vervangen. De verdelerkap zit op de nokkenas, check even of de keerring nog goed is. Anders die meteen meenemen, ze lekken nog wel eens en dat is slecht voor de verdelerkap.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-06-2017 18:04 #971509 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 440 op 3 cilinders
En als je geen bewijs hebt van de leeftijd/kilometrage van de distributieriem, zou ik die zeker ook doen. Evenals standaard nieuwe olie, filters, remmerij goed nazien en brandstof filter vervangen...
En hoe is de staat van de koppeling?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-06-2017 08:54 #971521 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 440 op 3 cilinders
Heren helemaal mee eens, maar die auto was gratis en zoals het helaas wel vaker gaat is dan elk tientje teveel. Best jammer, want het is een net exemplaar van het eerste type. Bougies zijn nog van Volvo, dus waarschijnlijk laatste onderhoud nog bij de dealer gehad.

Maar wat ik wilde weten: is het normaal dat je vonkjes ziet in de verdelerkap? Bij de 300-serie zit de verdelerkap anders en zie je dat niet. Ik heb (uiteraard) geadviseerd alles van de ontsteking te vervangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-06-2017 10:29 #971522 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 440 op 3 cilinders
Als je aan de buitenkant van de verdelerkap corona's of vonken ziet kan het helpen om deze een keer goed schoon en vetvrij te maken.

Het is in ieder geval beter om hem te vervangen.. Maar na reiniging kan het zijn dat de motor met droog weer in ieder geval weer redelijk loopt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-06-2017 18:08 #971531 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 440 op 3 cilinders
Volgens mij heb ik hier ook nog wel ergens wat gebruikte spullen als rotor/verdelerkap/bougies/bougiekabels/etc. liggen. Deze komen van mijn gesloopte 440 af. Tegen verzendkosten mag je die spullen wel hebben als het helpt...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-06-2017 21:23 #971532 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 440 op 3 cilinders

Lucluc;246122 schreef : Heren helemaal mee eens, maar die auto was gratis en zoals het helaas wel vaker gaat is dan elk tientje teveel. Best jammer, want het is een net exemplaar van het eerste type. <knip>...


Ik wil niet lomp of vervelend doen, maar dan vrees ik dat 'ie binnen de kortste keren ergens op de sloop terug te vinden is... :wtf2:
Ter toelichting:
Een 440 van het eerste type is inmiddels alweer 24 tot 28 jaar oud, dus daar zal zowieso het nodige aan vervangen moeten worden en er gaat vast en zeker het nodige kapot. Er bestaat uiteraard niet zoiets als een gratis auto (misschien wel voor het object an sich, maar dan komt verzekering, MRB, brandstof, onderhoud, etc.). Men heeft dus een bijna-klassieker gekregen, die met enige zorg en de nodige investeringen in tijd en geld een kans maakt om een echte oldtimer te worden. Maar als "elk tientje teveel" is zal dat er vrees ik niet in zitten... :snif:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
27-06-2017 22:52 #971535 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic 440 op 3 cilinders

leonsteyns;246133 schreef : ........... Er bestaat uiteraard niet zoiets als een gratis auto .....


Toch wel :yesyes:, gratis in de zin van gekregen? zo heb ik ook mijn auto gekregen gratis en voor niets.

:wtf2: Het niet gratis wat jij bedoeld zijn de kosten die alle auto's met zich meebrengen........

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-06-2017 08:41 #971536 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 440 op 3 cilinders
Leon, helemaal mee eens! Helaas een lot dat ook veel 340's was beschoren, totdat ze op waren. Straks zijn de 440's op en dan zijn de V40's aan de beurt. Wat ik al zei: het is een vroege 440 en nog netjes ook. Ik heb zo snel geen roest kunnen ontdekken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets