B14-B16

Lees meer
05-12-2010 13:47 #630785 door Tim Schoutrop
B14-B16 is gemaakt door Tim Schoutrop
en.calameo.com/read/000022320ea4c0c4a0d5b

Jammergenoeg is deze motorvariant (C2L) alleen in zuid amerika en turkije geleverd.
Ze hebben de boring met 1 mm vergroot en de slag met 7 mm dit levert dan een cilinderinhoud van 1565 cc. Het vermogen is ook iets gestegen naar ongeveer 80 pk en het koppel naar 128 Nm. Dit zou toch wel een leuke upgrade zijn voor je 1.4:)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-12-2010 16:43 #856762 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B14-B16
Die upgrade is standaard geleverd door Volvo en heet B172K, oftwel de
1.7liter. Wel zorgen dat de carburateur OK is.

De motor die jij bedoelt, komt waarschijnlijk uit een Renault 16.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-12-2010 17:26 #856765 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic B14-B16
zijn compleet verschillende motoren.

B172K is een F-serie motorblok, bovenliggende nokkenas en holle zuigers.
B16 is net als de B14 een C-serie motorblok, onderliggende nokkenas en vlakke zuigers.

gezien de langere slag denk ik dat het max koppel wat vroeger zit en dat het maximale vermogen ook op een lagere hoeveelheid toeren uitkomt; niet echt een toerenblokje dus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-12-2010 17:27 #856766 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B14-B16
Nee, de 1.6 uit de R16 is uit een andere familie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-12-2010 00:41 #856817 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B14-B16
en het betreffende 1565 cc blok heeft nooit bestaan als B16 maar gewoon alleen onder de Renault type aanduiding C2L.

De B14 is een aangepaste C1J
de B172 is een aangepaste F2N
de D16 diesel is op de vacuumpomp na identiek aan de F8M

Alle 440 en 460 hadden ook motoren uit de F-serie. tot zeer recent nog in gebruik bij renault, o.a. 2 liter turbo 16v uitvoering etc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-12-2010 10:57 #856827 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B14-B16
Volvo heeft toch ook een iets langere slag krukas gebruikt in de Rallycross 343s waar een B14 turboachtig iets in zat?!

Is volgens mij ook iemand op 300power bezig met een 1.6 krukas in een 1.4, wel aftermarket.
+T/T begrijp ik nog wel, maar een 1.6 krukas kopen om zo een 1.6 op te bouwen, beetje zinloos. Helemaal door de vele andere opties die er zijn, mja originaliteit is ook wat waard....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-12-2010 11:00 #856828 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B14-B16
de rallycross auto van PI Walfridson had geen turbo, maar wel een tot in het extreme opgevoerde cleon motor inderdaad. Meer CC's dan standaard, dit kan ook door grotere (en dunnere!) cilinderbussen te monteren icm bijpassende zuigers.

Slaglengte van de krukas vergroten is meestal nadelig voor het maximaal veilige toerental en de loopcultuur van de motor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-12-2010 11:06 #856829 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B14-B16

antiekeradio;162108 schreef : de rallycross auto van PI Walfridson had geen turbo, maar wel een tot in het extreme opgevoerde cleon motor inderdaad. Meer CC's dan standaard, dit kan ook door grotere (en dunnere!) cilinderbussen te monteren icm bijpassende zuigers.

Slaglengte van de krukas vergroten is meestal nadelig voor het maximaal veilige toerental en de loopcultuur van de motor.



Ok.

Hier staat wel iets anders, pagina 2, post van Fuse. Niet dat alles dat op het internet staat waar is:)
www.volvo300mania.com/forum-uk/viewtopic...?f=5&t=7691&start=15

Het nadelige effect voor de loopcultuur hangt ook erg af van waarmee je begint (welke slag er standaard aanwezig is). Daarbij vind ik meer en vroeger koppel niet echt nadelig. Redblocks met langere slag krukas draaien inderdaad geen 9000 rpm. Is toch ook niet erg, als je meer vermogen 2000rpm eerder hebt, waarom zou je hoger willen?:D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-12-2010 11:08 #856831 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic B14-B16

Ruben;162107 schreef : Volvo heeft toch ook een iets langere slag krukas gebruikt in de Rallycross 343s waar een B14 turboachtig iets in zat?!

Is volgens mij ook iemand op 300power bezig met een 1.6 krukas in een 1.4, wel aftermarket.
+T/T begrijp ik nog wel, maar een 1.6 krukas kopen om zo een 1.6 op te bouwen, beetje zinloos. Helemaal door de vele andere opties die er zijn, mja originaliteit is ook wat waard....


Weet jij de lichthoogte van de nokkenas van die rallycross 343?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-12-2010 11:08 #856832 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B14-B16
RC European Championship 1980
Finland (H?mmenlinna)
Standard
A final: 1. Per-Inge Walfridsson -S- Volvo 343 Turbo, 2. Anders Hultqvist -S- Volvo 343 Turbo, 3. Martin Schanche -N- Ford Escort RS1800, 4. Lars-Erik Walfridsson -S- Volvo 343 Turbo, 5. Kjetil Bolneset -S- Ford Escort RS1800, 6. Foke Andersson -S- Ford Escort RS1800;
B final: 1. Per Engseth -N- Volvo 343 Turbo, 2. Mikael Nordstr?m -S- Volkswagen T1 Turbo, 3. C.J. Lindblad -FIN- Volkswagen T1 Turbo, 4. Anders Nordstedt -S- Saab 99 Turbo, 5. Heikki Ylikorpi -FIN- Volkswagen T1 Turbo, 6. Pekka Holmberg -FIN- Volkswagen T1 Turbo;
GT
A final: 1. Olle Arnesson -S- Porsche, 2. Andy Bentza -A- Lancia Stratos, 3. Egon Svanholdt -DK- Porsche, 4. Ullevi Paavilainen -FIN- Porsche, 5. Matti Alam?ki -FIN- Porsche, 6. Heintz Bubetz -D- Porsche;

Dat is volgens mij toch nog zonder redblock 16v/16vturbo? Kan best dat die stand hierboven wel al met redblock turbo is hoor, heb geen kaas gegeten van Renauvo's.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets