B172 tunen

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-10-2004 10:51 #625439 door V300 register
B172 tunen is gemaakt door V300 register
//korte intro

Wat een handige site en form echt TOP

Ik heb sins kort een 340 DL 1.7 (deze staat nu bij de garage om hem APK klaar te maken (waren wat kleinen problemen (niet meteen zichtbare roest, vast hangend (bij met hand draaien) achterwiel etc etc))

//einde korte intro

//begin B172 tunen

Ik las ergens op een site dat de B172 eigenlijk geen 80 pk motor is maar door Volvo is gedowntuned om de levensduur te verlengen (iets dat schijnbaar werkt), na wat zoeken kwam ik op een site de specificaties van een Renault 21 1.7 (met dezelfde motor als het goed is) tegen en jawel 92 pk.
Heeft er iemand ervaring met het terug tunen van de B172? Kort om rijd er ergens een niet verder getunede 340 1.7 rond met 92 pktjes onder de kap?

Verder ben ik van plan om een openluchtfilter aan te schaffen en om de bougies te vervangen door Iridium of V-Groefs (iemand een tip welke beter zijn?) en dan ook de bougiekabels up te daten. Ook een toerenteller lijkt me wel fijn (ik weet namelijk niet hoe de motor hoort te klinken en hij heeft ook nog eens meer dan een half jaar stil gestaan dus ff alles in de gaten houden)

Met de boven genoemde tunes (inclusief terug tunen naar 92 pk) lijkt het me mogelijk om 100 pktjes uit de B172 te persen en ook nog eens zuiniger te rijden bij normale snelheden.

// einde B172 tunen


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-10-2004 14:28 #656836 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B172 tunen
Maar is dat geen monopoint injectie....???? Althans de latere versies vanaf modeljaar 1990

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-10-2004 22:55 #656837 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B172 tunen
Sterker nog dat is al monopiont injectie.
En het hele draaiende gedeelte is herzien.
De beste tip die ik kan geven is het opzoeken van een ouder type 2.0 liter met carb.
Deze hebben ook in verschillende renaults gezeten waaronder de Fuego (In de Fuego had ie 125 pk´s?.

De std. B172 is niet zo geschikt om te tunen.
Zie andere topics.


Greets
Andries

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-10-2004 23:19 #656838 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B172 tunen
ellow, andries jij bedoelt zeker multipoint

de oude (equivalent B172) hadden op de renaults, onder andere de renault 19, al beide soorten injectie.

bij de nieuwere (equivalent B18) zal dat alleen maar meer geworden zijn en is de carburateurversie vervallen.

een 2 liter renault blok kan misschien wel maar dat riekt al weer naar gevorderd wroet-graaf-en sleutelwerk onder de kap. van een renault 19 zou je een multipoint blok zo over kunnen lepelen.
welliswaar nog steeds wroeten en sleutelen maar iets minder grofstoffelijk.

Groetjes Wouter


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-10-2004 10:10 #656839 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B172 tunen
Volgens mij had de FUEGO (wat eigenlijk een Renault 18 coupe is) een andersoortige motor, dus niet die uit de 340 1.7

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
31-10-2004 08:45 #656840 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B172 tunen
Ik ben geen monteur, maar verschilt de B172 zoveel met de B18 (Volvo 400) dat je geen injectie van bijv. 440/460 Injection of 480 ES over kunt zetten?

Of zelfs een turbomotor erin (440/460/480 Turbo)

Of kom je dan in grote problemen ivm de transmissie?

Andries Hofstra zei: "De std. B172 is niet zo geschikt om te tunen.
Zie andere topics. "

Zoveel verschilt ie toch niet met de 400 motor?(nogmaals: jullie zijn de monteurs/experts...)?????

Als je per se een Renault blok erin wilt hangen naar idee van Andries Hofstra, zou ik gaan voor de 1600 Turbo uit de R18 Turbo en de Fuego Turbo.
Volgens mij is dit de motor uit een R16 TX, maar dan met turbo.
Of de motor uit een R21 Turbo (twee liter). In de R21 is de 1721cc ook geleverd, dus misschien zijn de ophangpunten gelijk? Of is dit te kort door de bocht?

Trouwens: de 1721 cc Renault motor is voor het eerst geintroduceerd in 1984 in de Renault 11 GTX en TXE (waarin de X de aanwezigheid van de 1.7 aangeeft)


mvg

dennis



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
31-10-2004 08:54 #656841 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B172 tunen
De motoren zijn identiek aan die van de 4- series. Het moet ook mogelijk zijn om injectie of turbo's op de 340 1.7 te bouwen. Dan raad ik wel aaan om de hele motor van de 4- te gebruiken daar deze bij Renault aangepast zal zijn middels hittebestendige zuigers, oliesporoeiers en ga zo maar door...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
31-10-2004 17:06 #656842 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B172 tunen
En in de 4-serie liggen die motoren dwars, in de 3-serie in de lengterichting. Ben benieuwd of je dat allemaal mooi passend gemaakt krijgt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
31-10-2004 20:56 #656843 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B172 tunen
Maar das hetzelfde bij de renault 5 en die past ook met een andere kop zo in een 340.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
31-10-2004 23:50 #656844 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B172 tunen
Ik ga komende week in mijn boeken uitzoeken of het mogelijk is om een B18EP115 Blok in te bouwen.
Goed voor 106 pk bij 5500 rpm en 145 nm bij 3900 rpm

En injectie natuurlijk.
Over 2 weken ben ik bij sloperij Staal in Zuidhorn om een schakelbak en toebehoren op te halen.
Voor een cardan as ga ik nog bij Fred Spies langs.

Dan zal ik bij Staal wel eens wat gaan passen en meten met het koppelings huis.
Ik had al uitgezocht dat een CVT huis en vliegwiel niet gaat passen.

Maar wat ik vanavond nog uit de werkplaats handboeken heb kunnen halen is dat je in iedergeval het B172 carterpan over moet zetten.
Anders passen de voorste motorsteunen niet.
Mischien dan ook de B172 olie afzuigbuis.
En waarschijnlijk ook het B172 vliegwiel.
En je moet een ander stuk voorpijp maken vanaf het "spagetti" uitlaatspruitstuk.

En dan is zoals het nu lijkt nog het meeste werk om de injectie aan de praat te krijgen.

Het Bosch LH 2,2 Jetronic- inspuitsysteem overbouwen en een stuk volvo 440 kabelboom strippen en aansluiten op je huidige kabelboom.
Een lambdasonde inbouwen.(Die kan mooi in je custom voorpijp.)
En een elektrische 440 pomp met relais installeren.
Maar ik heb een kameraad die me mischien hiermee uit de brand kan helpen.
Hij rijd een R5 GT Turbo 1,7i
Dus die heeft met uitzondering van de elektr.brandstofpomp dezelfde dingen over moeten zetten.

En er zijn ongetrijfelt dingen die ik over het hoofd zie maar ik wil het nu echt eens napruizen.

Als het toepasbaar is ga ik na de ombouw naar schakelbak ook overstag naar dit blok.

Greets
Andries.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets