Ombouwen van 1.4 naar 2.0 liter
- Frank de Boer
- Offline
- Nieuw lid
Ik vroeg me meerdere dingen af:
1 Zijn die blokken een beetje veel in omloop (dus redelijk te vinden). En wat zou zo'n blok ongeveer kosten met alle benodigde elektronica erbij?
2 Zitten de motorsteunen op dezelfde plek of moet er veel aangepast worden kwa ophanging? Zo nee, is er een 2 liter waar de motorsteunen wel op dezelfde plek zit?
3 Hoe zit het met de aandrijving. De aandrijfas en koppeling moet van de 2 liter zijn, dat snap ik. Maar hoe zit het met de bak en differentieel. Kunnen die wel zo'n hoog koppel aan (160 nm)?
4 Kwa elektronica. Wat moet daaraan aangepast worden. Moet ik heel mijn kabelboom uit mn auto halen of hoeft er alleen het deel bij de motorruimte vervangen worden?
Ik wil er een half jaar voor nemen omdat ik geen haast heb. En als ik het blok thuis heb dat ik die eerst helemaal ga nakijken en schoonmaken om er zeker van de zijn dat die goed is.
ps: ik heb hem maar in het 1400 forum gezet omdat mijn auto ook een 1400 is.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
een zeer veel makkelijkere aanpak is het om uit te gaan van bijvoorbeeld de 2 liter renault motoren uit de F-serie. die zijn aan te passen aan de standaard ophangpunten van elke jonge 340, met behulp van 1700 onderdelen.
vliegwiel en koppelingshuis passen zonder meer van de 1700, de verdere aandrijflijn kan dus behouden blijven.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Lijkt me sterk dat je de remmerij van een 1400 kunt behouden met een vermogenswinst van 45 pk.
Omdat je vermogen stijgt met meer dan 60 % moet je je auto ook opnieuw laten testen. Is al een keer eerder aan bod geweest als ik me niet vergis.
Zou wel een vet projectje worden. Mijn mening is dat het alleen leuk is als je een harde carosserie hebt. Anders is het verspilde moeite en tijd.
De kosten zijn ongeveer 75 euro voor een blokje schat is, aandrijflijn weet ik niet en reken op zo'n 150 euro voor klein materiaal. Pakkingen, olie en al die andere shit.
[EDIT]Ik zal het project denk ik watertandend volgen
(Bericht gewijzigd door carlopronk op 12 april 2006)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Frank de Boer
- Offline
- Nieuw lid
Ik kan er dan dus een koppeling en koppelingshuis van een 1700 aan zetten. Maar de aandrijfas is die wel sterk genoeg van een standaard 1400???
En de remmen. Ik denk dat het belangrijkste de voorremmen zijn. Ik kan wel aan remmen van een 360 2.0 komen. Das geen probleem. Maar zou ik de achterremmen (trommel bij mij) gewoon kunnen laten zitten.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Als je dat kunt, kun je ook de remmen achter vervangen door schijfremmen van een 4-serie, of zelfs geventileerde schijven voor en achter van een 4-serie met turbomotor.
De schijven van een snelle Ford Escort, Fiesta of Focus moeten ook passen, is ook steek 4 * 100.
Zelfde geldt voor een Opel Kadett D of E, Corsa, en Astra F.
Enige moeilijke is dan het ombouwen en op maat maken van de remcylinders.
Op de vooras passen remblokken van de Audi 80 zonder problemen, mischien is het mogelijk om op de achteras ook schijfremmen van een Audi 80 te monteren?
Schijfremmen zijn in mijn ogen altijd een voordeel tov trommels : de remblokken zijn makkelijk en snel te vervangen, en de remzuigers zijn veel makkelijker bereikbaar dan bij een trommelrem.
Verder is een kromme schijf veel makkelijker op te sporen dan een slechte trommel of cylinder bij trommelremmen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Verder is het idee om een 340 naar 2liter om te bouwen mijns inziens financieel erg onverstandig. Koop een 360...kost geen bal voor een fatsoenlijke, en dan heb je alles origineel af fabriek al zoals het hoort. Zwaardere remmerij, sterkere veren etc. etc. Is verder helemaal t zelfde. Zijn op de roest na redelijk onverwoestbare auto's in mijn ervaring, zo'n volvo 2 liter kan aardig wat hebben en de rest van de techniek is zo vreselijk simpel dat je daar ook niet snel voor een groot probleem komt te staan.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Wouter, wat bedoel je met de F-serie??
de 340 1700 heeft de eerste motor uit de F-serie.
renault heeft een heleboel afgeleides van dit blok gemaakt, vele daarvan zijn gebruikt in de renault 19. die heeft bijv. ook een 16 klepper uitvoering!!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Frank de Boer
- Offline
- Nieuw lid
Ik ben erachtergekomen dat ik niet alleen het blok moet aanpassen maar ook de aandrijfas, versnellingsbak (die ik net vervangen heb) en nog een hoop dingen. Aangezien dat dit bij elkaar een behoorlijke besteding is en dat mijn auto nou niet echt een perfect ding. Daarom heb ik besloten om er maar gewoon een 1700 in te leggen.
Maar dan wel 1 met 90 pk. Volgens mij kan ik dan dus gewoon mijn aandrijfas en koppeling behouden van mijn 1400.
Zou iemand mij door kunnen geven wat voor type blokken er zijn met 1.7 injectie. Ik weet namelijk niet precies naar wat ik moet zoeken.
Kwa remmen ga ik er dan wel 360 remmen op doen. Achter laat ik gewoon trommel. Als ik er 360 remmen op wil doen. Moet ik dan ook de complete naaf verwissel???
Ik zie op marktplaats 2 motoren staan voor volvo. Maar de ene is voor 440 en de andere voor 480. Passen deze ook in een 340 zonder al te veel aanpassingen??
(Bericht gewijzigd door eyeball op 13 april 2006)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Als je van een 1400 naar een 2 liter gaat zou ik als ik jou was ook de voorveerpoten van een 1700 pakken. Deze hebben zwaardere veren tov de 1400.
Zorg voor voldoende kennis met betrekking tot de electronica. Je zult de kabelboom van de 440 motor uit elkaar moeten halen om alles netjes aan te kunnen sluiten op de auto. Nadeel is wel dat je op een of andere manier een elektrische bezinepomp moet gaan plaatsen. De pomp die bij de carbu versies op de cilinderkop zit, is niet te gebruiken en past niet op de injectiemotoren.
Het is aan te raden om de bedradingschema's van een 440 en van een 340 te hebben.
De bedagen die ik in vorige posts tegen kwam zijn leuk genoemd, maar let wel dat het veel meer geld gaat kosten. Ik dacht ook *even* een turboblok in te bouwen, 2 jaar en 3000 euro verder en de auto loopt nog steeds niet.
Succes als je dit gaat doen, ik zal met veel interesse je project volgen.
Oh ja, achter ombouwen naar schijf is niet zo makkelijk als het lijkt. Ik heb er zelf zeer serieus over nagedacht. In tegenstelling tot een post hier in dit topic passen niet alle schijven met een steek 4*100 zomaar. Een schijf is dieper of ondieper. Daarnaast moet er een manier gevonden worden om beugels te bevestigen voor de remklauwen. De handremakabels moeten aangepast worden aangezien een andere manier van bevestigen is tussen trommels en schijven.
De 300 maakt gebruik van een enkele remleiding die naar achter loopt en beide remcilinders bedient. Bij schijven is het ten zeerste aan te raden om vanaf de hoofdremcilinder met twee leidingen naar achter te gaan. De hoofdremcilinder moet dan dus aangepast worden.
Bij ombouw naar schijevn achter zou ook de rembalans aangepast moeten worden. Met trommels uitgevoerd is er een andere balans nodig (zie drukopbouw tussen voor en achter) dan wanneer er met schijven rondom gewerkt wordt. Je moet dus de auto gaan voorzien van race/rally spul om de balans opnieuw in te kunnen stellen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.