Effectief verschil injectoren

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-09-2019 17:12 #635285 door V300 register
Effectief verschil injectoren is gemaakt door V300 register
Beste forumgenoten,


Tijdens het vervangen van de O-ringen van mijn injectoren heb ik een stommiteit begaan waardoor ik één van de injectoren beschadigd heb. Deze heb ik tijdelijk vervangen met een gebruikte injector (ook uit een 360) die ik gelukkig had liggen. Daarbij viel het me op dat de reserve-injector die ik had net een ander typenummer heeft, namelijk 0280150209 i.p.v. 0280150734.


Volgens Bosch is er een klein verschil tussen deze injectoren, namelijke een verschil in weerstand van 0.25 Ohm. Ook zien ze er iets anders uit, maar de vervanging is wel exact gelijk in lengte en diameter van de boven- en onderkant, hij past dus prima. Ook lijkt de motor er prima op te lopen.


Wel vroeg ik me af, is het nu zaak om snel een originele (0280150734) injector te vinden om eventuele problemen te voorkomen, of valt het verschil dusdanig binnen de marges dat er effectief geen verschil bestaat? Ik ben helaas geen injector-expert, dus een zinnig advies zou ik zeer waarderen!


Edit: Ik heb voor weinig een originele, nieuwe injector kunnen vinden op Ebay, maar gezien de levertijd blijft mijn vraag wel staan, kan ik met een gerust hart rijden of moet ik voorzichtig zijn en bijv. vollast vermijden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-09-2019 19:18 #983141 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Effectief verschil injectoren
Welke weerstand hebben de origineel in jouw 360 zittende injectoren?


Ik vermoed namelijk dat die waarde hoog genoeg is om te kunnen zeggen dat het verschil verwaarloosbaar klein is. (Procentueel gezien)


Om het zeker te weten zou je aan de garage even om een viergasmeting zodat je weet dat de ECU de Labda waarde op ca 1 kan houden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-09-2019 23:12 #983147 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Effectief verschil injectoren

Wouter76;256073 schreef : Welke weerstand hebben de origineel in jouw 360 zittende injectoren?


Ik vermoed namelijk dat die waarde hoog genoeg is om te kunnen zeggen dat het verschil verwaarloosbaar klein is. (Procentueel gezien)


Om het zeker te weten zou je aan de garage even om een viergasmeting zodat je weet dat de ECU de Labda waarde op ca 1 kan houden.



De originele zijn de hogere waarde, die ook een iets grotere vulling onder vollast hebben. Mijn leken-aanname hier is dat de combinatie van de lagere weerstand en iets lagere vulwaarde elkaar min of meer zullen balanceren, wat op zich het probleemloos lopen zou verklaren, maar zoals ik in de update al gezegd heb, een nieuwe injector is onderweg. Ik ben er toch niet helemaal zeker op en wil dit niet te lang zo laten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-09-2019 20:05 #983148 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Effectief verschil injectoren
0,25 ohm is wel héél weinig dus ik vermoed dat dat niet veel kwaad kan. Ter vergelijking: de stroomdraad tussen de meterkast en de lamp in je slaapkamer heeft van zichzelf al een weerstand van rond de 0,25 ohm.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-09-2019 12:34 #983149 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Effectief verschil injectoren
Het lijkt me belangrijker dat de verschillende injectoren dezelfde opbrengst hebben.
Volgens mij staat dat ergens op de injector.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-09-2019 21:42 #983155 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Effectief verschil injectoren

François;256081 schreef : Het lijkt me belangrijker dat de verschillende injectoren dezelfde opbrengst hebben.
Volgens mij staat dat ergens op de injector.

De vervanger heeft een net iets lagere maximale flowrate. Dus die cilinder zal iets armer lopen. Ik vermijd vollast en euro 95 tot ik de vervanging heb, om pingelen te voorkomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-09-2019 13:48 #983159 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Effectief verschil injectoren
volgens meneer Bosch

Je originele
Bestellnummer 0280150734
Benennung Einspritzventil, Benzin
Fertigungseinstellung 07/2010
Typformel EV-1.3-A
Artikelstatus Auslaufartikel
Durchfluss 3 bar/min, N-Heptan 150,2 g
Gesamtwiderstand 15,90 Ohm

Wat je nu hebt
Handelsausführung (IAM) 0280150209
Benennung Einspritzventil, Benzin
Fertigungseinstellung 12/2007
Durchfluss 3 bar/min, N-Heptan 141,8 g
Gesamtwiderstand 16,15 Ohm
Ersatznummer 0280155821


Tja. dat verschil in weerstand is m.i.z. verwaarloosbaar. Dat gaat je ECU niet merken. Het verschil in maximale flow is 6%. Ik vind het lastig om daar wat van te zeggen. Is het verschil bij een set 30 jaar oude injectoren misschien niet groter? Of eentje met wat vacuumlekjes overal (zoals vele 30+ volvo's) Of bij een carburateur in het algemeen? Ik geloof dat ik ooit hier heb gelezen dat de brandstofverdeling in een 1.4 340 niet bepaald gelijkmatig is. En dan heb je ook nog oudere volvo's met 2 carbs die heus niet elk jaar opnieuw worden afgeregeld.

Dan nog de incompleetheid van de specs: Hoe groot is het verschil in flow bij lagere rates? Want 100% duty cycle is een ding, hoe is het bij 'normaal gebruik'?

Deze lui schrijven dat 10% verschil niet vreemd is
performancefuelsystems.com/InjectorFlowMatching.htm

TLDR; Ik zou zelf ook 4 dezelfde willen, maar motorschade door dit verschil lijkt me ver gezocht.

Wouter76;256073 schreef : Om het zeker te weten zou je aan de garage even om een viergasmeting zodat je weet dat de ECU de Labda waarde op ca 1 kan houden.


De GLT heeft eigenlijk nooit een lambda sonde maar regelt 'open loop'.
Er zijn uitzonderingen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-09-2019 14:14 #983160 door Albert Jan Algera
Beantwoord door Albert Jan Algera in topic Effectief verschil injectoren
Nu het toch over injectoren gaat, even korte vraag tussendoor. Een B19E 360GLE 1984. Valt weg als ik op LPG onder de 2k rpm vol gas geef. Al van verschillende kanten gehoord dat dit aan de injectoren ligt. Maar bij het lopen op LPG doen de injectoren toch niks. De LPG wordt voor het gaskleppenhuis ingespoten. Iemand een idee hoe dit zit? :confused: De brandstofpomp draait overigens wel bij het lopen op LPG.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
23-09-2019 15:03 #983161 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Effectief verschil injectoren

Albert1;256093 schreef : De brandstofpomp draait overigens wel bij het lopen op LPG.


Ik heb geen ervaring met een injectie motor op LPG maar wat ik wel weet is dat de brandstofpomp het beste niet kan lopen als er op LPG gereden wordt.
Je bouwt toch een bepaalde druk op en als er iets een klein lekje heeft kan er alsnog benzine ingespoten worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-09-2019 20:37 #983163 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Effectief verschil injectoren

powerflux;256092 schreef : volgens meneer Bosch

Je originele
Bestellnummer 0280150734
Benennung Einspritzventil, Benzin
Fertigungseinstellung 07/2010
Typformel EV-1.3-A
Artikelstatus Auslaufartikel
Durchfluss 3 bar/min, N-Heptan 150,2 g
Gesamtwiderstand 15,90 Ohm

Wat je nu hebt
Handelsausführung (IAM) 0280150209
Benennung Einspritzventil, Benzin
Fertigungseinstellung 12/2007
Durchfluss 3 bar/min, N-Heptan 141,8 g
Gesamtwiderstand 16,15 Ohm
Ersatznummer 0280155821


Tja. dat verschil in weerstand is m.i.z. verwaarloosbaar. Dat gaat je ECU niet merken. Het verschil in maximale flow is 6%. Ik vind het lastig om daar wat van te zeggen. Is het verschil bij een set 30 jaar oude injectoren misschien niet groter? Of eentje met wat vacuumlekjes overal (zoals vele 30+ volvo's) Of bij een carburateur in het algemeen? Ik geloof dat ik ooit hier heb gelezen dat de brandstofverdeling in een 1.4 340 niet bepaald gelijkmatig is. En dan heb je ook nog oudere volvo's met 2 carbs die heus niet elk jaar opnieuw worden afgeregeld.

Dan nog de incompleetheid van de specs: Hoe groot is het verschil in flow bij lagere rates? Want 100% duty cycle is een ding, hoe is het bij 'normaal gebruik'?

Deze lui schrijven dat 10% verschil niet vreemd is
performancefuelsystems.com/InjectorFlowMatching.htm

TLDR; Ik zou zelf ook 4 dezelfde willen, maar motorschade door dit verschil lijkt me ver gezocht.



De GLT heeft eigenlijk nooit een lambda sonde maar regelt 'open loop'.
Er zijn uitzonderingen.



Bedankt voor de uitgebreide uitleg! Ik ben het wel met je conclusies eens. Ik hoor of voel ook geen enkel verschil, maar ik rij toch geruster als het weer 4 dezelfde zijn, ookal komt één nieuw uit de doos en zijn de andere 3 ruim 31 jaar en 73.000km oud. Wél met nieuwe pakkingen, dus vacuumlek zal gelukkig geen probleem zijn voorlopig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets