Uitlaat en inlaat spruitstukken(?) afgeknipt

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-09-2018 20:06 #634963 door V300 register
Uitlaat en inlaat spruitstukken(?) afgeknipt is gemaakt door V300 register
Hallo allemaal,

Eerst even wat foto's:

imgur.com/a/Iq2VAJC
imgur.com/a/wCqkifs
imgur.com/a/zIKxrZl

Het betreft mijn '86 369 GLT 25 special, 2 liter blok.

Afgeknipt en geblokkeert door vorige eigenaren. Arme auto maakt een fluitend geluid tijdens het optrekken (vacuumlek?), ruikt naar brandstof en klinkt daarnaast als een uitlaatlek...

Ik weet niet volledig waar deze buisjes naar toe gingen, al gaat volgensmij het buisje aan de kant van de de uitlaat (foto 2, uitlaat buisje is geblokkeerd met tape) naar onder de plastic luchtinlaat (foto 3, wat uitsteekt is ook een afgesneden buis). Waar het buisje aan de kant van de inlaat (foto 1) naar toe moet weet ik niet...

Iemand enig idee hoe ik dit kan repareren of anderzijds kan oplossen?

Bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-09-2018 22:25 #976771 door Justin Kiers
Beantwoord door Justin Kiers in topic Uitlaat en inlaat spruitstukken(?) afgeknipt
Voor zo ver ik kan zien op de foto's is dat je EGR-systeem dat kats aan stront is geholpen en op de meest mogelijke beun manier buiten werking is gesteld.

Je bent een baas als het gelukt is op deze manier zonder luchtlekken. Denk dat volledig en verwijderen en vakkundig afdoppen van de openingen de enige optie is. Hoeft niet héél veel werk te zijn lijkt me..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-09-2018 06:57 #976772 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Uitlaat en inlaat spruitstukken(?) afgeknipt

JKiers;251694 schreef : Voor zo ver ik kan zien op de foto's is dat je EGR-systeem dat kats aan stront is geholpen en op de meest mogelijke beun manier buiten werking is gesteld.

Je bent een baas als het gelukt is op deze manier zonder luchtlekken. Denk dat volledig en verwijderen en vakkundig afdoppen van de openingen de enige optie is. Hoeft niet héél veel werk te zijn lijkt me..


Wel afdichten dus? Ik ben namelijk bang dat er teveel druk oploopt in mijn uitlaat manifold/spruitstuk, en dat er dan alleen maar meer uitlaatlekken ontstaan... afdopppen en dus dicht maken is dus wel een veilige optie? Ik sprak een ander hierover en die had het over het monteren van luchtfilters aan beide zijden om dus de luchtdruk niet te ver op te laten lopen. Enig idee?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-09-2018 07:41 #976777 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Uitlaat en inlaat spruitstukken(?) afgeknipt
Nu heb ik geen vestand van de 2-liter motoren, maar je moet zeker geen luchtfilters of breathers o.i.d. op je spruitstukken monteren. Het inlaatspruitstuk moet gewoon dicht zijn anders krijg je een vacuumlek, de enige 'gaten' die hier in mogen zitten zijn aansluitingen voor randapparatuur als de rembekrachtiger, ontsteking, ecometer,... Ook in het uitlaatspruitstuk horen geen gaten te zitten die niet zijn afgesloten door een sensor of randapparatuur, de druk kan weg door de uitlaatpijp.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-09-2018 09:38 #976781 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Uitlaat en inlaat spruitstukken(?) afgeknipt

General Custom;251701 schreef : Nu heb ik geen vestand van de 2-liter motoren, maar je moet zeker geen luchtfilters of breathers o.i.d. op je spruitstukken monteren. Het inlaatspruitstuk moet gewoon dicht zijn anders krijg je een vacuumlek, de enige 'gaten' die hier in mogen zitten zijn aansluitingen voor randapparatuur als de rembekrachtiger, ontsteking, ecometer,... Ook in het uitlaatspruitstuk horen geen gaten te zitten die niet zijn afgesloten door een sensor of randapparatuur, de druk kan weg door de uitlaatpijp.


Bedankt voor je hulp! Welke methode raad je aan om de spruitstukken dicht te maken? Is het ook juist om het gat aan de onderkant van de inlaat 'bak' op een of andere manier dicht te maken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-09-2018 09:55 #976782 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Uitlaat en inlaat spruitstukken(?) afgeknipt

SkyeHomes;251705 schreef : Bedankt voor je hulp! Welke methode raad je aan om de spruitstukken dicht te maken? Is het ook juist om het gat aan de onderkant van de inlaat 'bak' op een of andere manier dicht te maken?


Dat kan ik je helaas niet vertellen omdat dat specifiek over de 2-liter gaat, en over specifiek jou situatie. Er zijn hier vast mensen te vinden die het zelfde probleem voor ogen hebben gehad.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-09-2018 15:49 #976793 door Laurens Post
Beantwoord door Laurens Post in topic Uitlaat en inlaat spruitstukken(?) afgeknipt
29 September hebben wij vanuit de club een sleuteldag. Ik zou adviseren om met dit probleem daar langs te komen zodat iemand van de Technische Commissie je een goed advies kan geven hoe je het probleem kan oplossen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-09-2018 23:34 #976796 door Justin Kiers
Beantwoord door Justin Kiers in topic Uitlaat en inlaat spruitstukken(?) afgeknipt

SkyeHomes;251696 schreef : Wel afdichten dus? Ik ben namelijk bang dat er teveel druk oploopt in mijn uitlaat manifold/spruitstuk, en dat er dan alleen maar meer uitlaatlekken ontstaan... afdopppen en dus dicht maken is dus wel een veilige optie? Ik sprak een ander hierover en die had het over het monteren van luchtfilters aan beide zijden om dus de luchtdruk niet te ver op te laten lopen. Enig idee?


Wat General Custom zegt :) Luchtdruk zal vast oplopen, maar daar zul je alleen maar profijt van hebben.

Het afdoppen zou ik doen d.m.v. metalen plaatjes die je vastschroeft met de boutjes die achterblijven van het demonteren, met daartussen vloeibare pakking zodat je zeker weten geen vacuümlek hebt. Ik heb het op deze manier gedaan en het functioneert na dik 20k km nog perfect!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-09-2018 13:10 #976808 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Uitlaat en inlaat spruitstukken(?) afgeknipt

elpee;251718 schreef : 29 September hebben wij vanuit de club een sleuteldag. Ik zou adviseren om met dit probleem daar langs te komen zodat iemand van de Technische Commissie je een goed advies kan geven hoe je het probleem kan oplossen.


29 september zit ik helaas al helemaal vol geplanned... :'( Mocht ik toch kunnen, waar kan ik meer informatie vinden over deze dag? Zou graag langs willen komen, mocht het lukken!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-09-2018 13:52 #976809 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Uitlaat en inlaat spruitstukken(?) afgeknipt
Je kunt beter alles eraf halen. De EGR klep, de slangen en het hele Pulsair gedoe.
Aftakking in de luchtinlaatbuis kun je afdichten met een rubberen dop van een stoelpoot.
Van de temperatuur afhankelijke vacuumschakelaar kun je alle slangetjes verwijderen.
De schakelaar zelf moet je laten zitten.
Op het spruitstuk kun je de nippel vervangen door een blinde dop (let op: inch maat).
Voor de opening die ontstaat door het weghalen van het pijpje op het inlaatspruitstuk,
moet je een plaatje maken. Zoals JKiers al aangaf, gaten overnemen van het pijpje en
dezelfde boutjes gebruiken. De aansluiting op het uitlaatspruitstuk is een duimse afdekdop.
De aansluiting van de 2 eenwegkleppen van het Pulsair systeem zijn half duims dacht ik.
Die doppen zijn allemaal te krijgen bij Intrak. De rubberen stoelpootdopjes bij de Gamma.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets