Help! Mijn 360 wil niet (fatsoenlijk) lopen!

Lees meer
30-03-2017 21:09 #634455 door Justin Kiers
Help! Mijn 360 wil niet (fatsoenlijk) lopen! is gemaakt door Justin Kiers
Beste allemaal,

Na mijn zoektocht naar een 340, stuitte ik op een 360 die ik moest hebben.
Sinds vorige week donderdag ben ik de mega trotse (tweede) eigenaar van een 360 injectie (B200E) uit 1986.

Nu heeft deze auto 7 jaar stil gestaan in een garagebox in Eindhoven.
Toen ik de auto ging bekijken liep deze niet, iemand van de anwb is er bij geweest en kwam tot de conclusie dat de opvoerpomp, die achter bij de tank, defect was.
Deze pomp heb ik in Eindhoven bij de Vakgarage laten vervangen voor een nieuwe. Hij reed weer. Nadat hij goed gekeurd was, na het vervangen van twee ruitenwisserbladen en een achterlampje ????, heb ik hem donderdagavond vanuit Eindhoven rustig naar Staphorst gereden. Voor vertrek de tank waar nog een kwart inhoud 7 jaar oude benzine inzat, afgetankt met V-power, op aanraden van de garage. Onderweg merkte ik dat hij bij vol gas iets in hield, ik gaf de oude benzine de schuld.
Nadat ik vrijdagmiddag de 250 km had aangetikt, draaide ik de auto de oprit op, en viel hij uit, kan gebeuren. Maar nu kreeg ik hem nooit meer aan het lopen.
Alles gecheckt en nagelopen, conclusie: hij pompt niet. Vandaag de (nieuwe) pomp losgehaald en op de accu aangesloten, aanzuigkant in een potje benzine, en contact maken met de polen.
Bij het contact maken bonkte alsof hij vast zat, na dat zo'n 15 à 20 keer gedaan te hebben begon hij ineens weer te pompen! Dolgelukkig was ik natuurlijk.
Vanmiddag alles weer onder de auto geknoopt, starten, en moeizaam liep hij weer. Maar hij liep, niet geweldig maar voldoende goed. Bij gaslos, zakte alleen het toerental zo laag, dat hij uitviel.
Besloten een rondje te gaan rijden.
Ik merkte dat hij zich niet boven de 3000 toeren uit liet komen, hij hield in. Na dat toch even vol te hebben gehouden knalde de uitlaat. Even verder had ik het zelfde bij 2000 toeren, en nog iets verder bij 1000 toeren. Bij koppeling oplaten viel hij uit, gasgeven resulteerde in nog minder toeren. Pap gebeld en me laten slepen.
De motor krijgt niet genoeg benzine, waar kan dit aan liggen?

Ik zit een beetje boel met m'n handen in het haar, wat kan hier aan de hand zijn? Iemand enige suggesties, ideëen, eventuele oplossingen? Alles is welkom!

Dank voor het lezen in ieder geval!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-03-2017 21:37 #966953 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Help! Mijn 360 wil niet (fatsoenlijk) lopen!
Zo te lezen is de eerste verdachte nog steeds de pomp. Bij de pomp moet ook een filtertje zitten. Als je dat niet hebt en de tank is vies of roestig verslijt je pompen alsof het niets is. Beschik je over materiaal om de brandstoftdruk te meten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-03-2017 21:38 #966954 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Help! Mijn 360 wil niet (fatsoenlijk) lopen!
Heb je ook het benzine filter vervangen?
Is de oude benzine ook afgelaten, of heb je gewoon bijgetankt?

Ik zou eens beginnen met het benzine filter ook te vervangen.
Daarnaast kan het zijn dat er vlokken of andere rommel in de oude benzine zaten en dat die nu in de leiding terecht zijn gekomen. Dat zou ook verklaren waarom de nieuwe pomp zo moeilijk liep. Meteen ook een verklaring waarom de motor te weinig benzine krijgt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-03-2017 21:43 #966956 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Help! Mijn 360 wil niet (fatsoenlijk) lopen!
Heb je het benzinefilter ook vervangen? Zit onder de motorkap, op een beugel naast
de ontstekingsunit. Als een auto 7 jaar stil heeft gestaan in een garagebox, moet je iets
meer doen dan het vervangen van de benzinepomp. Ik denk dat je het hele brandstof-
systeem moet reviseren. Dus ook de tank, leidingen, injectoren etc.
Verse koelvloeistof, motorolie en filter en een volledige remmenrevisie lijkt me ook wel
aan te raden. De waterpomp ook vervangen, inclusief alle ontstekingsdelen.
En wat te denken van de banden, waarop de auto 7 jaar heeft stilgestaan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-03-2017 21:52 #966957 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Help! Mijn 360 wil niet (fatsoenlijk) lopen!
Ik ben nu bezig met eenzelfde 360 die 15 jaar heeft stil gestaan. Met alleen een nieuwe pomp red je het niet, er is veel meer nodig dan dat.
1986 had nog een stalen tank. Heb je de oude benzine afgetapt en zat daar roest in?

Neem iig het lijstje van Francois als basis, en dat is nog beknopt... De distributieriem zal ook vervangen moeten worden. Wellicht is die al een tandje versprongen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-03-2017 22:40 #966963 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Help! Mijn 360 wil niet (fatsoenlijk) lopen!
Ik woon in Meppel, en heb Isebel ook al gesproken. Louis woont hier ook. Neem contact op via een pb, dan kan ik [of wij, wie maar wil meedoen] er samen met jou naar kijken.
Ik ga wel met Francois mee, er komt na die jaren van stilstand wel een en ander kijken. Maar als ie klaar is heb je er een dijk van een auto aan!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
31-03-2017 19:46 #966974 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Help! Mijn 360 wil niet (fatsoenlijk) lopen!

Ygis67;244839 schreef : Ik woon in Meppel, en heb Isebel ook al gesproken. Louis woont hier ook. Neem contact op via een pb, dan kan ik [of wij, wie maar wil meedoen] er samen met jou naar kijken.
Ik ga wel met Francois mee, er komt na die jaren van stilstand wel een en ander kijken. Maar als ie klaar is heb je er een dijk van een auto aan!


Ik zou best mee willen, al is het maar om te kijken, ik moet immers ook nog veel leren op het gebied van 340's. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-03-2017 23:14 #966977 door Justin Kiers
Beantwoord door Justin Kiers in topic Help! Mijn 360 wil niet (fatsoenlijk) lopen!
Aller eerst, dank voor jullie reacties allemaal!

Powerflux, ik beschik helaas niet over materiaal om de brandstofdruk mee te meten..

v0lv0freak, nieuwe filters zijn onderweg, begin volgende week binnen. De tank zat nog ongeveer voor een kwart gevuld met oude benzine. De garage in Eindhoven zei dat als ik zou aftanken met V-power er niets aan de hand zou zijn. En ohja, injectorcleaner is ook besteld...

François, daar was ik al vanuit gegaan en was ik ook zeker van plan te gaan doen. De tank is gistermiddag helemaal leeg geweest, niet geen vuiligheid er in. De brandstofleidingen staan ook op het lijstje van vervangen, maar dat gaat een beetje moeilijk zonder een brug... Filters en olie gaan volgende week allemaal vervangen worden! Wat remmen betreft zit het dan weer mee, hij is fluitend door de apk gekomen. de remmerij is 3000 km voor dat hij in de stalling kwam compleet vervangen. Remt als een 'blok' ;P
Wat betreft de distributie, dat zaakje moet ik nog gaan controleren, is eveneens 3000km van te voren vervangen, hij heeft een enorme beurt gehad destijds.
Normaal gesproken ga je er van uit dat deze hartstikke uitgedroogd is, maar dan kom ik ook aan bij de banden, 7 jaar en ook 3000km oud, en geen droogtescheurtje te bekennen. De apk meester was er verbaasd over. Komt waarschijnlijk omdat hij in een volledig afgesloten garagebox heeft gestaan.

Volvofiel, super gaaf om te horen dat er nog een 360 op de weg komt! De tank is leeggeweest, en blijkt helemaal schoon te zijn.

Ygis67, super bedankt voor je aanbod! Ik ga volgende week de brick een beurtje geven, kijken wat dat voor effect heeft, en dan wil ik heel graag op je aanbod ingaan!

Louis, hoe meer zielen hoe meer vreugd :)


Zoals ik al zei, volgende week een beurtje, injectorcleaner bij de brandstof in, baadt het niet schaadt het niet. Ik houd jullie op de hoogte!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-03-2017 23:17 #966978 door Justin Kiers
Beantwoord door Justin Kiers in topic Help! Mijn 360 wil niet (fatsoenlijk) lopen!
Om deze 360 GL gaat het trouwens... :D

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/17426029_1315845211842550_4540806396827794582_n.jpg?oh=4642b51c49156248648eb62ad4f7c1ee&oe=595CF33F

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/17458299_1315845208509217_132323888845227642_n.jpg?oh=8edbb0064c36bc4aeac8ca270ceb25b5&oe=59518E0F

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/17362494_1315845205175884_275792305223342043_n.jpg?oh=072738307d6d2b1cd5f8b066bafbfc66&oe=59999037

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/17457328_1315845198509218_7103424805843731925_n.jpg?oh=c77599fdb7698886f5ffa1e0395408a6&oe=5966DD0D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-04-2017 09:13 #966979 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Help! Mijn 360 wil niet (fatsoenlijk) lopen!
Hele leuke en nette 360 :y:

Wat ik zeker zou aanraden m.b.t. het brandstofsysteem is alle rubberen slangen vervangen (zijn de kosten niet) en alle filters vervangen of schoonmaken als vervangen niet mogelijk is. Zeker onder de motorkap kunnen brandstofslangen poreus worden door de warmte in combinatie met de agressieve chemische verbinding die benzine eigenlijk is. Vaak zien slangen er aan de buitenkant nog prima uit, maar als je ze los haalt zie je droogtescheurtjes aan de uiteinden. Dat zijn plaatsen waar deze slangen kunnen gaan zweten of zelfs lekken.
Persoonlijk zou ik dan gelijk de slangen rond de brandstoftank vervangen. Deze geven nauwelijks risico op brand, maar zwetende slangen zijn gewoon zonde van de toch al niet goedkope benzine.
Vervolgens heb je nog de doorzichtige synflex leidingen tussen motorruimte en brandstofpomp/brandstoftank. Deze hoef je niet te vervangen, maar een keer doorspoelen (met bijvoorbeeld een spuit van de apotheek) met benzine kan al wonderen doen.

Als je met roest in de tank geen risico wilt lopen, van ''Tank Cure'' heb je tankreiniger en roestverwijderaar. Naderhand kun je er dan nog een epoxy benzinetankcoating door gooien. Als je zeker weet dat je geen roest in de tank hebt zou je hem eens kunnen spoelen met enkel de tankreiniger, zo'n flesje kost 12 euro en dat zal toch wel goed reinigen als het gebruikt wordt als voorbehandeling voor een epoxycoating.
(de ontroester en epoxycoating zou ik dan weer niet aanraden als het niet per se nodig is. Alles waar je een coating op zet loopt immers risico dat de coating er ooit weer af komt).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets