Motor warmt op bij hoge snelheid

Lees meer
15-04-2014 12:32 #633245 door 16673-dummy
Motor warmt op bij hoge snelheid is gemaakt door 16673-dummy
Sinds afgelopen kerstvakantie rijd ik met mijn 360 regelmatig harder dan 120-130 km/h (i.v.m. vernieuwde voorwielophanging).
Al sinds die tijd valt het me op dat de meter van de koelwatertemperatuur dan wat verder oploopt. Die staat bij warme motor al rechts van het midden (afwijking in de meter) en blijft daar in principe gewoon staan, winter of zomer, file of 100 km/h. Echter als je harder dan 120 km/h gaat rijden, loopt de meter ineens verder op. Hoe zit dit bij andere 360-rijders? Ik heb er met mijn 345, 343 en 740 nooit "last" van gehad.
Als ik een hele tijd 150 km/h rijd, komt de meter echt op driekwart te staan, terwijl hij normaal op 2/3 staat en daar verder geen beweging in zit.

Koelvloeistof is nog geen jaar oud, evenals de thermostaat en radiateur. Er verdwijnt geen koelvloeistof en deze blijft ook mooi helder.

Iemand ervaringen, tips, idee?n..?

Edit: het gaat om een B19A uit 1983

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-04-2014 17:22 #944112 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motor warmt op bij hoge snelheid
hoeveel toeren draait de motor bij 150km/u? iets warm worden is logisch denk ik.. het zou kunnen zijn dat de waterpomp minder effectief wordt bij hoge toeren, cavitatie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-04-2014 17:33 #944113 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Motor warmt op bij hoge snelheid
4000 tpm bij 160 km/h

het punt is dat bij een constante snelheid van 130 km/h dit verschijnsel zich al voordoet. De motor draait dan iets van 3250 tpm (gokje, want het is 3000 bij 120). Een hogere snelheid maakt dan verder niet uit.

De waterpomp heb ik afgelopen zomer losgehad, het schoepenwiel draaide soepel en er zat geen speling op de as. Het is waarschijnlijk nog wel de originele uit 1983, maar goed het ding zag er prima uit.

In NL is dit verder ook geen probleem, maar ik ben bang dat het komende zomer in het warme zuiden wel een probleem wordt, bijvoorbeeld op (steile) autobaanhellingen.

Edit: ik zit net nog even in de facturenmap te bladeren, ik zie dat ik er afgelopen zomer een 'warme' thermostaat in heb gezet. Als er uit dit topic verder niks voortkomt, denk ik dat ik over een tijdje eens een 'koude' thermostaat erin zet (82 of 88 graden ipv 92) om te zien of het dan weg is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-04-2014 20:57 #944118 door Jan Molenaar
Beantwoord door Jan Molenaar in topic Motor warmt op bij hoge snelheid
kijk eens naar de dop van het expansie als die niet goed is bouwt hij slecht druk op

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-04-2014 09:57 #944140 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Motor warmt op bij hoge snelheid
Joost, ik heb dan wel een B200E, maar heb afgelopen zomer dit probleem totaal niet gehad. Op een warme dag met vouwwagen door Oostenrijk gereden. Dus met leuke hellingen, goed planken in de 2 afentoe. Koelwater altijd netjes in het midden. Hetzelfde voor lange stukken snelweg in Duitsland met 130 op de teller (korte overbrenging --> 3500 toeren of meer uit mijn hoofd). Met volle kofferbak en vouwwagen wel te verstaan ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-04-2014 10:02 #944141 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Motor warmt op bij hoge snelheid

janmolenaar;227801 schreef : kijk eens naar de dop van het expansie als die niet goed is bouwt hij slecht druk op


vind ik een goede, immers zorgt de verhoogde druk dat de koelvloeistof later gaat koken en dus zijn werk kan doen.

heb je een viscose of electrische fan? niet dat het veel uitmaakt met zoveel rijwind, maar toch.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-04-2014 17:41 #944152 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Motor warmt op bij hoge snelheid
Is een goeie, had ik nog niet aan gedacht

alleen, hoe test je zo'n dop?

Er zit een viscofan op, die overigens nooit 'vast' wordt. Maar goed, geen koelproblemen in de file

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
16-04-2014 21:08 #944165 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motor warmt op bij hoge snelheid
Door er een andere op te draaien en te kijken of je nog steeds het zelfde probleem hebt ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-04-2014 21:26 #944168 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Motor warmt op bij hoge snelheid
Ja, duh ;)

En wie zegt dat dat een goede is? Iig, de dealer is gemaild of ze nog nieuw te krijgen zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
16-04-2014 21:46 #944171 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motor warmt op bij hoge snelheid
Als je een auto hebt die dit probleem niet heeft, en je draait de dop op jou auto, dan weet je of het door die dop komt.
Ik zou de gok zelfs durven nemen met een kvs-reservoirdop van de sloop. Hoe vaak gaan die dingenkapot? Kans van 1/1000 of zo dat je n?t een kapotte treft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets