Boutjes koppelstuk torquetube.
- Anjo van den Akker
- Offline
- Nieuw lid
De kracht die op de bouten komt komt is vaak het grootst bij hoog motorkoppel.
Sportief of sportiever gebruik van de auto speelt een mogelijke rol in het falen van deze bouten en daarmee de verbinding maar er zijn ook al diverse "normaal" dagelijks bereden auto's die hier slachtoffer van geworden zijn,
het is dus niet zo zeer zo dat de verbinding bij rustig rijgedrag w?l heel blijft, het kan iedereen overkomen!
Antwoord is simpel, na 20+ jaar mogen er wel eens nieuwe boutjes in en deze op het correcte aanhaal moment monteren, het is een klusje van niets en kan een hoop ellende en werk voorkomen. Een aanrader voor iedere 360 en 343/345 DLS/GLS rijder!!!
dit is een foto waar je de boutjes van het koppelstuk kunt bereiken
ter hoogte van de achterkant van de uitlaat-middendemper, aan de onderkant van de torquetube; n?t voor de versnellingsbak zitten 2 ronde doppen, wip deze eruit met een schroevendraaiertje en draai de krukas rond tot je de boutkopjes goed kunt bereiken.
benodigde boutjes:
M8x40 inbus
sterkte 12.9
aanhaalmoment 34Nm
kosten: voor ca 200 bouten net geen ?20. daar kun je dus 100 360's in voorzien:+ (kwam ook 100st voor 7,70 tegen; kan dus nog goedkoper) ideetje voor bijv de clubwinkel?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Je zou dit in de Volvoice kunnen aankondigen. Het is werkelijk een klusje van niets en zeer waardevol om te doen voor dat geld.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 7
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Ervaringen uit het verleden bepalen echter wel dat dit keer op papier beschreven wordt dat het onderdeel in ongeschonden toestand terugkeert binnen een gestelde termijn. We hebben ooit al eens eerder onderdelen uitgeleend voor reproductie maar tot op heden heb ik beide delen nog niet terug, noch iets over de voortgang gehoord.
@ Anjo; bedankt voor de tip, die boutjes ga ik z.s.m. vervangen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Kevin Kloosterman
- Offline
- Nieuw lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Offline
- Nieuw lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
AvdAkker;166151 schreef : (...) maar er zijn ook al diverse "normaal" dagelijks bereden auto's die hier slachtoffer van geworden zijn,
het is dus niet zo zeer zo dat de verbinding bij rustig rijgedrag w?l heel blijft, het kan iedereen overkomen!
(...)
Antwoord is simpel, na 20+ jaar mogen er wel eens nieuwe boutjes in en deze op het correcte aanhaal moment monteren, het is een klusje van niets en kan een hoop ellende en werk voorkomen. Een aanrader voor iedere 360 en 343/345 DLS/GLS rijder!!!
Erik;166169 schreef : Ah, mooi. Rustig rijden met alle Volvo's. Anders zorgen dat je het historische materieel voorziet van een andere oplossing. Dus geen orginele aandrijfassen of koppelstukjes (zeldzaam artikel) meer gebruiken voor drift, rally of andere extra belastende uitingen.
Ehm, rustig rijden helpt dus niet eh, Erik. En tot nu toe zijn de serieus sportieve rijders de beste eigenaren gebleken:zzz:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.