Boutjes koppelstuk torquetube.

Lees meer
25-01-2011 00:09 #630897 door Anjo van den Akker
Boutjes koppelstuk torquetube. is gemaakt door Anjo van den Akker
De 2 boutjes die klem-verbinding van het koppelstuk tussen de aandrijfas en de versnellingsbak tot stand brengen zijn na jaren gebruik vaak stiekem in staat om te falen, langzaam ietsje uitrekken is al genoeg om een dusdanige ruimte op de verbinding te krijgen dat de splines verrot getrokken kunnen worden en dan is de aandrijving weg en het koppelstuk kapoet.
De kracht die op de bouten komt komt is vaak het grootst bij hoog motorkoppel.

Sportief of sportiever gebruik van de auto speelt een mogelijke rol in het falen van deze bouten en daarmee de verbinding maar er zijn ook al diverse "normaal" dagelijks bereden auto's die hier slachtoffer van geworden zijn,
het is dus niet zo zeer zo dat de verbinding bij rustig rijgedrag w?l heel blijft, het kan iedereen overkomen!

Antwoord is simpel, na 20+ jaar mogen er wel eens nieuwe boutjes in en deze op het correcte aanhaal moment monteren, het is een klusje van niets en kan een hoop ellende en werk voorkomen. Een aanrader voor iedere 360 en 343/345 DLS/GLS rijder!!!

dit is een foto waar je de boutjes van het koppelstuk kunt bereiken


ter hoogte van de achterkant van de uitlaat-middendemper, aan de onderkant van de torquetube; n?t voor de versnellingsbak zitten 2 ronde doppen, wip deze eruit met een schroevendraaiertje en draai de krukas rond tot je de boutkopjes goed kunt bereiken.




benodigde boutjes:
M8x40 inbus
sterkte 12.9
aanhaalmoment 34Nm

kosten: voor ca 200 bouten net geen ?20. daar kun je dus 100 360's in voorzien:+ (kwam ook 100st voor 7,70 tegen; kan dus nog goedkoper) ideetje voor bijv de clubwinkel?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-01-2011 01:09 #860763 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Boutjes koppelstuk torquetube.
Dus ik kan met mijn 340's rustig gaan slapen Anjo?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-01-2011 10:07 #860769 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Boutjes koppelstuk torquetube.
Ik heb gegarandeerd een foto op mijn laptop staan, moet ik even kijken waar mijn laptop ergens is, ik typ dit bericht vanaf een andere PC.

Je zou dit in de Volvoice kunnen aankondigen. Het is werkelijk een klusje van niets en zeer waardevol om te doen voor dat geld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-01-2011 10:10 #860772 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Boutjes koppelstuk torquetube.
@anjo: hebben de 343/345 DLS/GLS precies het zelfde blokje dan als de 360? of is dat een vergelijkbare constructie?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-01-2011 11:34 #860776 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Boutjes koppelstuk torquetube.
Ah, mooi. Rustig rijden met alle Volvo's. Anders zorgen dat je het historische materieel voorziet van een andere oplossing. Dus geen orginele aandrijfassen of koppelstukjes (zeldzaam artikel) meer gebruiken voor drift, rally of andere extra belastende uitingen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-01-2011 12:05 #860779 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Boutjes koppelstuk torquetube.
We hebben ergens nog een koppelstukje op reserve liggen die eventueel als voorbeeld voor reproductie kan dienen.

Ervaringen uit het verleden bepalen echter wel dat dit keer op papier beschreven wordt dat het onderdeel in ongeschonden toestand terugkeert binnen een gestelde termijn. We hebben ooit al eens eerder onderdelen uitgeleend voor reproductie maar tot op heden heb ik beide delen nog niet terug, noch iets over de voortgang gehoord.

@ Anjo; bedankt voor de tip, die boutjes ga ik z.s.m. vervangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-01-2011 12:26 #860783 door Kevin Kloosterman
Beantwoord door Kevin Kloosterman in topic Boutjes koppelstuk torquetube.
Heb al eens gekeken voor de reproductie. Heb hier namelijk nieuwe liggen. Maar het is erg moeilijk om ze na te maken. En dus ook erg kostbaar, tenzijn je koker profiel vind met de juiste vertanding aan de binnenzijde. Ze moeten door middel van extrusie gemaakt worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-01-2011 12:29 #860784 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Boutjes koppelstuk torquetube.
Ik heb vlak na de aanschaf van mijn auto nog even onder de auto gekeken of ik er bij kon om de boel te controleren, maar er zat van alles in de weg. Volgens mij de uitlaat, hitteschild/bevestigingsplaat benzinepomp (en filter?) of heb ik het mis? Nog steeds geen wereldschokkend zware klus, maar geen "klusje van niks" als ik het me goed kan herrinneren?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-01-2011 12:32 #860786 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Boutjes koppelstuk torquetube.
de uitlaat zit wel in de weg, maar je kunt zo de dop zien zitten in de torquetube waar het betreffende koppelstuk achter zit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-01-2011 12:35 #860787 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Boutjes koppelstuk torquetube.

AvdAkker;166151 schreef : (...) maar er zijn ook al diverse "normaal" dagelijks bereden auto's die hier slachtoffer van geworden zijn,
het is dus niet zo zeer zo dat de verbinding bij rustig rijgedrag w?l heel blijft, het kan iedereen overkomen!
(...)

Antwoord is simpel, na 20+ jaar mogen er wel eens nieuwe boutjes in en deze op het correcte aanhaal moment monteren, het is een klusje van niets en kan een hoop ellende en werk voorkomen. Een aanrader voor iedere 360 en 343/345 DLS/GLS rijder!!!

Erik;166169 schreef : Ah, mooi. Rustig rijden met alle Volvo's. Anders zorgen dat je het historische materieel voorziet van een andere oplossing. Dus geen orginele aandrijfassen of koppelstukjes (zeldzaam artikel) meer gebruiken voor drift, rally of andere extra belastende uitingen.


Ehm, rustig rijden helpt dus niet eh, Erik. En tot nu toe zijn de serieus sportieve rijders de beste eigenaren gebleken:zzz:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets