Onregelmatig lopen en weinig trekkracht
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- stoterig oplopend toerental bij optrekken,
- onregelmatig lopen (bij lage midden toeren).
- en weinig tot geen trekkracht bij lage en midden toerentallen (acceleratiemeting van 80 tot ± 120km/h moet mbv een kalender)
- koud start is niet optimaal, loopt dan even goed, daarna ± 15 min echt wat bokkig, goed warm is het beter maar niet goed!
Uitgevoerd werk:
- EGR geblokkeerd,
- verdeler/rotor eerst eens gereinigd en daarna samen met bougies EN kabels vervangen.
- allerlei vacuumslangen op lekkage gecontroleerd
- LMM even kort visueel gechecked op eventuele schade.
Na vervanging van de onstekingsdelen liep de motor 2 tot 3 dagen iets beter. Het was net of de motor beter liep als de interne weerstand van de verdeler en rotor lager was doordat ze eerst gereingd en later vervangen waren
Vragen:
- wie herkent deze combinatie van de omschreven feiten.
- wat zijn mogelijke andere oorzaken.
- waar zitten de merktekens voor het ontstekingstijdstip op de krukaspoelie. Ik weet wel dat dit niet is af te stellen, maar wellicht kan ik het met een strobscoop toch checken.Mijn gevoel gaat in de richting van een onstekingsprobleem, daar de bobine met toebehoren ook al eens is vervangen door die van een 340 1.7 (stond er 2x opgekalkt: van de sloop denk ik).
Ik heb reeds op het forum rond geneusd, maar vind niet direct De antwoorden waar ik iets mee kan. Wie helpt! Bij voorbaat dank.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Misschien helpt het, het lijkt erop dat je voor de rest alles al gedaan hebt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
die mag je volgens mij tussen een 2 liter en 1.7 helemaal niet uitwisselen!
je zult dus op zoek moeten naar die unit, maar eerst even in de documentatie opzoeken welk renix nummer je moet hebben.
Groetjes Wouter
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Als je mij het nummer geeft kan ik je misschien aan zo'n ontstekingsunit helpen. Zowel nieuw als van een sloopauto. Mail maar bij belangstelling.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Wouter, als de 'bobine met toebehoren' de 'Renix-unit' wordt genoemd, praten we inderdaad over hetzelfde ding. Ik heb inmiddels ook gezien dat aan de onderzijde van de unit, de seal-laag (da's die kit) aardig verweerd en gebarsten is. Mogelijk dat er vocht in de unit is gekropen. De wagen is overigens van de eerste (!) eigenaar overgenomen en is altijd -aantoonbaar- in onderhoud geweest bij een en dezelfde Volvo dealer, waarvan ik de wagen ook heb gekocht. Die zullen deze Renix-unit waarschijnlijk hebben geplaatst. Ik kan me ergens nog wel voorstellen, dat deze units toevallig wel uitwisselbaar zijn, maar dat weet ik dus niet zeker. Zal ik eens navragen bij de dealer. En het dan verder via de nummer uitpuzzelen.
Francois, bedankt voor het aanbod, maar ik ga eerst even naar genoemde dealer. Ik weet dat ze nog een sloop-360 hebben staan met alles er nog op. Hopelijk met overeenkomstige onderdelen. Ik moet ook snel bij zijn, want ik werd getipt, dat hij binnenkort naar de schroot gaat. Alles wat mee mag. gaat eraf! Anders wel voor wie het gebruiken kan, als mijn probleem verholpen is.
Ik ga Jack's tip over de opnemer en Paul's tip over de computer natrekken, je weet nooit!
Ik houd me aanbevolen voor allehande opmerkingen en zal feedback doen als het probleem is getackeld en ik de oorzaak weet.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Misschien is het een idee om de kleppen een keer te stellen. Op Benzine wordt dit vaak vergeten, maar ook dan is het aan te raden om minimaal 1 keer in de 30.000 km een keer de speling te controleren en eventueel te stellen.
Hoe ziet het luchtfilter eruit? Deze is ook heel belangrijk. Zijn de buizen goed open?
Zit de warmeluchtslang aangesloten op het luchtfilterhuis? (Tussen uitlaatspruitstuk en luchtfilterhuis) Deze is in de winter periode zeer belangrijk.
De LMM kan er op het oog goed uitzien, hoe zijn de weerstanden?
Is de auto goed afgesteld 1.5%CO stationair, +/-0.5%CO op 3000r-1.
Hoe is het verbruik?
Zijn de bougiekabels vervangen door originele? Of imitatie, hebben ze de juiste weerstand?
De merktekens op de krukaspooulie staan op de riemloopkant ingeslagen als een heel klein inkeepinkje. Op de voorste "ring". Deze moet gelijk staan met de 0 op de plastic kap. Op de nokkenas is het een punt op de voorkant en een streepje in de plastic kap achter het nokkenas-tandwiel.
Tot slot kan het zijn dat de auto "lui" is ingereden (heb dat probleem), Dan zal de auto altijd aan de trage kant blijven maar hij moet wel "mooi" kunnen lopen.
Succes
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Waarom nu nog aan de slag? Wel..ik zal het CO2 laten controleren. Het zwarte kapje bovenop de LMM is niet open geweest, maar ik heb al wel gezien, dat men ooit met de LMM aan het bijstellen is geweest, daar het (blauw)kunststof afschermplugje doorgestoken was. En ik weet dat je daar niet aan dient te zitten. Ook de dealer in principe niet. Door de bank genomen is er wat mis als hier aan gedraait is geweest. Ik meen dat dit voor de CO2 was. Dus kan het zijn dat deze ooit ontregeld is geraakt, omdat het onstekingstijdstip niet OK was (???).Tevens ga ik mbv de stroboscoop even zoeken of ik verschil in ontekingstijdstip kan vinden, zodat ik van het -geloof ik-, een -dat weten we- kan maken. Ik zal de uitslag op dit forum vermelden, zodra bekend. Dus Huubke bedankt voor de info over oa de markeringen...
Verder had ik alle dingen omtrent slangen, luchtaan- en afvoer, lekkages ed al gechecked en de vervangende ontstekingsdelen (van Brezan) doen het prima. Het verbruik was wel OK, ± 1/10,3km op binnenwegen; wordt dus mogelijk iets beter. En of de wagen lui is kan ik niet echt meer zeggen, dat-ie nu goed loopt is wel prettig...
Daarbij,... een GTI-killer is een standaard 360 nooit geweest, met bijna 1100 kg en 111 pk.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
-Heeft de B200E mechanische klepstoters, omdat je ze moet stellen? Of zijn ze hydraulisch en is het enkel aan te raden om ze ± iedere 30000 km te checken.
-Wat moeten de weerstanden van de LMM zijn, ik beschik niet over dokumentatie hieromtrend. Ik ben toch nog in onderhandeling met de dealer om een aantal belangrijke zaken van de sloop-360 te mogen halen, waaronder dus de LMM, de BDP=opmemer, de computer, de tellerkabel (mijn tacho heeft al flink de bibbers) en -ook leuk- een dashboard met toerenteller.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Lijkt me zowieso een goed idee om die LMM door te meten, weerstands waarden zijn mij niet bekend maar ik weet wel dat het servicebulletin 'wijzigingen modeljaar 1983' een heleboel info bevat over het LE-jetronic systeem.
Dit servicebulletin is via het ledenmenu te raadplegen, maar misschien heeft je garage hem ook liggen (???)
Groetjes Wouter
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.