Hoe pakken jullie de versnellingsbak aan?

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-06-2013 07:26 #632729 door V300 register
Hoe pakken jullie de versnellingsbak aan? is gemaakt door V300 register
De auto staat boven de put, en het volgende wil ik doen:

-Nieuwe pakking voor het differentieeldeksel
-Olie verversen versnellingsbak
-Olie verversen differentieel

Nu is er helaas geen zee van ruimte tussen versnellingsbak en achteras, dus hoe pakken jullie die eerste aan? Lukt het jullie dit zo te vervangen, of kan ik beter de hele bak er onderuit halen? (lees: is dat veel werk?)
Ik had al wel gelezen dat deze vast moet met 25Nm, komt dit heel precies, of is dat net zoals bij een oliefilter gewoon handvast?

Ook heb ik van die flessen van kroon, literflessen met een piemeltje aan de vuldop van een centimeter of 5. Zou het daarmee lukken de olie te verversen, of moet ik echt iets van een spuit of zo bij de drogist gaan halen?

En de laaste: Heeft iemand misschien duidelijk foto's/tekeningen/beschrijving waar de aftappluggen en vulpluggen zitten? En hoe ik kan kijken hoe hoog het pijl staat?

Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-06-2013 08:16 #932011 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Hoe pakken jullie de versnellingsbak aan?
Nieuwe pakking is heel eenvoudig. Je hebt er ruimte genoeg voor: boutjes los, vlakken goed schoonmaken, nieuwe pakking plaatsen en vastdraaien. Even goed rondom geleidelijk vastdraaien zodat de pakking zich goed zet en klaar.

De vulpluggen ALTIJD eerst losdraaien voordat je de aftapplug losdraait. Ze willen wel eens heel erg vast zitten en als je het juiste gereedschap niet hebt en ze willen niet los sta je met een vbak zonder olie die je niet bij kunt vullen...

De vulplug is het peil. Als de auto vlak staat en de olie loopt er door de vulplug uit is hij vol. Bij zowel het diff als de bak. De vulplug van het diff zit op het achterdeksel, bij de bak zit ie links op de zijkant. Kan niet missen.

Ik heb het altijd met een oliespuit gedaan. Ik denk niet dat je met zo'n fles wegkomt, de plug van de bak zit op een rotplek om bij te vullen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-06-2013 08:35 #932014 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Hoe pakken jullie de versnellingsbak aan?
Het gaat wel met zo'n fles, alleen krijg je die niet helemaal leeg. Maar als je 2 flessen erin hebt gemikt kun je de inhoud van beide weer bij elkaar doen en kun je nog een keer knijpen. Zo is het ons in elk geval vorige week wel gelukt :)

De hele bak eronder uit halen is veel werk. Of in elk geval een stuk meer dan het dekseltje achter alleen loshalen.
Lekt de bak daar trouwens? Anders zou ik de pakking gewoon laten zitten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-06-2013 10:50 #932019 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Hoe pakken jullie de versnellingsbak aan?
Vullen met flessen: een goed afsluitende slang door het gietstukje op de fles te duwen, tot een paar mm boven de bodem en daarna door een gaatje wat je bovenin de fles maakt met de compressor te blazen! Niet te hard, dan klapt je fles = bende

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-06-2013 17:15 #932039 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Hoe pakken jullie de versnellingsbak aan?
Bedankt allemaal!

@Jos:
Pakking: helder, moet lukken!
Vulpluggen: Moeten deze met speciaal gereedschap los? Of is dit gewoon een 6-kant bout zoals de aftappluggen?

@Mark:
Mooi, dan ga ik dat met die flessen ook proberen :)
De pakking lekt inderdaad. Na het rijden hangt er altijd een druppel onder, wanneer de auto stilstaat lekt hij niet. Heel minimaal dus, maar het moet gewoon goed zijn...

@Joris:
Misschien werkt dat ook wel met dat remontluchtingssetje wat ik heb gekocht dan ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-06-2013 17:32 #932043 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Hoe pakken jullie de versnellingsbak aan?
wat een omslachtige manieren allemaal :)
ik heb een stuk pijp gepakt, door de vulopening gestoken, onder de auto door en bij de bumper de olie in de pijp gemikt.

kan niet misgaan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-06-2013 17:41 #932044 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Hoe pakken jullie de versnellingsbak aan?

General Custom;217650 schreef : Bedankt allemaal!

@Jos:
Pakking: helder, moet lukken!
Vulpluggen: Moeten deze met speciaal gereedschap los? Of is dit gewoon een 6-kant bout zoals de aftappluggen?

@Mark:
Mooi, dan ga ik dat met die flessen ook proberen :)
De pakking lekt inderdaad. Na het rijden hangt er altijd een druppel onder, wanneer de auto stilstaat lekt hij niet. Heel minimaal dus, maar het moet gewoon goed zijn...

@Joris:
Misschien werkt dat ook wel met dat remontluchtingssetje wat ik heb gekocht dan ;)

Vulpluggen zijn 3/8 vierkant geloof ik, de aansluiting van een middelgrote ratel.
Je kunt ze dus met een ratel zonder dop losdraaien.

@Joost: Zo haal je het diff wel, maar de vbak niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-06-2013 17:59 #932045 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Hoe pakken jullie de versnellingsbak aan?
Lastig... Dat is n?t de sleutel die ik niet heb :hmmz2:
Binnenkort maar eens de Praxis Action binnenhobbelen dan :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-06-2013 18:03 #932047 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Hoe pakken jullie de versnellingsbak aan?
Je moet voor de zekerheid ff kijken. Het is lang geleden voor mij, kan zijn dat ik er naast zit en het een 1/2" is ofzo...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-06-2013 18:16 #932048 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Hoe pakken jullie de versnellingsbak aan?
het is inderdaad een 3/8" dus een ratel met die maat en verlengstuk is de truuk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets