1.7 loopt niet goed (en loopt niet stationair)

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
19-09-2011 22:29 #631468 door V300 register
1.7 loopt niet goed (en loopt niet stationair) is gemaakt door V300 register
Hoi forumleden,

Ik heb helaas een probleem met de 340 1.7L.

Ik ben deze morgen naar school gereden, en vrij vlug viel het mij op dat de auto bij het accelereren, en het houden van een snelheid (vooral 60km/h) constant aan het bokken was (telkens inhouden). Op de snelweg kwam ik in het begin niet hoger dan 90km/h, op het einde (10km verder) haalde ik pas 110 ? 120km/h.

Ik dacht dat het door de mist kwam (vochtige lucht), maar toen het 's middags mooi weer was, had hij dit probleem nog steeds! Bij koude motor was het wel erger dan warme motor.

Nu hebben we eens onder de kap gekeken, en er zat een scheurtje in de slang van de radiator naar het motorblok net onder de verdelerkap. Deze druppelde, en de auto had dus net iets te weinig koelvloeistof (auto was niet te warm geworden). Dit is gemaakt, maar het stotteren en bokken bleef en was zelfs erger geworden. Zo erg dat er niet meer fatsoenlijk mee te rijden viel.

De monteur die die slang heeft gemaakt heeft de carburateur toen opnieuw proberen af te stellen wat niet lukte. Intussen liep de auto stationair niet meer (bij gas loslaten sloeg de auto keer op keer af). Mijn opa heeft de carburateur toen weer een beetje afgesteld gekregen, maar het lukte hem ook niet goed (hij heeft zo'n 40 jaar ervaring). Nu loopt de auto heel onregelmatig stationair, zo tussen de 300 en 1300 toeren en slaat elke halve minuut af.

Morgen gaat de auto naar een vriend van mijn opa die een garage heeft, en ook veel ervaring. Hij gaat er ook eens naar kijken.

Heeft iemand dit zelfde voorgehad, of een idee wat er mis is? Carburateur waarschijnlijk, maar wat te doen?

Alvast bedankt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-09-2011 22:32 #885425 door Laurens Post
Beantwoord door Laurens Post in topic 1.7 loopt niet goed (en loopt niet stationair)
Is de vlotter in de carburateur nog goed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
19-09-2011 22:33 #885426 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 loopt niet goed (en loopt niet stationair)
Geen idee, hoe ziet zo'n vlotter er uit? Misschien hebben we het gezien, maar weet niet wat je bedoeld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-09-2011 22:44 #885429 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 1.7 loopt niet goed (en loopt niet stationair)
ai, als uit die slang vloeistof wegdruppelt is de carburateur ongeveer het eerste wat zonder koeling komt te staan (zit t hoogste)
dikke kans dus dat de carburateurvoet kromgetrokken is, wat je daarnaast omschrijft wat betreft stationair lopen tussen 300/1300rpm is een probleem met de vlotter/vlotterruimte

wordt zowieso de carburateur demonteren en nakijken ben ik bang, controleer ook pakkingen/menbramen en schroef t niet in elkaar als de pakkingen echt versleten zijn anders krijg je hem nooit goed afgesteld.

het afstellen van de vlotter is bij een 1.7 een behoorlijk precies werkje en komt al bijna net zo kritisch als het gewicht van de vlotter. demonteer hem even en weeg hem direct; weegt hij meer als 6 gram dan kun je hem weggooien (dan zuigt hij zich vol met benzine), je kunt daarnaast ook even de drijftest proberen: forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=634

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
19-09-2011 23:02 #885432 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 loopt niet goed (en loopt niet stationair)
Bedankt Anjo!

Wat in dat topic wordt beschreven komt zo goed als perfect overeen met wat ik ervaren heb. Het nadeel is dat ik in dat topic wel de prijs voor een nieuwe carb van ?350 heb gelezen :eek:. De auto is me dat natuurlijk zeker waard, maar het is wel zo ongeveer al mijn spaargeld en nog een beetje meer...

Een revisieset heb ik trouwens liggen (meteen gekocht toen ik de auto ook net had gekocht), dus dat is niet het probleem. De kromgetrokken voet lijkt me wel erger want als dat het geval is valt er weinig meer te reviseren, of is het niet zo hopeloos?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-09-2011 23:06 #885433 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 1.7 loopt niet goed (en loopt niet stationair)
een nieuwe carburateur hoef je niet zo snel te kopen; een carburateur die goed gereviseerd is en met nieuwe pakkingen in elkaar zit zal het veel langer uithouden als een "nieuw" ding dat al 10 jaar of langer op de plank staat te wachten.

je kunt een kromme carburateurvoet nog vlakken, fijn schuurpapiertje (150/180) over een glasplaat spannen en voorzichtig 8-jes draaien tot hij overal weer raakt.

pak er bij het reviseren even de vraagbaak 85-91 bij voor wat fijnafstellingen etc. staat ook nog wat relevante info in

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-09-2011 07:08 #885444 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 loopt niet goed (en loopt niet stationair)
ok, bedankt. Dat is in elk geval een hele geruststelling. Ik ga de auto in elk geval bij de garage neerzetten, en dan met die garagehouder eens kijken. Dan weten we in elk geval in welke richting we moeten zoeken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-09-2011 09:21 #885448 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 loopt niet goed (en loopt niet stationair)
Het makkelijkst is het om even snel van pakkingpapier een paar extra voetpakkingen te knippen/snijden en die er onder te flansen. Loopt hij daarna beter --> voet krom...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-09-2011 09:39 #885450 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 1.7 loopt niet goed (en loopt niet stationair)
ohja, als je de carburateur los hebt, controleer ook het dikke zwarte blok dat bij het inlaatspruitstuk zit, die wil wel eens scheuren en dan heb je ook een luchtlek

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-09-2011 18:03 #885466 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 loopt niet goed (en loopt niet stationair)

setsunakaede;184348 schreef : Het makkelijkst is het om even snel van pakkingpapier een paar extra voetpakkingen te knippen/snijden en die er onder te flansen. Loopt hij daarna beter --> voet krom...


Dat is wel het makkelijkst denk ik ja, maar is het ook goed?

Ik weet niet of het probleem snel weer terugkomt met deze methode, maar is het dan niet slimmer om de voet weer vlak te schuren? Dat duurt wel langer, maar als het beter is...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets