primaire aandrijfas

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-06-2011 21:00 #631300 door V300 register
primaire aandrijfas is gemaakt door V300 register
Sind kort trotse eigenaar van een Volvo340 1.7 Sedan met 87.000 km op de klok (NAP) en een binnenslaper sinds 1e tenaamstelling oktober 1986, overgenomen van 1e eigenaar die met 81 het verstandige besluit nam te stoppen met autorijden. Super auto, maar met 1 eigenaardigheid.
De primaire aandrijfas, dus tussen koppeling en versnellingsbak, maakt een klapperend geluid bij stapvoets rijden, maakt geen verschil of koppeling wordt ingetrapt of niet. Bij controle op de hefbrug, blijkt dat deze as over een hoek van 15 to 20 graden verdraaid kan worden.
Aan de versnellingsbakzijde kan ik me hier iets bij voorstellen, speling op tandwielen etc. maar aan de koppelingskant zijn de diverse delen toch spelingloos met elkaar verbonden "Priseas"in toplager, en de koppelingsplaat zit klem tussen vliegwiel en drukgroep, koppelingsplaat en priseas met splines.
De koppeling werkt vlekkeloos overigens, druklager ruist een beetje.
De techneuten onder onder de leden kunnen me ongetwijfeld uit de brand helpen bij mijn vraag: wat is hier aan de hand?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-06-2011 21:09 #877896 door Laurens Post
Beantwoord door Laurens Post in topic primaire aandrijfas
Je kunt kijken of de splines van de as nog goed zijn ten hoogte van de torque tube. Als deze goed zijn kun je controleren of de bouten in de torque tube goed zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-06-2011 21:15 #877897 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic primaire aandrijfas
zit geen torquetube onder een 1.7 340.

als hij alleen bij stapvoets rijden en wel/geen ingetrapte koppeling rammelt, dan kun je de koppeling/aandrijfas uitsluiten, klapperende geluid komt dus uit versnellingsbak/differentieel/aandrijfassen/wiellagers.

probeer het stapvoets rijden eens in een hogere of andere versnelling om te kijken of de frequentie of hardheid van t geluid veranderd, en peil de olie van versnellingsbak/differentieel als hij op de brug staat (direct onder de rand van de vuldoppen moet olie zitten; evt gelijk verversen)

de speling die je op de as krijgt is normaal, in de koppelingsplaat zitten een stel veren die evt "lompheid" met het koppelingspedaal opvangen om de versnellingsbak te ontlasten, de prise as kun je inderdaad een stukje verdraaien, als je je best doet kun je overigens ook de krukas verdraaien via de aandrijfas maar dat is een ander verhaal:)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-06-2011 21:36 #877908 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic primaire aandrijfas
Dit is met recht een snelle reactie. Inderdaad, torquetube alleen bij 2liters.
Het geluid/klapperen komt uit het koppelingshuis en niet uit het achter-onder Oliepeil is ok. Het is geen kwestie van verdraaien, maar puur een vrije slag/verdraaing van 15 - 20 graden. De demperveren tussen het hart/de splines van de koppelingsplaat en het frictievlak werken naar behoren, want bij het koppelen doen zich geen problemen voor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-06-2011 21:44 #877912 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic primaire aandrijfas
in dat geval zou ik de aandrijfas demonteren en het staartstuk losschroeven om de prise as te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-06-2011 21:50 #877916 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic primaire aandrijfas
Ja inderdaad Anjo, dat lijkt ook mij het eerste, en eenvudigste, om te controleren. Ben benieuwd wat ik daar zal tegenkomen.
Van de andere kant, lijkt het me onwaarschijnlijk gezien het aantal splines, de fijnheid van de "vertanding", en de hoek van verdraaing.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-06-2011 21:58 #877921 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic primaire aandrijfas
dat dacht ik ook, maar heb afgelopen week de spline vertanding uit een homokineet dol getrokken met de 340Turbo en sindsdien acht ik alles mogelijk:)
de vertanding is fijn, maar er kan gerust nog wat speling op komen, genoeg voor 20gr zowieso. is in ieder geval wel een speling die het waard is om naar te kijken, voordat je zonder aandrijving staat.

het is in ieder geval wel iets dat kan "rammelen" en bij de situaties die je opnoemt blijft er ook eigenlijk niet zo heel veel over, of de downpipe moet toevallig tegen de achterste motorsteun bij het koppelingshuis liggen rommelen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-06-2011 22:02 #877923 door Laurens Post
Beantwoord door Laurens Post in topic primaire aandrijfas
Als je volgens mij een klein stukje vertanding mist kan het speling veroorzaken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-06-2011 22:05 #877924 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic primaire aandrijfas
Hartelijk dank voor het positieve meedenken Anjo.
Als mijn 340 op de brug staat neem ik die optie uiteraard ook meteen in ogenschouw. Nou alleen nog ff een brug zien te vinden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-06-2011 22:06 #877927 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic primaire aandrijfas
en Laurens natuurlijk ook!!!!!!!!!!!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets