Bokken en afslaan in 5de

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-03-2010 08:49 #630049 door V300 register
Bokken en afslaan in 5de is gemaakt door V300 register
Zoals de meesten wel al weten heb ik sinds kort een rode 340 1700 als dagelijkse wagen,maar nu begint het wel wat gek te worden. (Showroom-topic breng ik dit weekend ook in orde!)

Toen ik de auto kreeg liep hij van in het begin echt supermooi, mooi stationair, maar ik merkte toch dat hij dringend wat onderhoud nodig had.

Het broodnodige onderhoud heeft hij vorig weekend dus ook gehad en alle vitale onderdelen zijn vervangen door kwaliteitsvol materiaal. Wat ik vervangen heb:
  • bougies + kabels
  • rotor en verdelerkap (koperen contactpunten)
  • olie + filter
  • luchtfilter
  • D-riem en spanrol
  • V-snaar
Nu heb ik het deze week al twee keer voorgehad dat hij er bij 70 (in 5de versnelling) opeens geen zin meer in heeft. De gasrespons is volledig weg en het enige wat hij dan doet is bokken en slaan zonder vooruit te komen of op te pakken wat hij heeft laten vallen. Niet echt aangenaam als je lekker aan het cruisen bent. De enige remedie is aan de kant gaan staan, motor afzetten en opnieuw starten. Daarmee is telkens het probleem weg.

Ik had eerst gedacht dat het iets met de temperatuur te maken had, maar de motor komt gewoon netjes op temperatuur en aan de ontstekingsdelen kan het ook echt niet liggen, want deze heb ik allemaal vervangen. Starten gaat ook altijd supervlot en choke kan ik ook altijd relatief snel terugduwen.

Het probleem doet zich dus enkel voor met warme motor en verder niet.
Ik vermoed wel dat de carb nogal rijk staat afgesteld (deze is nog geregeld naar de oude ontsteking), deze laat ik zaterdag even afstellen zodat hij ook stationair iets meer loopt dan 400 toeren (doet hij overigens heel aardig met enkel een kleine trilling).

Nu is dus mijn vraag kan het zijn dat hij gewoon te rijk of te arm afgesteld staan? Is het carburateur gerelateerd?
Kan de oorzaak liggen in wat versleten brandstofslangen (deze vervang ik dit weekend)?...

Kortom, waarom doet hij nu zo vervelend?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-03-2010 09:32 #824016 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bokken en afslaan in 5de
carburateur.

Heeft weinig te maken met afstelling, maar veel met gare onderdelen.
zo'n apparaat heeft 9 van de 10 keer een complete opfrisbeurt nodig om weer goed te werken.


wat je aangeeft dat er gebeurt zou ook nog te maken kunnen hebben met bevriezingsverschijnselen. zit de defrosterslang wel aangesloten en werkt de thermostaatklep in het luchtfilterhuis goed?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-03-2010 11:37 #824021 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bokken en afslaan in 5de
Mmm, de defrosterslang zit goed, de thermoklep doet het volgens mij ook nog wel, maar dat zal ik dit weekend als ik bezig ben ook direct maar even checken...
Kan je nog even zeggen hoe ik deze kan testen?

Ik had wel zo'n vermoeden dat het toch de carb was, maar ik hoopte dat het niet de carb was. Dus zaterdagochtend toch maar even langs de Renault-dealer lopen en advies en stukken vragen...

Zo'n oude auto houd je toch bezig...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-03-2010 11:46 #824023 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bokken en afslaan in 5de
Gewoon meteen reviseren die hap, anders wordt dit weer zo'n lang topic. :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-03-2010 12:40 #824025 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bokken en afslaan in 5de
Dat ben ik niet van plan hoor Luc, dit topic wordt kort en bondig.
Carb problemen kan ik gewoon missen, ik wil een auto waarmee ik kan rijden en niet een waarop ik
A niet kan vertrouwen
B ik me blauw betaal aan benzine
C die ik om bovenvermelde redenen moet gaan stallen!

Zaterdag advies inwinnen en dan zien of ik het zelf doe, of dat ik er eens een middagje mee naar de garage ga volgende week, want jammer genoeg heb ik nu de Carb-dag moeten missen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-03-2010 12:48 #824026 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Bokken en afslaan in 5de
70kmh in z'n 5; wat doet het ding dan, 22, 2300 toeren ofzo?

dan zit je wat betreft ontstekingscurve en carburateur karakter eigenlijk precies in het giga voorontsteking + arm mengsel gebied; wat de 1700 zo ontiegelijk zuinig kan maken; een vacuumlekje wat gecorrigeerd is met de mengselschroef kan een typische oorzaak zijn van dit t? arme mengsel op deellast.

lek slangetje dus, of (en daar wil ik zowat op wedden) een kromme carburateurvoet/scheur in dikke kunststof blok; of heel misschien een inlaatspruitstuk boutje dat foetsie is, dat komt ook nog wel eens voor bij die dingen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-03-2010 12:52 #824029 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Bokken en afslaan in 5de
Karsten, misschien een overbodige vraag maar is van de bougies de afstand tussen de massa elektrode en de centrale elektrode ook goed?

De keren dat ik de bougies heb vervangen moesten de massa elektrodes voor de juiste elektrode afstand ook wat teruggebogen worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-03-2010 15:25 #824045 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bokken en afslaan in 5de

AvdAkker;138075 schreef : 70kmh in z'n 5; wat doet het ding dan, 22, 2300 toeren ofzo?

dan zit je wat betreft ontstekingscurve en carburateur karakter eigenlijk precies in het giga voorontsteking + arm mengsel gebied; wat de 1700 zo ontiegelijk zuinig kan maken; een vacuumlekje wat gecorrigeerd is met de mengselschroef kan een typische oorzaak zijn van dit t? arme mengsel op deellast.

lek slangetje dus, of (en daar wil ik zowat op wedden) een kromme carburateurvoet/scheur in dikke kunststof blok; of heel misschien een inlaatspruitstuk boutje dat foetsie is, dat komt ook nog wel eens voor bij die dingen


Volgens mij haalt hij dat toerental nog niet eens Anjo, maar het doet het zo lekker rustig dan, dan wil je gewoon 70 in 5de rijden... Het is alsof hij daarvoor gemaakt is, maar af en toe heeft hij gewoon zoiets van: 'Hebbes!'

Mogelijk zou je wel is gelijk kunnen hebben ivm met een vacuumlekje, de slangen zijn allemaal al 20 jaar oud en dat is vast niet meer zo gezond... Mss dit weekend maar gelijk ook die meuk mee vervangen en pas dan laten afstellen...
Kromme carb voet, tja, hopelijk niet, maar wie zal het zeggen... Om daar achter te komen, zit er niet veel anders op dat de zooi uitbouwen zeker en op een glasplaat knallen... Boutjes zal ik dan ook maar direct nalopen met een spiegeltje en dan hoop ik het toch opgelost te hebben.

Die vacuumslang, is deze trouwens nog een beetje te krijgen? Want ik weet dat ik toen voor mijn 1.4 heb zitten zoeken naar een beetje een fatsoenlijke oplossing, maar het enige wat ze me steeds opnieuw aansmeerden was brandstofslang...

Ik realiseer mij trouwens net dat het probleem zich eigenlijk enkel 's morgens heeft voorgedaan, nooit 's avonds of 's middags... Het kan gewoon toeval zijn, want ik kan mij niet voorstellen dat de temperatuur om 6u 's morgens zoveel lager is dan 's avonds om 11u...

Wat betreft de bougies... Ik dacht dat je tegenwoordig niet meer naar de electrodeafstanden moest kijken!? Dat heb ik dus ook duidelijk niet gedaan.
De bougies die erin zitten zijn gewone Bosch bougies, ultra power of zoiets...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-03-2010 15:39 #824047 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bokken en afslaan in 5de
Persoonlijk controleer ik altijd de electrodeafstand. Ik moet ze sowieso iets bijstellen ivm rijden op lpg.

Voor vacuumslang kan je misschien ook terecht bij een aquariumspeciaalzaak of een gewone dierenwinkel. Die hebben alle soorten en maten en T-stukjes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-03-2010 15:56 #824049 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bokken en afslaan in 5de
Goeie tip LJ, zal het nog is controleren, samen met de electrodeafstand dan...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets