Auto bokt en rijdt zeer onzuining

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
16-10-2008 21:49 #628041 door V300 register
Auto bokt en rijdt zeer onzuining is gemaakt door V300 register
Hallo,
Ik heb via mijn vader via een lid van jullie club een Volvo 340 DL, bouwjaar 1986, ongeveer 120.000km op de teller, gekocht. Volgens mij is het een 1.7 liter motor, dit moet ik voor de zekerheid nog even nakijken in het boekje. Edit: Het is inderdaad een 1.7 liter motor.

Nu is het zo dat de auto af en toe zeer schokkend rijdt en veel minder trekkracht levert dan hij zou moeten leveren. Dan moet ik het gaspedaal zeer voorzichtig bedienen om nog enigszins normaal te kunnen rijden, maar dan kan ik absoluut niet hard rijden en in de bergen is het ook een probleem. Het stilzetten en herstarten van de auto wil nog wel eens werken om het bokprobleem te voorkomen, maar het is niet gegarandeerd.

Weersomstandigheden hebben volgens mij geen invloed op het probleem (hij doet het bij zowel warm als koud weer) en ook of de motor warm of koud is doet er niet toe (hij begint en stopt met bokken, zowel na een kort stukje rijden als na een heel eind rijden).

Meestal kan ik het probleem onder controle houden, het is echter zo dat de auto ongeveer 1 op 10.5 rijd en in een ander forum las ik dat de 340 1.7 makkelijk 1 op 16 of 1 op 17 zou moeten kunnen halen. Ik ben er vanuit Nederland naar Zuid-Frankrijk mee gereden en dat was ook ongeveer 1 op 11. Daar zit ik nu nog steeds en ik kom over 8 maanden pas weer terug, dus ik hoop dat ik er hier zelf iets aan kan doen.

De auto is in principe helemaal nagekeken. Volgens mij is de carburateur ook helemaal uit elkaar gehaald en ingevet. Verder zijn de brandstofpomp en de bougies vervangen. Heeft het zin om de stroomverdeler te vervangen? Of een hele nieuwe carburateur in te bouwen? Mijn accu loopt nu ook telkens leeg, maar dat was eerst niet zo, dus ik denk niet dat dat een gerelateerd probleem is.

Alvast bedankt voor enige inzichten!

Dirk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
16-10-2008 21:59 #733975 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Auto bokt en rijdt zeer onzuining

DirkH;72144 schreef : Hallo,
Ik heb via mijn vader via een lid van jullie club een Volvo 340 DL, bouwjaar 1986, ongeveer 120.000km op de teller, gekocht. Volgens mij is het een 1.7 liter motor, dit moet ik voor de zekerheid nog even nakijken in het boekje.

Heeft het zin om de stroomverdeler te vervangen?
Alvast bedankt voor enige inzichten!

Dirk


Begin eerst eens met de verdelerkap en rotor te vervangen.
We lezen dat andere zaken al gebeurd zijn.
Verdelerkap en rotor hadden heel erg zeker ook meegenomen moeten worden met jouw probleem. Als het de 1700 is.
En helpt dit niet dan de carb aanpakken. Vlotters. Er is veel te lezen over dit beroemde probleem bij de 1700.
Op mijn site staan de blokken op foto zie link onder.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-10-2008 22:04 #733976 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Auto bokt en rijdt zeer onzuining
en kun je er niet uitkomen of je een 1700 of een 1400 hebt, makkelijkste manier om dat te weten te komen;

bij een 1400 zit de verdelerkap links van de motor, en bij de 1700 zit de verdelerkap achterop de motor

eventueel is het adhv het kenteken ook te achterhalen bij de rdw maar zelf even onder de motorkap kijken is natuurlijk veeel leuker:D

heb je een 1400 en je verbruik is 1 op 10/11 prima, kleine onderhoudsbeurt en hij loopt weer 1 op 14.
heb je een 1700 en je verbruik is 1 op 10/11, div zaken nakijken mbt ontsteking, brandstof en vacuum

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
16-10-2008 22:15 #733978 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Auto bokt en rijdt zeer onzuining
Hoi Dirk,

Je hebt het ongeluk een van de mooiste, maar tevens een van de meest storingsgevoelige motoren in een 340 te hebben gekocht. Ik heb er zelf ook eentje, dus bij deze:
-Check je vlotter. Deze zal je even moeten uitbouwen uit je carburateur, met een schroevendraaier en wat ijzeren pinnetjes en kleine schroevendraaiers is dat prima te doen. Mocht deze de drijftest niet doorstaan (foto's elders op het forum te vinden), kan je bij de renault garages een nieuwe kopen. Onderdeelnummer staat daar ook wel ergens bij.
-Check vooral ook brandstoffilters, zowel die op de carburateur als evt. inline filters. Reinig/vervang indien nodig
-Verdelerkap bij twijfel vervangen
-Bougiekabels bij twijfel vervangen
-Bougies bij twijfel vervangen
-Ga eens onder de kap kruipen met een busje deo of remmenreiniger. Spuit gericht op de onderkant van de carburateur en langs de aansluiting tussen spruitstuk en blok, uiteraard met draaiende motor. Verandert er wat in je toerental --> vacuumlek, even zoeken waar en oplossen dmv nieuwe pakking (tussen carb en spruitstuk is hier heel gevoelig voor), moertjes aandraaien/vervangen (vooral tussen spruitstuk en blok) e.d.
-Draai de bouten waarmee de carb op het spruitstuk zit vooral niet t? vast. Handvast is goed genoeg, te vast draaien en de voet van je carburateur trekt krom. Te los is een kwestie van later nog een keertje natrekken.

Tot slot: weet je met zekerheid wanneer en bij welke km-stand je distributieriem vervangen is? Zo niet --> VERVANG DE RIEM EN DE ROLLERS!!! Kost je een flinke duit, maar je slaat jezelf voor je kop als hij stuk gaat. Je zou niet de eerste zijn die op die manier stil komt te staan...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
16-10-2008 22:38 #733991 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Auto bokt en rijdt zeer onzuining
Bedankt voor de reacties; ik zal eens kijken wat ik kan doen hier. Het is trouwens inderdaad een 1.7 liter motor. Distributieriem moet volgens mij binnenkort vervangen worden, weet niet precies wanneer, maar er is in ieder geval gezorgd dat dat soort dingen goed waren voor een jaar, en ik heb 'm ongeveer 2.5 maand geleden in gebruik genomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
17-10-2008 18:19 #734059 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Auto bokt en rijdt zeer onzuining

DirkH;72165 schreef : Bedankt voor de reacties; ik zal eens kijken wat ik kan doen hier. Het is trouwens inderdaad een 1.7 liter motor. Distributieriem moet volgens mij binnenkort vervangen worden, weet niet precies wanneer, maar er is in ieder geval gezorgd dat dat soort dingen goed waren voor een jaar, en ik heb 'm ongeveer 2.5 maand geleden in gebruik genomen.


Hoi Dirk,
Jou probleem heb ik ook deels gehad. Wat ze je schrijven moet je zeker doen! Zelfs de vlotter was stuk.Nu is de bok er uit en is de 1.7 z???r zuinig.

...enne, ik zie waar jij woont,mag ik je een tip geven? Doe die riem zo snel mogelijk vervangen. Probeer met Erik contact op te nemen, en iets af te spreken. Pech in Franrijk is niet prettig...:no_comment:..

Succes!
Groet, Jeroen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
17-10-2008 18:43 #734064 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Auto bokt en rijdt zeer onzuining
Ok, dat wordt een grote klus voor mij, omdat ik niks van auto's afweet :).

Maar goed, het is voor een goede zaak.

Is er een goede site met technische details voor het uitvoeren van deze operaties?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-10-2008 19:09 #734069 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Auto bokt en rijdt zeer onzuining

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-10-2008 19:10 #734070 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Auto bokt en rijdt zeer onzuining
kun je beslag leggen op een multimeter en een bougiesleutel (groot model)?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
17-10-2008 19:20 #734074 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Auto bokt en rijdt zeer onzuining

AvdAkker;72248 schreef : kun je beslag leggen op een multimeter en een bougiesleutel (groot model)?


Een multimeter moet lukken, eventueel koop ik er een.

Bougiesleutel misschien wat moeilijker, echter zijn de bougies 2 maanden geleden vervangen door het juiste model en dat hielp het probleem niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets