Vorderingen met de 340 1.7

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-01-2004 00:17 #624680 door V300 register
Vorderingen met de 340 1.7 is gemaakt door V300 register
Hallo,

jullie hebben het verhaal misschien wel zien staan in een van de andere categorien, nu hier een samenvatting met het vervolg, en tevens een paar specifieke 1700-tips.

net voor de kerst kreeg ik van een plaatsgenoot een niet-rijdende volvo 340 GL kado. De auto is van 1988 en had dus een 1700 motor. Mooie is dat er nog maar 100.000 kilometer op de klok staan.

lopend maken was zo gebeurd, maar het lopen leek nog nergens op. vooral stationair lopen kwam nauwelijks ter sprake. afslaan, benzinewalm, enorme toerenvariaties en schokken waren zo maar een greep uit het pakket klachten :-)
standaard liep ie stationair op 3 cylinders, nr 1 deed meestal niet mee.

aangezien er in het begin continu een beetje benzine vanuit de venturi van de tweede trap stond te druppelen ben ik eerst maar eens begonnen met de carburateur.
de vlotter zag er slechts licht beschadigd uit maar bleek toch volkomen waardeloos;




de nieuwe vlotter kostte 28 euro nogwat. (bij de renault dealer)

Daar had ik inmiddels ook een andere revisieset gekocht (waarvan ik gehoopt had dat de vlotter er in zou zitten, maar dat viel tegen) zodat ik gelijk de hele carburateur van top tot teen kon reviseren.

-> resultaat!! de koude start gaat reeds een HEEl stuk beter. ook varieert het stationiar toerental niet meer zo erg als in het begin.
Echter hij blijft op 3 cilinders lopen, nog steeds wil nr 1 niet meedoen op lage toerentallen. Soms krijgt ie er wel ineens zin in zodat het toerental dan even een honderd toeren oploopt.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-01-2004 00:39 #643943 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vorderingen met de 340 1.7
nu was het de beurt aan de ontsteking (carburatie was goed, wat kan het verder nog zijn....)

begonnen met schoonmaken van bougiekabels en verdeler. De bougiekabels waren reeds eerder vervangen door 'hotwires' ontstoorde kabels (15 k ohm) echter deze waren zeer pekkig geworden. Schoongemaakt met thinner zodat al het vuil er af was, en er geen vocht meer tussen kon trekken.
De verdelerkap zag er nog vrij recent uit, was van binnen heel mooi schoon en niet gescheurd. Wel heb ik even de contacten extra schoon gemaakt) Ook heb ik gelijk maar nieuwe bougies erin gestoken.

Ook dit maakte weer een merkbaar verschil!! nu in het minder makkelijk afslaan bij lage motortemperatuur. de choke kon veel sneller dicht. Echter, je raadt het al; nog steeds op 3 pitten lopen he!!!! aahrg ik begon zo langzamerhand erge dingen te vrezen voor het binnenste van de motor.

Aangezien het steeds cylinder 1 was die niet meedeed besloot ik deze kabel eens om te wisselen met een andere, echter dat had niet tot gevolg dat de fout optrad bij de andere. Voor de zekerheid toch maar nieuwe kabels gekocht. De volvo dealer was de enige die me aan precies de goede kabels kon helpen (duur geintje) ook meteen een nieuw lucht- en oliefilter gekocht.

verbetering was ook hier weer merkbaar, de motor ging direct goed van start en liep nu vaker op 4 cilinders stationair dan ie ooit gedaan had.
De kabels pasten ook VEEL beter dan de vervangings exemplaren (kap sluit geheel rond de bougie etc) Maarr; bij warme motor was het wederom helemaal flut. Ik werd het 'trutteschudder-effekt' van zo'n hortende en bokkende motor nu toch echt wel een keer zat!!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-01-2004 00:39 #643944 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vorderingen met de 340 1.7

En toen kwam dus de gouden ingeving :-)
In een gesprek met iemand van de TC van de dafclub kwam de 340 ter sprake, en toen ik vertelde dat ik een 'displacement on demand'
-maar dan anders- had, kwam al heel snel de tip; "Controleer de spruitstukmoeren eens. Dat zijn van die aparte gevallen met aangefelsde ring en willen nog wel eens breken of loslopen"

na wat geklooi om erbij te komen (luchtfilter zit gruwelijk in de weg) kon ik een aantal moeren zien. Ook het kapje wat de warme lucht verzamelt (cyl. 3 en 4) kwam er even af; daar was alles in orde. voor de zekerheid geprobeerd na te trekken maar alles zat goed vast.
Aan de andere kant kon ik het al helemaal niet goed zien omdat daar de montageplaat voor de gaskabel en diverse slangen in de pad zitten.
MAAR TOCH BINGO!! tussen de slangen door zag ik ineens een kaal draadeind!!! en nog iets dieper verscholen nog eentje!!! hier hadden dus ooit moeren op gezeten maar die waren dus pleite.

uit de bak 'normaal artikelen' (onbeschrijflijke verzameling schroefdraad) waren na wat wroetwerk snel 2 passende moeren met bijbehorende ring gevonden. Deze gemonteerd, alles volgens spec. nagetrokken en de hele zaak weer gemonteerd.

starten, en lopen!! YEEHA het stationair toerental kon direkt een heel eind omlaag gezet worden, en de CO schroef kon ook een stuk verder dicht om m mooi te laten lopen.
En nu tokkelt ie perfect mooi rustig stationair....

dus; als je soortgelijke problemen hebt; overstroming in je carb; vlotter vernieuwen, rot stationair lopen; moeren controleren!!!

Groetjes Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-01-2004 01:14 #643945 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vorderingen met de 340 1.7
Ik zag op marktplaats.nl bij: auto diversen / onderdelen volvo / 340
www.marktplaats.nl/index.php3?g=autodiverse n&u=ondvolvo&ID=16421
Nieuwe Weber carburateurs voor de 340 1.7 dus in plaats van de solex, deze kosten 350 euro (nieuw 500 euro).Deze advertentie aanbieder had ook nog een goede tweedhands solex carburateur voor de 340 1.7

Ik heb de zelfde carburatie problemen met mijn redline ik ga eens kijken of de tweedhands solex wat is voor mij, in plaats van een revisieset te kopen (bij renault), mijn carburateur is erg versleten.
Volgens de advertentie aanbieder loopt de motor veel beter op de weber carburateur (hij heeft er nog drie liggen nieuw in doos).
Heeft iemand met de weber carburateur positieve ervaringen ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-01-2004 07:53 #643946 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vorderingen met de 340 1.7
Hoi Kay,

de carburateur van de eerste series volvo 440 is inderdaad hetzelfde en kan ook heel goed als vervanger gebruikt worden.

Nadeel is dan wel dat je de gebruikscijfers niet meer haalt!!!

ben benieuwd hoe dat is met die webers,

want die solex kun je verbeteren door alle sproeiers over te zetten.

Groetjes Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-01-2004 20:28 #643947 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vorderingen met de 340 1.7
Hoi Wouter,

Ik heb dus m'n 1700 vorige week af laten stellen, maar heb nog steeds probleempjes. Als is voor een stoplicht sta, of onderaan de afrit, draait ie heel veel toeren stationair. Als ik lang moet wachten loopt ie terug naar de afgestelde waarde.. Wat is dit en hoe kan ik t verhelpen. Ook slaat ie bij het starten erg slecht aan. Tips?

Groetjes, JAN

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-01-2004 11:48 #643948 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vorderingen met de 340 1.7
Hoi Jan,

wat is er precies afgesteld?

ik neem aan alleen het stationair toerental en de CO??

ik denk dat deze carburateurs alleen goed te krijgen zijn door ze van top tot teen na te lopen.

er zitten namelijk een aantal systemen op die je op andere carburateurs niet tegen komt, zo is er een membraan aanwezig wat een kogelklep open duwt bij laag vacuum onder de gasklep (vollast verrijking) en als die een lek heeft kan er ook benzine onder de gasklep terecht komen waar je niks aan kunt afstellen.

Groetjes Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-01-2004 11:52 #643949 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vorderingen met de 340 1.7
voor ik het vergeet; hierbij nog even een kosten overzichtje voor het volledig fixen van de 1700.
(in volgorde van belangrijkheid)

- nieuwe vlotter; 34 euro
- spruitstukmoeren; had ik liggen maar het is M7, zul je moeten kopen (paar euro)
- bougiekabels; 58 euro
- bougies; 15 a 20 euro
- revisieset carb. 60 euro

de revisieset was in mijn geval strikt genomen niet nodig geweest, alle membramen waren nog dicht. Als je een lek membraam tegenkomt heb ik nog wel iets voor je (zaten ook dubbele in de set) rubbertjes en koperen ringen zijn leuk maar geven meestal weinig problemen.

(Bericht gewijzigd door antiekeradio op 23 januari 2004)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-01-2004 13:40 #643950 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vorderingen met de 340 1.7
Hoi Wouter,

Wat een prachtig duidelijk verhaal! Inderdaad, alleen m'n co en stationair toerental is afgesteld. Ik ga morgen eens de caburateur nakijken! Bedankt voor de tips!

Groetjes, JAN

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-01-2004 16:54 #643951 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vorderingen met de 340 1.7
Hoi Wouter,

Ik heb zojuist de caburateur uitgebouwd en heb de vlotter getest: De linkervlotter (de gene zonder de schuine kant) drijft een stuk minder dan de rechtervlotter. In principe drijft ie wel maar duikt wel ongeveer 1,5 cm onder water. De rechter ongeveer 0,5 cm. Is ie nu aan vervanging toe?
Zoja: had de Renault dealer er een op voorraad en om welk type of onderdeelnummer gaat het dan?
Zonee, moet ik verder zoeken naar het euvel van m'n problemen van wat ik hierboven heb beschreven.

In ieder geval bedankt.

Groetjes, JAN

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets