Distrubutie riem vervangen B172

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-01-2004 23:12 #624679 door V300 register
Distrubutie riem vervangen B172 is gemaakt door V300 register
Dit bericht slaat op een discussie gestart op: Vorderingen met de 340 1700 (succes story :D), welke eigenlijk over de carburateur gaat, vandaar.

Frans

Maak de min-kabel van de accu los.
verwijder de (V)snaar van de dynamo en waterpomp.
verwijder de beschermkappen, het kan zijn dat de krukas polie eraf moet dit is wel zo met de B200k motor.
De eerste cilinder (aan vliegwielzijde) moet in het BDP staan, merkteken op vliegwiel en koppelings huis tegenover elkaar.
Nu moet het merkteken van de nokkenas tegenover het uitsparinkje op de bovenrand van de motor staan.
En bij de krukas moet, van onderen af gezien, ook het merkteken tegenover elkaar staan.
Stel vervolgens de spanrol helemaal terug en verwijder de riem te beginnen bij de hulp-as (brandstofpomp).
Bij monteren van de nieuwe riem op de merktekens en draairichting letten (check eerst met oude riem, looprichting is rechtsom)verder letten dat je de riem niet beschadigd.
Span de spanrol weer, niet te strak ! en torn het blok tweemaal rond en zet hem weer op tijd. Check de spanning weer en check of de merktekens overeenkomen.
schermkappen weer terug en de (v)snaar aanbrengen en spannen en accu kabel weer aansluiten.
Starten maar en vingers in de oren.

groet Kay Auke

PS heb dit al eerder gedaan bij B172 motor en een B200k motor (240) en dat ging goed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-01-2004 17:24 #643953 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Distrubutie riem vervangen B172
Bedankt Kay Auke voor de handleiding "distributieriem."
Wat ik over het hoofd had gezien, was dat ik het deksel van de distr.riem behuizing al had verwijderd en terzijde had gelegd.
Dit zette mij op het verkeerde spoor, want hier stond zeer duidelijk in een uitsparing het merkteken voor de nokkenasstand.
Om bij de merktekens op het vliegwiel te komen
moet er ook nog het een en ander aan koelwater-slangen worden losgenomen, maar dan is het ook duidelijk zichtbaar.
Wat jij omschrijft als hulp as brandstofpomp is volgens mij de oliepomp, aangezien de brandstofpomp door de nokkenas wordt aangedreven.
Waar ik ook mijn twijfels over heb, is of de eerste cilinder aan de vliegwielzijde zit, ik dacht dat de telling vanaf de radiateur ging.
En waarom moet ik mijn vingers in mijn oren doen, dan heb ik naast vette handen ook nog vieze oren.
En ik krijg mijn nagelborsteltje niet in mijn oren
Maar in ieder geval nogmaals bedankt voor de tips.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-01-2004 19:06 #643954 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Distrubutie riem vervangen B172
Frans
volgens de vraagbaak is de eerste cilinder aan vliegwielzijde.
het klopt dat de brandstofpomp door de nokkenas word aangedreven.
En vingers in de oren voor de knal als de kleppen in de soep draaien, tenzij je vieze handen hebt.
groet Kay Auke

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-01-2004 19:09 #643955 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Distrubutie riem vervangen B172
en die hulpas is inderdaad van de oliepomp :-)

als je niet zoveel zelfvertrouwen hebt in het sleutelresultaat kan die vinger handig zijn; je kunt ook proberen om eerst de motor een aantal slagen te geven met de hand (sleutel op krukaspoelie) om op safe te spelen.

Groetjes Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
31-01-2004 20:44 #643956 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Distrubutie riem vervangen B172
Was maar een geintje (maar dat wisten jullie) van de vingers. Verder is behalve de type fout van de brandstofpomp ipv oliepomp, mijn verhaal toch zeer sluitend dacht ik zelf, ook schrijf ik over tweemaal tornen van de motor en daan weer checken of hij op tijd staat.
Het is echt geen moeilijke ingreep als je een beetje sleutel ervaring hebt, gewoon stap voor stap werken.
groet Kay Auke

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-02-2004 12:27 #643957 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Distrubutie riem vervangen B172
nou ge-wel-dig.

ik heb het weer helemaal voor mekaar met die 1.7 :-(

rij vanmorgen weg, hoor ik bij het starten wat knarsende/tjierpende geluiden uit het vooronder.

gelukkig hield dit snel op, en aangezien ik toch echt weg moest gewoon maar rustig weggereden.
alles ging goed, tot ik zo'n 20 km verderop op de snelweg ineens de tjierp terug hoorde komen.
ineens werd het geluid een stuk luider, en toen was ik al te laat met het intrappen van de koppeling.

een flinke afremming van de auto maakte me gelijk helemaal duidelijk dat er iets grondig mis was.......

koppeling ingetrapt en naar de vluchtstrook gestuurd -> de motor draaide na alsof het de wasmachine was die na t centrifugeren tot stilstand komt.

eenmaal tot stilstand gekomen in de berm eens geprobeerd te starten, het toerental werd gelijk heel hoog, bijna net alsof de startmotor onbelast draaide.

toen mn vader erbij gehaald was om me weg te slepen nog even hem de starter te laten bedienen, en ik keek onder de kap. De krukas draait rond, de dynamo en pomp ook, maar de nokkenas niet meer. de riem zit er nog wel op, maar draait niet meer mee. Ik denk dat de tandjes er kaal afgedraaid zijn door het vastlopen van de spanrol (het tjierpende geluid).

Weet iemand mij met zekerheid te vertellen of de zuigers de kleppen wel of niet kunnen raken bij de B172??? ik heb namelijk GEEN harde knal of krakende/brekende geluiden gehoord, en bij t cranken hoor ik ook geen gerammel van losse stukken metaal oid.

van antoon heb ik al het advies gekregen om gewoon een andere riem erop te leggen en maar te proberen, met wat geluk is alles dan weer in orde.

is er iemand die nog een nieuwe riem heeft liggen? een gebruikte riem om te testen heb ik al gevonden, als het dan inderdaad goed is moet er toch een nieuwe op.

ik zal jullie op de hoogte houden.

Groetjes Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-02-2004 15:33 #643958 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Distrubutie riem vervangen B172
Nou wouter dat is niet leuk om te horen. ik hoop dat alles weer goed komt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-02-2004 17:13 #643959 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Distrubutie riem vervangen B172
Ik weet dat de verbrandingskamers van een 1700 van het type "heron" zijn.
Dit betekend dat de kleppen vlak in de cilinderkop liggen, en dat de verbrandingskamers gevormd worden door een ruimte in de bovenzijde van de zuigers.
Of dit ook tot gevolg heeft dat kleppen bij breuk van de distributieriem de zuiger niet kunnen raken, weet ik niet.
In ieder geval veel succes met het verhelpen van 't probleem.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-02-2004 17:20 #643960 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Distrubutie riem vervangen B172
even naar de renault geweest voor een nieuwe riem; kostte 51 euro incl.

zij hadden ook nog een goede tip; haal het kleppendeksel eraf en kijk of alle kleppen nog goed op- en neer gaan.

Dit gedaan, en toen was het gelijk wel duidelijk; grote bingo (en een gare motor)... de 'klepspeling' leek bij bijna alle kleppen wel een krappe centimeter te zijn.

gelijk de kop er maar af gedraaid, en het is inderdaad een 'V8/8x chiquita' verhaal, ofwel alle kleppen zo krom als een banaan. foto volgt.

Nu hoop ik dat Jack de 1700 die die een tijdje terug nog op de veilingsite gezet heeft toch maar gaat demonteren, dan heeft de motor in ieder geval alvast een nieuw thuis :-)

groetjes Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-02-2004 19:18 #643961 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Distrubutie riem vervangen B172
foto 1:


foto 2:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets