Onregelmatig lopen bij koude start

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-12-2019 13:19 #635320 door V300 register
Onregelmatig lopen bij koude start is gemaakt door V300 register
Goedemiddag allen,

Ik heb een probleempje met de 340 van mijn vriendin. Wanneer ik hem 's ochtends start, met koude motor, en de choke gebruik start de motor uitstekend. Hij loopt dan, zoals het hoort, hoogtoerig. Wanneer ik na een paar minuten de choke rustig terugduw om de motor rustiger te laten lopen gaat ie vrijwel meteen onregelmatig lopen. Volgens mij loopt ie gewoon op drie cilinders.

Als de motor warm wordt, en een beetje gas heb gegeven, gaat ie regelmatiger lopen.

Waar zou dit aan kunnen liggen? Staat de choke niet goed afgesteld? Kan ik deze, op de kabel na, nog verder ergens afstellen?

Even wat info; het betreft een 340 uit '85. B14.4E met Renix onsteking. Verdeler, rotor, bougies en kabels zijn nog geen 3000 km oud. Carburateur is volledig ultrasoon gereinigd en opgebouwd met nieuwe pakkingen en o-ringen.

Valse lucht kan ik volgens mij zo goed als uitsluiten, want hij loopt eenmaal warm echt keurig stationair.

Iemand enig idee waar ik het zou moeten zoeken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-12-2019 16:46 #983726 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Onregelmatig lopen bij koude start
Update: potverdrie toch weer vijf iets losse schroefjes bovenop de carburateur... Ook alle vier de bouten van het spruitstuk weer iets aan kunnen draaien. Blijft toch een gevoelig deel, dat lostrillen. :hmmz2:

CO en stationair toerental opnieuw iets op het gehoor afgesteld. Morgenochtend maar eens zien hoe hij koud wil starten.

Choke-bediening en kleppen lijken zo op het oog goed te staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-12-2019 17:28 #983728 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Onregelmatig lopen bij koude start
Zou het inderdaad zoeken met de CO schroef.
Eenmaal warm op gehoor afstellen.

Als de motor net aanslaat bij een koude start moet deze rond de 1800 toeren zitten uit m'n hoofd bij vol uittrekken.
Als je hem daar te lang op laat staan verzuipt de motor, of loopt net even te rijk, maar das logisch.
Na het aanslaan 3 sec. laten lopen en dan induwen.
Ook is het normaal dat de motor na de eerste koude start meteen wilt uitvallen.
Dan even een paar keer het gas aantikken.

Het toerental van de choke kun je afstellen bij de hefboom zelf.
Klein schroefje met een borg moertje.

Is een beetje op gevoel, kan heel wisselend zijn per auto. De ene heeft wat meer gas nodig met choke dan de andere.

De 340 van m'n zus heeft dat ook een beetje, wel heel acceptabel, maar loopt net even mooier als deze warm is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-12-2019 17:50 #983729 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Onregelmatig lopen bij koude start
Ah, thanks :)

Toen ik de carburateur heb gereviseerd van 't zomer heb ik 'm eigenlijk weer precies zo ingesteld zoals ik 'm gedemonteerd heb (veel foto's maken, ook van de schroeven en schroefdraad). Als ik de choke helemaal uittrek zorgt het laatste stuk ervoor dat het gas een beetje wordt ingedrukt. Dit had mijn eerste 340 ook, en neem aan dat dat zo hoort.

De gasklep, vlotternaald e.d. heb ik allemaal volgens de maatstaven die in de boekjes staan afgesteld.

En wat betreft het starten met choke vol open en na een paar seconden rustig terugduwen ervaar ik precies zo. Dit lijkt mij dus ook in orde.

Het is alweer een tijdje geleden dat ik in koude omstandigheden met een 340 heb gereden. De 343 kent eigenlijk alleen maar 'aangenaam' weer. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-12-2019 18:19 #983730 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Onregelmatig lopen bij koude start

Louis;256697 schreef : Update: potverdrie toch weer vijf iets losse schroefjes bovenop de carburateur... Ook alle vier de bouten van het spruitstuk weer iets aan kunnen draaien. Blijft toch een gevoelig deel, dat lostrillen. :hmmz2:



Met nylock moeren (zelfborgend, met de blauwe kunststof ring aan de binnenkant) zal het probleem van lostrillende moeren een stuk minder zijn. Je kunt ook loctite lijm pakken, maar moeren zijn praktischer en goedkoper.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-12-2019 19:06 #983731 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Onregelmatig lopen bij koude start

Volvo1914;256701 schreef : Met nylock moeren (zelfborgend, met de blauwe kunststof ring aan de binnenkant) zal het probleem van lostrillende moeren een stuk minder zijn. Je kunt ook loctite lijm pakken, maar moeren zijn praktischer en goedkoper.


Thanks voor de tip. Ik meen alleen ooit hier iets gelezen te hebben over ook iemand die dat deed, die vervolgens geadviseerd werd ze juist niet te gebruiken aangezien ze niet goed tegen warmte kunnen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-12-2019 19:15 #983732 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Onregelmatig lopen bij koude start
Zelf ervaring mee, het nylon smelt na verloop van tijd weg.
Als het warm wordt (en dat wordt het zo'n 140 graden) is het kunstof sowieso boterzacht.

Soms als er dunne pakkingen / flensen tussen zitten passen er twee moeren op elkaar ;)
Heb een 340 van me waar dat zo zit, moeten alleen de tapeinden niet los trillen.
Trek ze gewoon bij elke onderhouds beurt even na, en dat werkt opzich ook, of elke 5000km even nalopen.

Wat glimt jouw 340 mooi zeg :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-12-2019 19:58 #983733 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Onregelmatig lopen bij koude start

Steven340;256703 schreef : Wat glimt jouw 340 mooi zeg :)


Dank je! Er was heel wat inspanning voor nodig, want hij zo dof als maar kan. :D
Afgelopen maand (in termijnen) gepoetst met Commandant 4. Eerst de motorkap en kofferbak, daarna het dak, toen de zijschermen. En nu moeten de deuren nog steeds, maar gelukkig zijn die minder dof dus valt het niet zo op.

"Voor en na"


Voorbumper ook weer mooi zwart van de gekookte lijnolie, waren ook behoorlijk verweerd.


Van het voorjaar ook maar eens de velgen aanpakken...




Alles afgewerkt met een dikke laag Meguiars wax, en nu goed bijhouden.


Enne, als je het met de hand doet... kijk uit voor de spierpijn de volgende dag. Dat viel me behoorlijk tegen :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-12-2019 20:36 #983735 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Onregelmatig lopen bij koude start
Wauw, geweldig :waxing:

En wat zijn je plastic raamlijsten / dakgootlijsten nog ongeloofelijk mooi zeg.
Dat zie je echt zelden nog glimmen. Behalve als je RVS hebt wat alleen tot en met '81 is gebruikt.

Ben benieuwd als je de velgen gedaan hebt, heb destijds deze ook laten poedercoaten :)
Dan is het plaatje helemaal af.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-12-2019 21:04 #983736 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Onregelmatig lopen bij koude start
Wel jammer dat de carrosserie verder veel kleine deukjes heeft. Op het dak een paar, op de deur wat vreemd putjes. Vooral nu ie weer glimt is het goed te zien. Maar ondanks de deukjes ziet er wel weer 'aantoonbaar' uit. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets