Kleppen stellen of nokkenas versleten
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
grt,
Jan Karel
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Je zult ze echter nooit helemaal stil krijgen, door de constructie is een beetje klepgeluid typisch.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Overigens, het stellen van je kleppen moet in een half uurtje gedaan kunnen zijn, dus laat je geen 2 a 3 uur arbeid in je maag splitsen......
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
heb dit bij een cleon motor nog NOOIT! meegemaakt.
daar tegenover staat dat klepstellen vaak moet gebeuren, en heel eenvoudig te doen is.
de 1400 is zowieso een motor met eigenaardige tikjes (kantelende zuigers?) maar met te ruime klepspeling nog wat meer natuurlijk. je zult bij fel rijden ook enige vermogenswinst merken als ze weer goed gesteld zijn.
Groetjes Wouter
Groetjes Wouter
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
tegen de tijd dat je nokkenas versleten is; heb je de rest van de motor al 2x gereviseerd.
(en kom je tegen de miljoen km aan)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
images.ofoto.com/photos1052/2/55/22/77/38/0 /38772255207_0_ALB.jpg
Even afwachten of een bezoekje nog wel zin heeft...
Maar, kan iemand mij zeggen welk bijzonder gereedschap ik nodig heb om zelf de kleppen te stellen en hoe dit karweitje sowieso gedaan kan worden?
grt,
Jan Karel
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- 10 mm sleutel of dop om het klepdeksel eraf te halen (3 moeren)
- Ik meen een 8 mm en een 4 mm steeksleutel voor het klepstellen zelf (anders gewoon een setje aanschaffen)
- Voelmaten of hoe die dingen heten, zijn stroken metaal met gedefinieerde diktes.
- Een 19-mm sleutel om de krukas te verdraaien.
De motor moet koud zijn.
Nu nummer je de 8 kleppen. Voorkant is nummer 1, de laatste (bij de voorruit) is nummer 8. Identificeer de in laat en de uitlaatkleppen.
De speling voor inlaat moet zijn: 0,15mm
Voor uitlaat: 0,2 mm
Krukas met de klok mee draaien tot klep 8 (uitlaat) open staat, dan klep nummer 1 (uitlaat stellen). zo klep na klep stellen, in diagramvorm dus:
8 (uit) open, stel 1 (uit)
6 (in) open, stel 3 (in)
4 (uit) open, stel 5 (uit)
7 (in) open, stel 2 (in)
1 (uit) open, stel 8 (uit)
3 (in ) open, stel 6 (in)
5 (uit) open, stel 4 (uit)
2 (in) open, stel 7 (in)
Het stellen op zich gaat als volgt:
met de 8 mm sleutel de borgmoer los draaien, terwijl je met de 4 mm vasthoudt. de juiste voelmaat ertussen duwen, met de 4 mm aandraaien (niet te hard, mit Gef?hl) tot de voelmaat licht klemt, mt de 8 mm de borgmoer weer vastzetten terwijl je de 4 mm in positie houdt. Met de voelmaat even kontrolleren of de speling juist is.
Daarna alles weer vastzetten en de sleutel van de krukaspoelie afhalen voordat je de motor start !!!!
Als je het nog nooit gedaan hebt kun je het beter even bij iemand afkeijke, maar moeilijk is het eigenlijk niet. Met een vraagbaak goed te doen.
Succes.
Kan overigens de foto ook niet openen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
klepdeksel naderhand niet te vast zetten! dan deukt ie in. gebruik liever een nieuwe pakking.
afstellen per klep werkt goed, maar je kunt je een hoop werk besparen door de kleppen af te stellen op 'tuimelen' dwz van uitlaat naar inlaatklep overzetten, en dan de bijbehorende cilinder afstellen.
Cilinder 1 tuimelen, 4 afstellen (in en uitlaat dus),
2 tuimelen, 3 stellen
3 tuimelen, 2 stellen
4 tuimelen, 1 stellen.
super simpel te onthouden dus; hoef je niet iedere keer naar je papier te kijken.
sleutel van de krukaspoelie halen alvorens te starten is inderdaad een goeie.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.