Zekeringkast en schema

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-03-2018 19:39 #634833 door V300 register
Zekeringkast en schema is gemaakt door V300 register
Vandaag de motorkap eens gelicht van mijn “nieuwe Volvo 360”. Imposante ruimte met in de hoek een zekeringkast. Hierin Ouderwetse zekeringen gespot.
Iemand ervaring met de betrouwbaarheid van deze kast, zekeringen en electronica algemeen van de Volvo 360? Zijn er zwakke plekken?

Is er ergens een compleet schema schema beschikbaar?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-03-2018 19:58 #974668 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Zekeringkast en schema
Zo ver ik weet is de electronica van 340/360's best betrouwbaar. Maar het is geen garantie, de auto's zijn allemaal op leeftijd, dus er kan zich natuurlijk altijd wat vreemds voordoen.

Mijn bekendste zwakke punt is de massa-rail aan de achterlichten. Wanneer deze corrodeert en je slecht contact krijgt krijg je de gekste problemen met de achterlichten.

In de meeste vraagbaken staat wel een uitgebreid elektrisch schema, per jaartal en (motor)type. Ik heb zelf een uit de Kluwer Technische Boeken reeks, en die zijn best prima.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-03-2018 21:03 #974669 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Zekeringkast en schema
De zekeringen willen op den duur nog wel eens te los zitten tussen de twee lipjes waardoor deze slecht contact maakt.
In dat geval de lipjes wat dichter bij elkaar buigen alvorens de zekering terug te plaatsen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
31-03-2018 10:01 #974674 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Zekeringkast en schema

Ton360;249453 schreef : Iemand ervaring met de betrouwbaarheid van deze kast, zekeringen en electronica algemeen van de Volvo 360? Zijn er zwakke plekken?

Is er ergens een compleet schema schema beschikbaar?


Met die zekeringkast is niks mis. Als de contacten groene corrosie op het koper hebben, en je ervaart vage elektronische klachten, dan kan de zekeringkast de oorzaak zijn. Ik heb zo'n geval één keer hier op het forum voorbij zien komen, dus dat is zeer uitzonderlijk. Eigenlijk geldt dat voor de gehele 300-serie, elektronisch zijn ze over het algemeen erg betrouwbaar, sporadisch gaat er wel eens wat kapot wat vervolgens gemakkelijk te vervangen is.
Dingen die sporadisch nog wel eens voorbij komen qua elektronica zijn ruitenwisserinterval relais kapot, tachorelais van een variomatic heeft kuren, stuurrelais van een 360 injectie werkt (soms) slecht/niet, printplaat van de tellerset vertoont rare storingen, centrale vergrendeling werkt niet,... Dingen die regelmatig voorkomen zijn afgeknipte radiostekkers (met rare storingen tot gevolg) en kapotte stoelverwarming. Voor de rest is het allemaal redelijk hufterproof.

Edit:
Wil je een duidelijk schema? De originele Volvo werkplaatshandboeken zijn het aller duidelijkst. Als lid van de Volvo 300 Club zijn deze gratis in te zien en te downloaden op onze website. Iets minder duidelijk maar nog steeds wel aardig is het Haynes werkplaatshandboek, niet super en in zwart wit maar het is me altijd gelukt er aan uit te komen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
31-03-2018 16:26 #974675 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Zekeringkast en schema
Das mooi om te horen. Stoelverwarming, radio en centrale vergrendeling is niet mijn zorg (omdat afwezig) Niet werkende ontsteking is serieus.
Zat er namelijk over te denken de zekeringenkast te vervangen door iets moderners en universelers. Steekzekeringen en een kast zonder storingsgevoelige connectors hebben mijn voorkeur. Hiervoor is een schema wel handig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
31-03-2018 16:31 #974676 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Zekeringkast en schema
Persoonlijk zou ik de zekeringkast niet vervangen, zeker als er geen problemen zijn. Je zou flink moeten gaan knippen in de kabelboom waarmer je juist meer risico loopt op storingen.
Mocht je toch ooit radio willen, waarschijnlijk ligt er al een stekker klaar. Knip deze nooit maar dan ook nooit af om te vervangen door een universele aansluiting. Daar ontstaan de problemen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
31-03-2018 17:12 #974677 door V300 register

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • alex kokkeler (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
02-04-2018 22:16 #974742 door alex kokkeler (GAST)
Beantwoord door alex kokkeler (GAST) in topic Zekeringkast en schema

General Custom;249463 schreef : Persoonlijk zou ik de zekeringkast niet vervangen, zeker als er geen problemen zijn. Je zou flink moeten gaan knippen in de kabelboom waarmer je juist meer risico loopt op storingen.
Mocht je toch ooit radio willen, waarschijnlijk ligt er al een stekker klaar. Knip deze nooit maar dan ook nooit af om te vervangen door een universele aansluiting. Daar ontstaan de problemen.



Ik heb wel eens zo'n zekeringkast moeten vervangen omdat ie bij 1 van de drie grote stekkers onder het dashboard aan het doorbranden was.

Nooit gedacht aan doorknippen.

Het is gewoon te simpel om die stekkers te lossen, de kast los te schroeven en een nieuwe te plaatsen.
De zekeringkast zelf is eveneens simpel te demonteren voor een opknapbeurtje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-04-2018 23:01 #974750 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Zekeringkast en schema
Het zou mij er meer om gaan dat ik van die torpedozekeringen af ben. Op een of andere manier doet het nogal onbetrouwbaar aan. Bij welk tankstation hebben zo nog van deze zekeringen? Stekkerverbinding in motorruimte kan gaan oxideren, blank koperen veercontacten. Tegnwoordig zijn alle connectoren en electronica minimaal spatwaterdicht in auto’s.. dat zal vast een reden hebben.
Zijn hier mensen die dit al eens gedaan hebben en wat zijn hun bevindingen. Mooie foto erbij, altijd leuk :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-04-2018 06:41 #974752 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Zekeringkast en schema
In principe is zo'n torpedo-zekering exact het zelfde als een steekzekering hoor: 2 contactpunten verbonden met een draadje dat doorbrand na een bepaalde tijd bij een bepaalde stroomwaarde.
Het voordeel van de steekzekering is makkelijkere montage. Het voordeel van de torpedozekekering is makkelijker zien welke kapot is.

Over de verkrijgbaarheid, elke automaterialenzaak heeft ze of kan ze in elk geval bestellen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets