Stand toerenteller wijzer

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
24-02-2018 16:04 #634805 door Erick Janssen (GAST)
Stand toerenteller wijzer is gemaakt door Erick Janssen (GAST)
Ik heb een vraag aan diegene die een toerenteller in hun auto hebben, als de motor af is, waar staat de wijzer van de teller dan?

De reden voor mijn vraag mijn wijzer staat bijna helemaal onder aan en niet op 0 zoals ik vermoed dat die moet zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-02-2018 19:13 #974170 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Stand toerenteller wijzer
Bedoel je dan een smiths of VDO?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-02-2018 19:43 #974172 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Stand toerenteller wijzer
Aan de hand van jouw profiel schat ik een VDO exemplaar.

Hierbij mijn tellerset:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-02-2018 08:23 #974189 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stand toerenteller wijzer
Bij mij staan ze bij beide auto's op 0 als de motor uit staat.

Je zou kunnen testen of er een afwijking in zit met een TL-lamp die je in het stopcontact steekt. Als je een wit streepje zet op je krukaspoullie en je schijnt daar met de TL lamp op, staat het streepje visueel stil bij 3000 toeren.

(Dat werkt zo omdat een TL-lamp eigenlijk continu flikkert aan de frequentie van het lichtnet: 50 hertz; 50 keer per seconde = 3000 keer per minuut)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
25-02-2018 09:24 #974190 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Stand toerenteller wijzer

Wouter76;248930 schreef : Aan de hand van jouw profiel schat ik een VDO exemplaar.

Hierbij mijn tellerset:


Dat is 'm.

General Custom;248948 schreef : Bij mij staan ze bij beide auto's op 0 als de motor uit staat.


:sad: Dan moet de klokken unit weer eruit om de wijzer op 0 te zetten :cry:

General Custom;248948 schreef : Je zou kunnen testen of er een afwijking in zit met een TL-lamp die je in het stopcontact steekt. Als je een wit streepje zet op je krukaspoullie en je schijnt daar met de TL lamp op, staat het streepje visueel stil bij 3000 toeren.

(Dat werkt zo omdat een TL-lamp eigenlijk continu flikkert aan de frequentie van het lichtnet: 50 hertz; 50 keer per seconde = 3000 keer per minuut)


:wtf2: Of je gebruikt een stroboscoop lamp :yesyes:


Heren bedankt :y:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-02-2018 10:37 #974198 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stand toerenteller wijzer

2 Fast 4 U;248949 schreef : :wtf2: Of je gebruikt een stroboscoop lamp :yesyes:


Bedoel je zo'n stroboscooplamp die je aan de ontsteking hangt? Daarmee kun je toch niet nagaan of je toerenteller klopt? Met een stroboscooplamp staat het merkteken altijd visueel op dezelfde plaats, je gebruikt ze om het aantal graden voorontsteking aan te passen. De TL-lamp is voor dit geintje juist zo handig omdat die frequentie een vast gegeven wordt waarop je de variabele frequentie (toerental motor) kunt afstemmen.

Ik zou zeker niet de wijzer van de toerenteller zomaar verwijderen en op 0 zetten. Dan los je het probleem visueel wel op, maar weet je nogsteeds niet of je toerenteller klopt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
25-02-2018 11:51 #974199 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Stand toerenteller wijzer

General Custom;248957 schreef : ....Ik zou zeker niet de wijzer van de toerenteller zomaar verwijderen en op 0 zetten. Dan los je het probleem visueel wel op, maar weet je nogsteeds niet of je toerenteller klopt.


Het gaat mij erom dat de wijzer op 0 staat en of de toerenteller de juiste waarde aangeeft interesseert mij minder, maar ik denk dat dat wel mee zal vallen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-02-2018 12:29 #974200 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stand toerenteller wijzer
Een after market toerenteller heb ik. Aan de binnen achterkant bevindt zich een mechanisme waarmee de wijzer op '0' gezet kan worden. Analoge universeel meters hebben ook zoiets.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-02-2018 13:06 #974201 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stand toerenteller wijzer

2 Fast 4 U;248958 schreef : Het gaat mij erom dat de wijzer op 0 staat en of de toerenteller de juiste waarde aangeeft interesseert mij minder, maar ik denk dat dat wel mee zal vallen.


Als het je niet uitmaakt wat voor waarde de toerenteller aangeeft kun je de naald voor het uitzicht wel verzetten natuurlijk.

Nu weet ik niet hoeveel je de naald wilt gaan verzetten, maar het is wel iets om in je achterhoofd te houden voor als je bijvoorbeeld het stationair toerental wilt afstellen. Als het een variomatic betreft zeker i.v.m. het aangrijpingspunt van de koppeling en storingen zoeken aan de hand van de tabel met toerentallen en kilometers op de V3C-website.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
25-02-2018 13:23 #974202 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Stand toerenteller wijzer
Het is opgelost, de wijzer kon ik niet eraf krijgen dus ik heb gewoon geprobeerd de wijzer te draaien en dat ging, langzaam draaien tot je niet verder kan en dan iets door draaien, dit herhalen tot de wijzer op 0 staat.

General Custom;248957 schreef : Bedoel je zo'n stroboscooplamp die je aan de ontsteking hangt? Daarmee kun je toch niet nagaan of je toerenteller klopt?

General Custom;248960 schreef : .......voor als je bijvoorbeeld het stationair toerental wilt afstellen.



dat klopt maar bij een set om je ontsteking af te stellen zit niet alleen een stroboscooplamp maar ook een toerenteller :yesyes:

General Custom;248960 schreef : ....Als het een variomatic betreft......


Het is een 5 gang

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets