Lampje op mysterieuze wijze doorgebrand

Lees meer
19-05-2015 17:34 #633681 door Steven340
Lampje op mysterieuze wijze doorgebrand is gemaakt door Steven340
Het begon allemaal deze ochtend rond een uur of half zeven op weg naar m'n werk. Het regent, heb m'n licht aan en sta te wachten voor het stoplicht.
Achter me staat een vrachtwagen die ineens naar mij seind met grootlicht.
Geen idee wat hij bedoelde, m'n werk was al om de hoek dus maar even rond de auto gelopen, wellicht dat hij iets op merkte.

Nou zag ik alleen dat ??n lampje kapot was. Dus wil hem verwisselen en zie dan ineens een bruin geblakerde fitting met daarin een wat misvormt lampje. Het glas is ook helemaal licht roze en er is met geen mogelijkheid doorheen te kijken. Zelfs niet als ik hem voor m'n bureaulamp houdt.

Het lijkt wel of het lampje op wat voor manier dan ook zo gigantisch heet is geworden dat het glas iets gesmolten is, maar wat die rare kleur dan veroorzaakt?

Heb een duidelijke foto proberen te maken, heb helaas geen flitser op m'n telefoon en even geen gewoon toestel bij de hand.

Na het verwisselen deed het nieuwe lampje het gewoon zoals het hoort.
Herkenbaar voor iemand? Is gewoon 10Watt, zoals ook in het instructieboekje staat.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-05-2015 19:17 #957452 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Lampje op mysterieuze wijze doorgebrand
Mjah, soms gebeuren die dingen als het gloeidraadje na het afbreken een eigen leven gaat leiden.

230V halogeen lampjes maken soms ook van die rare bokkensprongen als ze kapot gaan, heb al een paar keer gehad dat de stop (jazeker nog die ouderwetse) eruit vloog....

Nieuwe definitie van smoked taillights :yeah:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
19-05-2015 20:12 #957454 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Lampje op mysterieuze wijze doorgebrand
Door de een of ander oorzaak gaat het gloeidraadje in de lamp letterlijk verdampen het metaal damp slaat neer op het relatief koeler glas van de lamp. Dit gaat zolang door tot het gloeidraad ergens doorbrand omdat het zo dun geworden is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-05-2015 20:13 #957455 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Lampje op mysterieuze wijze doorgebrand
Naja, je ziet regelmatig dat ze zwart geblakerd zijn o.i.d. maar fel lichtroze? (Op de foto overgens wat minder goed te zien)
Ik schrok er voornamelijk van omdat de fitting ook wat bruingeblakerd was, alsof het heel erg heet is geworden en het plastic een heel klein beetje aan het smelten is gegaan. Vandaar dat hem maar even posten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-05-2015 20:15 #957456 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Lampje op mysterieuze wijze doorgebrand

2 Fast 4 U;236583 schreef : Door de een of ander oorzaak gaat het gloeidraadje in de lamp letterlijk verdampen het metaal damp slaat neer op het relatief koeler glas van de lamp. Dit gaat zolang door tot het gloeidraad ergens doorbrand omdat het zo dun geworden is.


Aha, en zo krijg je dus die aparte kleuren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-05-2015 21:21 #957459 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Lampje op mysterieuze wijze doorgebrand
Het lampje heeft gewoon kleur bekend ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-05-2015 07:13 #957463 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lampje op mysterieuze wijze doorgebrand
Gebeurt wel vaker met de lampjes en fittingen in onze auto's. Ik heb ook verschillende fittingen uit slopers liggen die zijn aangetast, en inderdaad licht bruin of licht roze zijn geworden.

Het vervelendste lampje uit het achterlicht is eigenlijk dat van de kentekenverlichting. Die houdertjes breken af, waardoor de fitting los gaat zitten, en het lampje ergens tegen het armatuur kan gaan hangen. Resultaat; een mooie smeltplek.
Voor de rest zou ik me niet zoveel zorgen maken om de achterlichten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-05-2015 19:07 #957476 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Lampje op mysterieuze wijze doorgebrand
Nou heeft mijne geen last van de kentekenverlichtingfittinkjes (mooi scrabble woord) die los gaan zitten ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-05-2015 19:26 #957478 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lampje op mysterieuze wijze doorgebrand

Steven340;236607 schreef : Nou heeft mijne geen last van de kentekenverlichtingfittinkjes (mooi scrabble woord) die los gaan zitten ;)


You lucky bastard!

Houden zo!
Dat is zo'n vervelende plaats met dun poreus plastic, een ander leuk voorbeeld daarvan is dat plastic framepje waar de schakelaar van de alarmlichten in klikt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-05-2015 19:49 #957481 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Lampje op mysterieuze wijze doorgebrand

General Custom;236609 schreef : You lucky bastard!

Houden zo!
Dat is zo'n vervelende plaats met dun poreus plastic, een ander leuk voorbeeld daarvan is dat plastic framepje waar de schakelaar van de alarmlichten in klikt.

Aangezien mijn kenteken verlichting in de bumper zit...

Dat schakelaar framepje was bij mij inderdaad ook aan ??n kant gebroken, secondenlijm deed wonderen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets