Kachelweerstand weglaten?

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-03-2015 00:04 #633627 door V300 register
Kachelweerstand weglaten? is gemaakt door V300 register
Door wat problemen met de blower, eigenlijk de kachelweerstand, heb ik besloten de kachelweerstand er uit te halen. Ik heb de blower aangesloten met 1 van de drie schakeldraden en de min. Op deze manier kan de blower nu dus aan ?f uit.
Nu vraag ik me af of het kwaad kan om op deze manier de blower te gebruiken, dus zonder kachelweerstand.
Nu lees ik her en der ook nog iets over bi-metaaltjes. Zitten die bi-metaaltjes in de kachelweerstand of ergens anders?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-03-2015 15:58 #956516 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Kachelweerstand weglaten?
Je blower kan nu ongestraft de hele auto laten affikken, gauw herstellen dus!

Je omzeilt namelijk alle (thermische) beveiligingen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-03-2015 16:47 #956519 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Kachelweerstand weglaten?
Ik heb alleen het bimetaaltje omzeilt niet de hele weerstand. Moet in prenciepe voldoende zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-03-2015 18:55 #956521 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kachelweerstand weglaten?
Het bimetaaltje beveiligt de zaak net. Dat zou ik dus sowieso laten zitten. Een keer schoonmaken kan overigens wel helpen.
Natuurlijk is het wel het beste om de kachelweerstand gewoon helemaal te vervangen of repareren.

Ik heb er al eens aan zitten denken om een traploze kachelweerstand te maken met een potmeter. Zou wel leuk zijn.
Of een automatische kachelweerstand met een PT100. Maar goed, tijd en zin om er aan te beginnen ontbreken...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-03-2015 20:39 #956525 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Kachelweerstand weglaten?
Dat had ik dus gedaan, alles schoongemaakt, opgeschuurd etc. maar hij bleef kuren vertonen. Dan werkte het wel en dan weer niet. (En het was toen niet het geval dat de beveiliging ingeschakeld was, maar slecht contact o.i.d.) Moet zeggen dat ik er nu nooit problemen mee heb.

Maar hoezo kan het allemaal oververhit raken? Als de ventilator klem zit?
In dat geval merk je dat en zet je hem toch uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-03-2015 20:43 #956526 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Kachelweerstand weglaten?

Steven340;235594 schreef : Dat had ik dus gedaan, alles schoongemaakt, opgeschuurd etc. maar hij bleef kuren vertonen. Dan werkte het wel en dan weer niet. (En het was toen niet het geval dat de beveiliging ingeschakeld was, maar slecht contact o.i.d.) Moet zeggen dat ik er nu nooit problemen mee heb.

Maar hoezo kan het allemaal oververhit raken? Als de ventilator klem zit?
In dat geval merk je dat en zet je hem toch uit.




Mensen rijden op een mooie droge zomerdag met hun achterruitenwisser en tijdens een heldere avond met hun mistlampen aan. Het eerste zie en hoor je, het tweede heeft zelfs een lampje voor je neus... Een vastgeslagen ventilator zou zeer goed onopgemerkt blijven tot het te laat is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-03-2015 07:53 #956530 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kachelweerstand weglaten?
Als de ventilator echt klem zit zal de zekering er wel uit vliegen. Op dat moment trekt een elektromotor namelijk heel veel stroom. Dat bimetaal is volgens mij meer een extra beveiliging voor het grote grijze gebied er tussenin.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-03-2015 20:33 #956536 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kachelweerstand weglaten?
Ok, de een zegt weglaten kan worden opgevangen door de zekering, de ander zegt beslist niet aan te raden.
Kan iemand mij in deze toepassing de werking van het bi-metaal uitleggen?
Ik neem aan dat dit bi-metaal pas in werking treedt als er een (te) hoge temperatuur is bereikt, en zodoende werkt het bi-metaal als schakelaar die de boel uitschakelt als een soort extra aan/uit schakelaar. Heb ik dit juist?
Bij welke temperatuur gaat dit bi-metaal pas werken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-03-2015 21:03 #956538 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kachelweerstand weglaten?

volvobot;235606 schreef : Ok, de een zegt weglaten kan worden opgevangen door de zekering, de ander zegt beslist niet aan te raden.


Het bimetaal is een aanvulling op de zekering, het zijn geen vervangers van elkaar (dan had Volvo immers zelf al wel ??n van de 2 weg gelaten).

Een voorbeeld waarbij het bimetaal de zaak beschermt:
De kachelmotor wordt gekoeld door zijn eigen luchtverplaatsing en koelt daarmee ook de kachelweerstanden. Stel de luchtinlaat is verstopt door blaadjes o.i.d. dan kan er dus geen koude lucht aangezogen worden en blijft de warme lucht rond de kachelmotor circuleren. De motor en weerstanden worden nu niet meer gekoeld en zullen verder en verder opwarmen. Voornamelijk de weerstanden kunnen h??l heet worden! Dit is het moment dat het bimetaal de stroomkring zal onderbreken omdat deze component te warm wordt. De zekering zal gewoon heel blijven omdat de stroom in de kring niet stijgt wanneer de temperatuur stijgt.
Stel je hebt g??n bimetaal dan zullen de weerstanden heter en heter worden, ze kunnen op een bepaald moment zelfs gaan gloeien. Enerzijds, als je veel vuil in je kachelbehuizing hebt, kan dit door de hitte gaan ontbranden, anderzijds kan bijvoorbeeld het plastic rond de weerstanden wegsmelten.
Gevolg: je geliefde Volvo brandt uit doordat je dacht zelf beter je auto te kunnen fabriceren dan de fabrikant die het ruim 1,2 miljoen keer gedaan heeft :D

Natuurlijk wel een extreem voorbeeld, en ik heb persoonlijk nog nooit van een 300 gehoord die op deze manier uitgebrand is, maar een gewaarschuwd man telt voor 2!

Edit: de werking van een bimetaal vindt je hier . Als het krom trekt door de warmte wordt het contact dus verbroken. Als je exact wilt weten hoe zo'n ding werkt, mol moeders strijkijzer en je vindt er een! :+

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-03-2015 21:58 #956541 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kachelweerstand weglaten?
Dat is op zich een duidelijk antwoord. Alleen de kachelweerstand kan niet heet worden, simpelweg omdat deze er nu niet meer in zit ; ).
De functie van de weerstand is dat je de blower ook in lagere standen kan zetten. Door het ontbreken van de weerstand kan de blower dus alleen uit of voluit aan.
De kachel kan dus te heet worden in geval deze zijn warmte niet meer kwijt kan, door bijvoorbeeld verstopping. Het bi-metaal zorgt er dan voor dat de blower wordt uitgeschakeld. Helder antwoord.
Ik ben trouwens nog wel steeds benieuwd hoe hoog de temperatuur moet zijn voordat het bi-metaal in werking treedt.
Wat ik begreep uit het linkje, is dat het bi-metaal bij kamertemperatuur in neutrale positie bevindt. Dat zou zo rond de 20 graden zijn. Het lijkt me in geval van hitte in de blower, dat deze range iets groter is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets