27MC 'Bakkie'

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-05-2016 20:16 #633995 door V300 register
27MC 'Bakkie' is gemaakt door V300 register
Laatst heb ik een 27MC 'Bakkie' aangeschaft. Gewoon uit interesse, en omdat het natuurlijk wel erg goed past bij een auto jaren 80 (en natuurlijk ook een beetje omdat ze 2e hands 3x niks kosten).


(het is btw een Danita 640 met Midland antenne)

Sowieso is het wel een grappig accessoire, vooral leuk vanwege de prominente rol in de Amerikaanse car-chase films en series als the Dukes of Hazzard en Smokey and the Bandit. Nu maar hopen om Daisey een keer te spreken, maar ik ben bang dat het voornamelijk Polsky-vrachtwagenchauffeurs worden :humor: Gelukkig heeft een maat van mij ook zo'n apparaat staan en ligt er hier nog ergens eentje voor bij mijn broer in de auto. Dat wordt dus sowieso gezellig!




Zijn er hier ook nog mensen met zo'n bakkie in de auto?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-05-2016 20:33 #963591 door André Minet
Beantwoord door André Minet in topic 27MC 'Bakkie'
Bewaar ons
Heb jaren geleden onder de 27 mc manie van een familielid
Werd me daar toch een partij dom op geouwehoerd toentertijd
Zendamateurs spreken er nu nog schande van
Alleen de QSL kaarten ontbreken nog
Probeer de bakkies wel handsfree te maken
De boetes opgelegd door de Haagse hufters gelden ook voor dit soort apparatuur

Mvg


Andre

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-05-2016 21:10 #963593 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 27MC 'Bakkie'
zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2002-67.html

In de toelichting zie je staan dat dit NIET onder het verbod valt, en het dus mag. Zie ook niet dat het ingetrokken is. Als je dat wel ziet, kan het niet meer geldig zijn, maar ik zie dat niet staan.

Je moet ook echt iemand hebben met zo,n ding, want ik vrees dat er vrij weinig op te bleven valt. Ik zie dat je clublid bent, koop je van de clubkas 5 bakkies voor de jaarlijkse Volvo 300 vossenjacht.... Dan zet je ergens zo,n bakkie neer met 1 of ander signaal erop een piep of wat dan ook, en dan moeten andere zien te vinden waar hij staat. Dat kan, want je hebt zoals je ziet een signaal meter (dat ding rechts in het groen) erop zitten. Is overigens wel vreselijk jaren 80, zo,n vossenjacht. Zonder die signaal meter is het eigenlijk niet te doen. Ik zie ook dat je RF gain er op hebt zitten, daarmee kun je het signaal versterken of verzwakken. Dit is dus eigenlijk wel essentieel voor een vossenjacht. Waarom? Stel dat je recht voor het gebouw, of zender staat van de vos maar je ziet hem niet zitten, en je draait hem helemaal dicht en die wijzer staat nog steeds rechts in de hoek, dan zit hij echt bijna recht voor je.

Dus leuk setje voor vossenjacht...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-05-2016 22:52 #963595 door André Minet
Beantwoord door André Minet in topic 27MC 'Bakkie'
Klopt maar het kan wel de aandacht afleiden van de weg en 1 hand van het stuur
Af met die microfoon lijkt mij ook niet bevorderlijk

Je loopt wel het risico staande gehouden te worden waarna de agent knarsetandend vast moet stellen dat het een 27 mc bakkie met vrijstelling betreft


Mvg

Andre

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-05-2016 23:04 #963596 door André Minet
Beantwoord door André Minet in topic 27MC 'Bakkie'
En je hebt er ook geen vergunning meer voor nodig sinds 2015 mits je je aan de voorgeschreven frequenties houdt
Zie oa Wikipedia 27 mc

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-05-2016 17:47 #963599 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic 27MC 'Bakkie'
Heb nog een Philips AP399 liggen nieuw in doos uit 1978.
Deze komt in m'n gele 343 als hij klaar is :yeah:

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-05-2016 20:36 #963602 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 27MC 'Bakkie'
Ja dat is een 0.5 watt 22 kanalen fm bakkie. En die danita is een 40 watt fm (wellicht ook am, maar ik vermoed van niet)

Het is overigens een misverstand om te denken dat een bakkie van 4 watt 8 keer zo ver komt dan een bakkie van 0.5 watt. In de praktijk scheelt dit hooguit 1.5 S punt.

Wel maakt een goede antenne het verschil met deze dingen. Geen raam antenne echt zo,n fatsoenlijk ding met magneetvoet zoals op de bovenste foto. Veel kopen een versterker (die zijn verboden in gebruik) maar het gaat echt om de antenne. Dat wordt erg vaak vergeten.

Let wel op dat je een 27 mc antenne koopt, en geen radioamateurantenne voor de 2 of 70 cm band, dan kan hij zijn vermogen niet kwijt en gaat hij stuk.

Als je echt een beast wil zijn koop je een Wilson 1000....

Sirio ml 145 kan ook, die zijn een stuk goedkoper.

ALs je het goed wilt doen moet je ook je antenne uitdippen. Met een SWR meter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-05-2016 21:02 #963603 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 27MC 'Bakkie'
Mensen met verstand van zaken, dat is leuk!

Die van mij is een Danita 640 trouwens. Een keuzeknop voor AM/FM zit er ook op, maar ik moet nog even uitvinden hoe het allemaal precies werkt. De antenne is een Midland 18-244, die heb ik nieuw gekocht omdat bij de Danita nog geen antenne zat. Meteen maar nieuw gekocht omdat dat qua prijs toch weinig verschil maakt met een 2e hands. Dit model heb ik gekozen omdat die pre-tuned is met een SWR 1:1 (ik had ergens gelezen dat het dan wel ongeveer goed is).

Zo'n vossenjacht is eigenlijk ook wel een ontzettend leuk idee om eens een keer met een paar auto's te proberen; ik heb er over gelezen.
De kosten zijn het in elk geval niet. Deze Danita kostte me €15 en de antenne nog eens €30. Ergens op zolder ligt er nog een die ik een paar jaar geleden kocht voor €15 voor een complete set met antenne. Dit weekend ga ik dat ding eens zoeken om te kijken wat voor iets het is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-05-2016 21:37 #963607 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 27MC 'Bakkie'
een SWR van 1:1 klinkt goed maar kan zo recht uit de doos nooit waar zijn.

de omstandigheden (o.a. de zender en de auto/metaal in de omgeving van de antenne) vereisen nu eenmaal bijna altijd een aanpassing aan de antenne om hem écht op punt te krijgen.
Ik heb trouwens een SWR meter.. mijn username was vroeger ook.. antiekeradio.. voor degenen die dat niet wisten :+

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-05-2016 22:19 #963609 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic 27MC 'Bakkie'
SWR metingen....die goeie ouwe tijd...ahem.

Bij het taxi elektronica bedrijf waar ik in een duister verleden gewerkt heb gebruikte ik die ook regelmatig, en ik kan derhalve beamen wat mijn naamgenoot en ook 'Markvictor' zeggen, een goede/juiste soort antenne op een goede plek (vrij 'zicht' rondom) , fatsoenlijke massa voor de antenne, en last but not at all the least inderdaad met een SWR meter de afstraling controleren en de antenne eventueel bij 'trimmen'.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets