× Voor (foto)verslagen van afgeronde klussen

Een 1.7 met plotselinge kuren. Quizvraag!!

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-10-2014 22:27 #633465 door V300 register
Een 1.7 met plotselinge kuren. Quizvraag!! is gemaakt door V300 register
Van de week voor een kennis aan zijn 340 DL met B172k motor gewerkt.

De klachtomschrijving van de eigenaar; Tank bijna leeg, en onderweg naar de pomp begon de auto plotseling ontzettend te bokken en tijdens het schudden van de motor was er een koelslang geknapt. Veel stoom van onder de motorkap, koelsysteem leeg en dus naar huis gebracht met de ANWB.

Ik heb eerst het koelslang probleem opgelost. Bleek te gaan om de ingaande slang van de kachelkraan. via RJ een vervangende, N.O.S. slang weten te vinden. Productie 1986 dus precies even oud als de auto. Alleen nog wel lekker zacht en soepel.. de oude slang was helemaal gebarsten en over een lengte van 5cm open gescheurd. Overigens ook weer typisch een klus waarbij je eerst ff de kachelunit moet uitbouwen!!! dan heb je veel meer toegang tot de werkruimte achter de motor. 2 schroeven, 1 boutje, elektrische aansluiting, slangetje voor recirculatieklep (indien aanwezig) en je hebt hem uit de weg.

Dus; slang vervangen, alles weer teruggebouwd.. voor de zekerheid 5 liter uit een jerrycan erin gegooid.. starten maar.

Mijn observaties
- Starten met volledig choke: slaat aan, komt op toeren, maar valt bijna meteen weer uit. Even wachten, weer starten, zelfde.
- starten met choke en proberen met pulsen gas aan de praat te houden; werkt maar je moet heel de tijd blijven trappen anders slaat ie weer af. choke of geen choke maakt geen enkel verschil meer.
- meer dan half gas geven met choke = meteen doodvallen
- meer dan half gas geven zonder choke = motor begint te knorren en pakt vanaf 2/3e gas ineens op en loopt dan in ??n keer naar hoge toerentallen.

nu was de motor door het proberen en hogere toeren draaien natuurlijk warm genoeg om te starten zonder choke:

- aanslaan; direct goed lopen, na circa 6/7 seconden stationair lopen; langzaam uitsterven en afslaan.


Nu de quizvraag voor de carburateur cursisten m/v!! WAT IS HIER PRECIES AAN DE HAND!?



Adhv de omschreven symptomen is er eigenlijk maar 1 mogelijke oorzaak van dit probleem, en het ligt aan de carburateur. Aan jullie de uitdaging om beredeneerd tot een conclusie te komen welke oorzaak het precies is. Ik heb de carburateur meegenomen en open gemaakt en mijn vermoeden bleek te kloppen, er was buiten het ene probleem wat dit allemaal veroorzaakt verder ook niets geks aan de hand.

Ofwel; je mag 1 onderdeel van de carb. vervangen of repareren. Welk onderdeel zou dit zijn, en waarom maak je deze keuze?






antwoord met foto van de oorzaak volgt later deze week.

Advies voor de mensen die iets willen leren is om EERST zelf een antwoord te verzinnen en dan pas verder te lezen in dit topic...

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Advies voor de mensen die iets willen leren is om EERST zelf een antwoord te verzinnen en dan pas verder te lezen in dit topic....
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Advies voor de mensen die iets willen leren is om EERST zelf een antwoord te verzinnen en dan pas verder te lezen in dit topic....
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Advies voor de mensen die iets willen leren is om EERST zelf een antwoord te verzinnen en dan pas verder te lezen in dit topic...

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Advies voor de mensen die iets willen leren is om EERST zelf een antwoord te verzinnen en dan pas verder te lezen in dit topic....
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Advies voor de mensen die iets willen leren is om EERST zelf een antwoord te verzinnen en dan pas verder te lezen in dit topic....
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-10-2014 22:37 #951262 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een 1.7 met plotselinge kuren. Quizvraag!!
Mijn eerste vermoeden zou zijn dat er vuil uit de tank in de carburateur is gekomen, dat zou echter alleen kunnen gebeuren als er geen filters of slechte filters tussen.

Ik ben benieuwd en wacht in spanning af :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-10-2014 22:44 #951264 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een 1.7 met plotselinge kuren. Quizvraag!!

Joris;232659 schreef : Mijn eerste vermoeden zou zijn dat er vuil uit de tank in de carburateur is gekomen, dat zou echter alleen kunnen gebeuren als er geen filters of slechte filters tussen.

Ik ben benieuwd en wacht in spanning af :D


Dat denk ik ook Joris, maar in welk deel binnenin de carburateur is dat vuiltje dan terecht gekomen??? Aan de hand van wat er nog wel en niet werkte zou je dat eventueel kunnen beredeneren.

(maar volgens mij heb jij nooit de carburateurcursus gevolgd :f, in dat geval kan ik het je echt niet kwalijk nemen dat je het niet precies kunt 'pinpointen' :nono:)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-10-2014 22:45 #951265 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een 1.7 met plotselinge kuren. Quizvraag!!
Ik ken de carburateurs ook niet maar dat zou de sproeier(s) moeten zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-10-2014 22:45 #951266 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een 1.7 met plotselinge kuren. Quizvraag!!
Iets met de vlotter. Verkeerde hoogte, of lek (te zwaar geworden). Beredeneren is lastig. Ik heb mijn diploma's gehaald door te gokken en bluffen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-10-2014 22:49 #951267 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een 1.7 met plotselinge kuren. Quizvraag!!

Joris;232662 schreef : Ik ken de carburateurs ook niet maar dat zou de sproeier(s) moeten zijn.


warm. maar; er zitten in totaal ongeveer 15 sproeiers waarvan minstens 5 verwisselbaar zijn. Als je kunt aangeven welke je precies bedoelt en waarom deze de symptomen verklaart ben je voor mij een winnaar :worship:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-10-2014 22:53 #951268 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een 1.7 met plotselinge kuren. Quizvraag!!

Lucluc;232663 schreef : Iets met de vlotter. Verkeerde hoogte, of lek (te zwaar geworden). Beredeneren is lastig. Ik heb mijn diploma's gehaald door te gokken en bluffen.


koud!! probleem is plotseling ontstaan, vlotterproblemen komen meestal geleidelijk. De auto heeft bij wijzen van spreken gisteren nog perfect gereden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-10-2014 23:01 #951269 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Een 1.7 met plotselinge kuren. Quizvraag!!
1e trap heeft het probleem denk ik, met stampen wordt de acceleratie verrijkings sproeier bediend en dan loopt ie dus wel, meer dan 2/3 gas ineens doorlopen, want dan bedien je de 2e trap...hmmm.

My first guess; een vuiltje voor de stationair of hoofdsproeier van de 1e trap.

Hopelijk krijg ik nu geen brief thuis dat ik een opfris cursus moet gaan volgen...

EDIT: bedankt voor de PB Wouter, duidelijk verhaal en ik had net even buiten de voor mij bekende weg om moeten denken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-10-2014 23:10 #951272 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een 1.7 met plotselinge kuren. Quizvraag!!

Wouter76;232666 schreef : 1e trap heeft het probleem denk ik, met stampen wordt de acceleratie verrijkings sproeier bediend en dan loopt ie dus wel, meer dan 2/3 gas ineens doorlopen, want dan bedien je de 2e trap...hmmm.

My first guess; een vuiltje voor de stationair of hoofdsproeier van de 1e trap.

Hopelijk krijg ik nu geen brief thuis dat ik een opfris cursus moet gaan volgen...


beste antwoord tot nu toe. :yeah: PB met de oplossing verzonden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-10-2014 23:12 #951273 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een 1.7 met plotselinge kuren. Quizvraag!!
Ik ben h??l benieuwd!

Vooruit dan, een poging van mijn kant :D

Mijn eerste ingeving is vuil in de brandstofsproeier van de eerste trap, daar zou ik als eerst gaan kijken. Dit kan er in komen door vuil in de tank bij normaal rijden.

-Als je de auto normaal start, met of zonder choke, zal het mengsel te arm zijn, waardoor de auto uitvalt. Geef je pulsen gas, dan blijft hij lopen omdat er via de acceleratiesproeier telkens een kwak benzine ingespoten wordt.
-Als je meer dan half gas geeft, dan knort de motor wegens een brandstofgebrek. Als de 2e trap van de carb mee begint te werken is er ineens veel brandstof/lucht-mengsel, en vliegt de motor ineens omhoog in toeren.
-Wanneer de choke is bediend, kan de 2e trap van de carb niet worden bediend bij een 1.7, waardoor je in de 1e trap weer een veel te arm mengsel krijgt. Geef je pulsen gas, dan heb je de acceleratiesproeier weer die telkens een kwak benzine inspuit, waardoor het kringetje weer rond is naar bevinding 1.

Edit: beetje het zelfde als Wouter zegt dus.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets