× Voor (foto)verslagen van afgeronde klussen

How-to: kilometertellerkabel vervangen (VDO)

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-05-2014 22:09 #633273 door V300 register
How-to: kilometertellerkabel vervangen (VDO) is gemaakt door V300 register
Het komt vrij vaak voor bij onze auto's, problemen met de kilometerteller. Een spastische naald, helemaal geen snelheid, de tellerstand gaat niet omhoog, afbreken van de bajonet-aansluiting,...
Bij deze een overzichtelijke how-to om stap voor stap de kabel te vervangen.

Benodigdheden
-Volvo 340/360 met VDO-tellerset, bouwjaar 1984 e.v.
-Nieuwe tellerkabel (o.a. te koop bij Dafhobby)
-Een uurtje tijd
-(garage)krik
-Waterpomptang
-Kniptang
-Kruiskopschroevendraaier, liefst met kort handvat
-Dopsleutel/ratelsleutel met verlengstuk
-Dop 19
-Dop 24
-Watervaste stift
-Eventueel kopervet
-Eventueel een paar drupjes olie



Stap 1

Haal het kapje van het stuur waar achter de borgmoer van het stuurwiel zit.
Teken op de bout een pijltje tussen de 2 zwarte pinnen boven en onder de moer (dit zie je vanzelf). Dit helpt om later het stuur weer precies recht te monteren.

Haal vervolgens de kap net onder het stuur weg (4 drukkers, stuurschakelaars omhoog, choke induwen en knop er af).
Haal het stuur los (dop 24)
Haal de tellerset er uit (2 kruiskopschroefjes bovenaan, ijzeren plaatje wegnemen, alle stekkers en tellerkabel loshalen)

Vervolgens het grote relais (ruitenwisser) wat voor het gat van de tellerkabel zit uit zijn houdertje halen.




Stap 2

Neem je nieuwe kabel, en check voor de zekerheid of deze achterop de tellerset past. Er zijn namelijk meerdere versies geweest (Smiths, VDO, en een wijziging vanaf MY1989), en nu is het nog makkelijk om alles terug te kunnen bouwen.

Ter voorbereiding kun je een paar druppels olie in de kabel laten lopen, vanaf de kant waar de bajonetaansluiting niet zit. Dit voorkomt een spastische naald.



Stap 3

Zet de auto op de handrem en krik de auto op*. Als je geen garagekrik hebt, gebruik dan sowieso assteuntjes. Je wilt echt niet dat de auto er af dondert.




*Voor de oplettende kijker, inderdaad onder de kriksteun. Mijn filosofie: een kriksteun in om de auto op te krikken, buigt/breekt deze, dan was het toch al hoog tijd om aan het lassen te gaan.

Stap 4


Schuif met de waterpomptang de naafdop van de naaf:










Een centimeter of 20 richting de motorruimte zit de kabel geborgd met een klemmetje (foto), dit trek je van de kabel af.
Nu kun je door een keer flink aan de kabel te trekken, deze uit de achterkant van de naaf halen.



Stap 5

Haal de kabel er uit. Je kunt deze van onder af de motorruimte in trekken, en vervolgens de cockpit in. De rubberen doorvoerrubber (foto) zal waarschijnlijk kapot gaan. Dit is geen probleem want rond de nieuwe tellerkabel zit een nieuwe.




Vervolgens kun je de nieuwe kabel vanuit de cockpit de motorruimte in brengen (hiervoor heb je het relais losgehaald). Dit gaat niet andersom omdat de bajonetaansluiting te dik is.
Het nieuwe doorvoerrubber kun je met een platte schroevendraaier netjes op zijn plaats zetten. Dit zal echter niet heel makkelijk gaan, maar als je dit met wat geduld en beleid doet, zal dat goedkomen.

Nu kun je de tellerkabel in de motorruimte weer richting de naaf geleiden. Velvolgens duw je de kabel achter in de naaf, en zet je hem weer vast met het borgclipje.

Naar wens kun je de kabel nog ergens los ty-rappen, zodat het allemaal een beetje netjes hangt




Stap 6

Eerst de tellerkabel op de tellerbak monteren.
Vervolgens kun je de naafdop weer in de naaf monteren. De tellerkabel moet in het vierkante gaatje komen.

Het wiel monteren, liefst met kopervet en een momentsleutel natuurlijk.
Vervolgens kun je de auto van de krik af halen, de wielmoeren goed aandraaien, en eventueel wieldoppen monteren.

Als de auto van de krik af is kan het interieur ook weer in elkaar gezet worden. Let op dat je het relais weer vasthangt, en dat je alle stekkers en toestanden goed terug zet.
Bij het monteren van het stuur de knipperlichthendel in neutrale stand zetten, zodat je het afslagmechanisme niet beschadigd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-05-2014 22:28 #947335 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic How-to: kilometertellerkabel vervangen (VDO)
Bij werkzaamheden onder de auto altijd assteunen gebruiken. De vdo set is vanaf modeljaar 198656 gebruikt

verder leuke how to!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-05-2014 22:37 #947336 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: kilometertellerkabel vervangen (VDO)
Mooie how-to; hij staat nu in de sticky lijst bovenaan dit subforum

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-05-2014 23:07 #947339 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: kilometertellerkabel vervangen (VDO)
Het zijn geen werkzaamheden onder de auto Joost, hoogstens in de wielkast dus dat scheelt ;)
Als er echt iets onder de auto moet gebeuren, dan zet ik hem het liefste boven de put of op een babybrug.

Daarnaast vind ik mijn krik stabieler dan de combinatie goedkope assteuntjes en ongelijkmatige stoep :f

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-05-2014 08:48 #947352 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic How-to: kilometertellerkabel vervangen (VDO)
Mja ik weet niet hoor, je moet je hoofd er even achter steken en als ik de beschermkap achter de remschijf zie, krijg ik even final destination visioenen.

Ik zie dat ik op mn mobiele toetsenbordje gisteren een typefout heb gemaakt; ik bedoelde modeljaar 1986.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-05-2014 12:04 #947353 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic How-to: kilometertellerkabel vervangen (VDO)
En ik maar denken, wat een vooruitziende blik heeft die Joost toch ;)


Mooie how-to Bart!


Ik vroeg me nog een tweetal dingen af:

Klopt het dat je bij stap 4 vergeten bent te vermelden dat je eerst de borgclip van de naafdop af moet halen, of ben je van de vanzelfsprekendheid daarvan uitgegaan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-05-2014 12:21 #947354 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: kilometertellerkabel vervangen (VDO)
Goed dat je het vraagt Wouter.

Om te beginnen met je eerste vraag, dat clipje het ik er niet af gehaald de naafdop kwam er zo met klemmetje en al af. Als je bij het terugmonteren eerst de tellerbak aansluit op de kabel gaat dat. Monteer je eerst de naafdop terug, dan zal de kabel weg schuiven.

De 2e vraag:
Ja, de plaats van het klemmetje kun je zien vanuit de motorruimte, langs de hoofremcilinder naar beneden kijken. Hij moet alleen wel vanuit de wielkast gedemonteerd worden, maar het klemmetje is makkelijk toegankelijk, zeker met waterpomptang.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-05-2014 12:34 #947355 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic How-to: kilometertellerkabel vervangen (VDO)
Bedankt voor de uitleg Bart, het is voor mij nu helemaal duidelijk zo.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-09-2014 12:22 #950494 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic How-to: kilometertellerkabel vervangen (VDO)
Met dank aan deze how-to heb ik de klus gisteren geklaard, ik heb daarbij het instrumenten paneel laten zitten, als je de twee relais die wat in de weg hangen even uit hun houder haalt kan je erbij.

Ik heb daarbij een looplamp gebruikt om goed te kunnen zien wat je doet en waar je moet zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-02-2015 19:26 #956077 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: kilometertellerkabel vervangen (VDO)
Gaaf General Custom :y:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets