× Voor (foto)verslagen van afgeronde klussen

Kapotte radiator solderen

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
19-12-2008 20:44 #628331 door V300 register
Kapotte radiator solderen is gemaakt door V300 register
Vandaag bleek mijn radiator kapot te zijn, bij nadere inspectie bleek de slang de radiator te lekken bij de bovenste koppeling voor de slang die naar de waterpomp gaat.

Nu is dat gewoon koper, en dus gewoon te solderen! Dus heb nu vanavond de radiator al uit de auto gehaald, leeg laten lopen en al is te lijf gegaan met brander en een stiftje soldeersel! Dat bleek wel niet helemaal te helpen, want het lek was toch iets groter dan gedacht en niet zomaar meer op te vullen doordat het oude soldeersel verbrande!

Heb dus het stukje gewoon los gemaakt, het soldeersel verwijderd, de contacten al opgeschuurd en morgen ga ik ermee aan de slag!
Het losmaken doe je door de brander gewoon recht op het oude soldeersel te mikken en te doen smelten! Met een andere hand of hulp, laat je iemand met een tang het topje er gewoon afhalen! Pas op voor je handen, want die dingen zijn hierna gloeiend heet! Dus zeker even koelen voordat je verder gaat.

Benodigdheden:
  • Gasbrander
  • soldeersel
  • soldeervloeimiddel S-39
  • schuurpapier
Hier zijn alvast een paar foto's van hoe mijn radiator er nu bij ligt!







http://www.imagebam.com/image/945d2921361451
Bijlage:


http://www.imagebam.com/image/b748cd21361452

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-12-2008 00:35 #744766 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Kapotte radiator solderen
Na het solderen de radiator laten afpersen op minimaal 1 bar, maar 1,5 bar mag ook.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-12-2008 08:44 #744773 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kapotte radiator solderen
Goed bezig. Best een hele onderneming maar als dat het 'enige' is wat aan een radiator gedaan moet worden om weer lekker te kunnen rijden met je autotje is het natuurlijk een beste reparatie.

Zijn 300 Radiatoren nog een beetje te krijgen (voor redelijk geld?)

Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-12-2008 08:51 #744776 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Kapotte radiator solderen
mooi werk!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-12-2008 18:51 #744802 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kapotte radiator solderen
goed werk! goed schoonmaken dan moet het kunnen, ben momenteel dicht bij je in de buurt zit in st Niklaas, succes met de operatie bij mijn vorige auto ook op die manier gerepareerd is best te doen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-12-2008 19:09 #744887 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kapotte radiator solderen

Erik;80812 schreef : Na het solderen de radiator laten afpersen op minimaal 1 bar, maar 1,5 bar mag ook.



En hoe kan je dat even doen? Want ik weet niet echt goed hoe dat zou moeten! Denk wel dat ik snap wat de bedoeling is: alle gaten dicht en er druk op zetten, maar hoe realiseer je dat!
Iemand een idee hoe ik die gaten dicht krijg...de vulgaten bedoel ik dan!

Morgen post ik hier de update van mijn werk, had al een lek gevonden en hersteld, maar er is er bij het inbouwen nog ??n boven water gekomen, groter deze keer! GRRRRR
Ben maar even naar de sloop gegaan en daar heb ik een radiator op de kop kunnen tikken! Hij is echter wel iets anders, ik vermoed dat het van een 1.7 is, heeft meer koelbanen... Kan iemand dat bevestigen en is dit schadelijk voor de motor, want nu koelt hij wel veel sterker!
Mag ik dat eventueel gewoon voorlopig oplossen door een stuk karton voor de radiator te knellen, zodat hij minder wind krijgt en dus minder goed kan koelen? of is dat niet zo slim?

Plan is dus wel om mijn originele radiator te herstellen, moet gewoon even dat afpersen kunnen regelen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-12-2008 12:19 #745046 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kapotte radiator solderen
Hier is het resultaat van het solderen, ging eigenlijk heel erg goed!

Belangrijk is dat je voldoende vloeimiddel gebruikt en ook alle onderdelen daarmee insmeert! Dus het rechtopstaande stukje op de radiator en aan de binnenkant van het rechtopstaande pijpje! Als je daarna de stukken in elkaar zet en verhit, dan trekt het vloeimiddel de tin omhoog tussen het pijpje en de radiator zelf! Het is eigenlijk een kwestie van gewoon goed verhitten en voldoende soldeersel invoeren!

Hier zijn enkele foto's van hoe het eruit ziet nu!(Foto's kan je vergroten, gewoon erop klikken!) Jammer genoeg was dit niet het enige gaatje en lekt hij nu ergens waar de koelbanen in de dikke radiatoruiteinden verdwijnt! Heb dit ook al proberen oplossen, maar ik zou het eigenlijk nog moeten afpersen om zeker te zijn! Dus nogmaals, iemand ideen hoe ik die gaten kan afsluiten en de radiator onder druk kan zetten?


Na het solderen lijkt het er helemaal niet mooi uit te zien, maar even wat water en het resultaat zie je op de andere foto's
Bijlage:

Hier nog is de benodigheden op een rijtje: soldeersel, vloeimiddel, schuurpapier en gasbrandertje
Bijlage:

Hier de opeschoonde versie, gewoon een borsteltje met water of een doekje en kijk is naar het resultaat!
Bijlage:

Het resultaat van wat dichterbij!
Bijlage:

En de inbouw. Jammer genoeg volgde hierop opnieuw weer een uitbouw en inbouw, want deze bleek nog wat lekjes te hebben!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-12-2008 12:39 #745048 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kapotte radiator solderen
Vergeet je niet daar waar de ringen zitten de slangen in te vetten met vaseline of gelijkend middel voordat je ze vastschroeft?
Ik kwam hier pas na jaren achter en het voordeel er van.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-12-2008 13:10 #745052 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kapotte radiator solderen
Waarom moet daar vet tussen? want dat heb ik dus niet gedaan!:no_comment:
of is het louter om ze er later gewoon weer af te kunnen krijgen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-12-2008 13:58 #745056 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kapotte radiator solderen
Ik kreeg vaak met moeite de slangenklemmen goed sluitend en zo nu en dan lieten ze nog wat water door. Vaster draaien en weer vaster draaien.

Totdat mij buurman mij vertelde er vaseline op te smeren. Op het metaal en binnenkant en buitenkant slang waar de slangenklem op zit. Het rubber op zich is vrij droog en zo sluit het geheel beter, makkerlijker. Bij het vastschroeven van de klemmen sluit hij zich beter om de slang.

Maar als je alles al hebt gedaan en het is waterdicht is het prima. Dan is het je in ??n keer gelukt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets